سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 207465

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص شنوایی شناسی گفت: زمان طلایی برای تشخیص و درمان کم شنوایی قبل از 6 ماهگی است.

قبل از 6 ماهگی؛زمان طلایی درمان کم شنوایی

سلامت نیوز:عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص شنوایی شناسی گفت: زمان طلایی برای تشخیص و درمان کم شنوایی قبل از 6 ماهگی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر احمدرضا ناظری روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران در این خصوص توضیح داد: کم شنوایی نوعی اختلال است که در اثر یک بیماری بروز می کند و خود به تنهایی ماهیت بیماری ندارد؛ این اختلال ممکن است نیاز به درمان پزشکی و جراحی داشته باشد که از طریق متخصصان گوش و حلق و بینی و کودکان انجام می شود یا نیاز به درمان های توانبخشی داشته باشد که به دست متخصصان شنوایی سنجی ارایه می شود.


وی به اجرای برنامه غربالگری ملی تحت عنوان یک - سه - شش در ایران اشاره کرد و گفت: این یک طرح ملی است که برای تمام نوزادان در سراسر کشور انجام می شود؛ طی این برنامه ابتدا تمام نوزادان در بدو تولد و قبل از سن یک ماهگی تحت غربالگری شنوایی شناسی قرار می گیرند، سپس در سن سه ماهگی با بررسی مجدد اگر مشکل شنوایی وجود داشته باشد، تشخیص داده می شود و در نهایت در سن 6 ماهگی روند مداخلات درمانی آغاز می شود.


ناظری به والدین توصیه کرد: علاوه بر انجام تست های شنوایی شناسی در مراکز درمانی، بهتر است والدین با ایجاد صداهای نسبتا بلند، واکنش نوزاد خود را بررسی کنند و درصورتی که واکنش کمی از فرزند خود دیدند سریعا به پزشک مراجعه کنند.


وی به اهمیت تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی نوزادان اشاره کرد و گفت: در صورتی که این اختلال به موقع درمان نشود، علاوه بر اینکه به مرور زمان شدت آن افزایش یافته و عمیق تر می شود، می تواند مانع از رشد گفتاری و کلامی کودک در سنین بالاتر شود.
ناظری ادامه داد: برخی به اصطلاح دیر زبان باز کردن کودکان خود را عادی می دانند و آن را مانند پدر یا مادر او که احتمالا دیر شروع به حرف زدن کرده است، ربط داده و به همین دلیل زمان طلایی در درمان کودک را از دست می دهند.
وی خاطرنشان کرد: از حدود یک سالگی رشد کلامی کودک آغاز می شود و اگر این روند با کندی مواجه شد، باید به کم شنوا بودن کودک شک کرد و او را تحت معاینات پزشکی قرار داد.

** مسائل دوران جنینی، علت برخی کم شنوایی ها
عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: برخی از مشکلات و اختلالات شنوایی نوزادان مربوط به مسائل دوران بارداری است که مادران باید به آن توجه لازم را داشته باشند.
ناظری اظهار کرد:مصرف دارو، سیگار و قلیان، مصرف مشروبات الکلی، تشعشعات، استرس های شدید، ضربه و پاره شدن کیسه آب جنین می تواند روی سیستم شنوایی جنین تاثیر منفی گذاشته و منجر به کم شنوایی شود.
ناظری در مورد استفاده از وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه نیز توضیح داد: در این مورد مطالعاتی در دست انجام است و مطالب پراکنده ای مطرح شده است اما هنوز نتایجی که به طور قطعی تاثیر این وسایل را بر جنین و شنوایی او ثابت کند، اعلام نشده است.
وی گفت: سیستم شنوایی در سن سه ماهگی دوران جنینی شکل می گیرد و بهتر است مادران باردار تا آنجایی که امکان دارد از تلفن همراه استفاده نکنند و آن را در موقع خواب از خود دور کنند.
ناظری به طور کلی شایع ترین علت مراجعه کودکان به مراکز درمان شنوایی را پس از اختلالات مادرزادی و ژنتیکی، عفونت های گوش عنوان کرد و گفت: در این مورد نیز باید عفونت ها به موقع برطرف شوند زیرا در صورت نبود تشخیص به موقع این بیماری می تواند منجر به کم شنوایی کودکان شود.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha