دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 208000

اغلب خانم‌ها معتقدند که داشتن روابط جنسی زیاد باعث گشادی واژن می‌شود. درحالی که به گفته متخصصان زنان و زایمان دو اتفاق مهم در زندگی خانم‌ها می‌تواند باعث تغییر شکل و اندازه واژن شود.

 داشتن روابط جنسی زیاد باعث گشادی واژن می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، عضلات الاستیک واژن می توانند کشیده شوند و به شکل معمول خود برگردند. در طول افزایش سن و پس از زایمان، عضلات اطراف واژن ممکن است ک ضعیف شوند. علیرغم افسانه ها، رابطه جنسی تأثیر پایداری بر تنش واژن ندارد.

عضلات کف لگن اطراف واژن را احاطه کرده اند. اینها ممکن است با گذشت زمان ضعیف شوند، که می تواند باعث احساس شلی در واژن شود.

ضعف عضلات کف لگن نیز می تواند منجر به مشکلاتی مانند بی اختیاری شود که باعث نشت ادرار از بدن می شود. تمرینات کف لگن می تواند به تقویت عضلات واژن کمک کند.

در این مقاله، ما افسانه ها را از واقعیت جدا می کنیم و درمی یابیم که چگونه کف لگن را تقویت کنیم

رابطه ی جنسی

در هنگام برانگیختگی جنسی، ماهیچه های واژن شل می شوند و این امر باعث ایجاد رابطه جنسی نافذ می شود.

این عضلات به آرامی شل می شوند. پس از رابطه جنسی، واژن به شکل معمول خود باز می گردد. افسانه های زیادی در مورد تأثیر رابطه جنسی بر واژن زن وجود دارد.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رابطه جنسی باعث شل شدن واژن در طول زمان می شود وجود ندارد.

واژن به طور موقت قبل، حین و بعد از رابطه جنسی بازتر است. این شبیه به کشش دهان برای خمیازه کشیدن یا غذا خوردن بوده و سپس به شکل معمول خود باز می گردد.

پرده بکارت یک غشای نازک در اطراف واژن است. داشتن رابطه جنسی دخول برای اولین بار می تواند به پرده پرده بکارت کمی کشش وارد کند که ممکن است باعث شود واژن کمی بازتر شود.

هیچ دو بدن یکسان نیستند و رابطه جنسی با فرد جدید ممکن است بسیار متفاوت باشد. بدن نیز در طول زمان با افزایش سن، کاهش یا افزایش وزن و بیماری تغییر می کند.

امتحان کردن یک موقعیت جنسی متفاوت گاهی اوقات می تواند احساس سفت یا شل شدن واژن را تغییر دهد و رضایت جنسی را برای هر دو نفر بهبود می بخشد.

زایمان

بدن در دوران بارداری و بعد از زایمان دستخوش تغییرات زیادی می شود. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم در پاها
  • کاهش یا افزایش وزن
  • تغییر در اندازه و شکل سینه
  • رشد در طول یا عرض پاها
  • علائم کشش روی پوست

در حین زایمان طبیعی، عضلات واژن کشیده می شوند. این شکل کشیده به آرامی کاهش می یابد. بعد از زایمان، بعید است که عضلات واژن مانند قبل باشند و ممکن است زمان لازم باشد تا با این احساس سازگار شوند.

برخی از زنان پس از زایمان تغییراتی را در شکل یا کشش واژن خواهند داشت. در این حالت، زن ممکن است احساس یا رضایت کمتری در حین رابطه جنسی داشته باشد، اما این احساسات معمولاً به مرور زمان برمی‌گردند.

آسیب به پوست، بافت یا ماهیچه در هنگام زایمان نیز می تواند باعث تغییراتی در فرج و واژن شود. که این آسیب می تواند در میزان شل یا سفت شدن واژن تفاوت ایجاد کند.

تحقیقات بیشتر در مورد سلامت جنسی زنان پس از زایمان ضروری است. این به متخصصان پزشکی کمک می کند تا پشتیبانی و مشاوره بهتری ارائه دهند.

تغییرات در بدن معمولاً برای زنانی که بعد از 30 سالگی باردار می شوند بیشتر قابل توجه است. زنان جوانتر ممکن است متوجه شوند که بدن آنها سریعتر به حالت قبل از بارداری باز می گردد.

افزایش سن

بدن با افزایش سن تغییر می کند. پوست و ماهیچه به تدریج شل و افتاده می شوند، که به توضیح اینکه چرا واژن شروع به شل شدن می کند کمک می کند. در دوران یائسگی ، سطح هورمون استروژن کاهش می یابد. این امر می‌تواند باعث خشک‌تر شدن پوشش واژن و کشش کمتر شود.واژن ممکن است پس از یائسگی باریک یا کوتاهتر شود . همچنین، ممکن است در حین رابطه جنسی ، ناراحتی وجود داشته باشد که احتمالاً ناشی از کاهش ترشحات واژن است.

داشتن رابطه جنسی منظم در دوران یائسگی می تواند به ضخیم نگه داشتن بافت واژن کمک کند. استفاده از روان کننده می تواند رابطه جنسی را راحت تر کند.در دوران پیش از یائسگی و یائسگی، تغییر پوشش دیواره واژن غیر معمول نیست. همچنین ممکن است رابطه جنسی متفاوت باشد و واژن خشک‌تر شود.

رفتار

عضلات کف لگن اطراف واژن را احاطه کرده اند که واژن، رحم، مثانه و رکتوم را در جای خود نگه می دارند. با شل شدن این ماهیچه ها، واژن نیز ممکن است استحکام خود را از دست بدهد.

تمریناتی وجود دارد که می تواند عضلات کف لگن را تقویت کند. این تمرینات می تواند در واژن تفاوت ایجاد کند و سلامت کلی را بهبود بخشد.عضلات قوی کف لگن می توانند به جلوگیری از بی اختیاری و افتادگی اندام کمک کنند، که زمانی رخ می دهد که اندام ها از جای خود خارج می شوند.

ورزش هایی که میتواند به جلوگیری از شلی واژن کمک کند:

  1. عضلات مناسب را پیدا کنید: هنگام ادرار کردن، سعی کنید جریان ادرار را متوقف کنید. ماهیچه هایی که استفاده می کنید عضلات کف لگن هستند. با این حال، انجام منظم این کار در حین ادرار کردن می تواند برای سلامت مثانه مضر باشد.
  2. زمانی را انتخاب کنید : یک لحظه آرام را برای استراحت انتخاب کنید و روی فشردن آرام عضلات کف لگن تمرکز کنید.
  3. عضلات را در حالت انقباض نگه دارید: هنگامی که ا این عضلات در حالت طبیعی هستند، آنها را منقبض کنیدو نگه دارید. به تدریج، سعی کنید فشار را به مدت 10 ثانیه نگه دارید.
  4. رها کردن: ماهیچه ها را به مدت 3 ثانیه رها کنید.
  5. این تمرین را تا 10 بار پشت سر هم تکرار کنید. بقیه بدن باید احساس آرامش کند. سایر عضلات مانند عضلات شکم یا باسن را منقبض نکنید. در حین انجام این نرمش ها مثل همیشه نفس بکشید.

سعی کنید 2 تا 3 ست این تمرینات را سه بار در روز انجام دهید. مانند تمام ورزش‌ها، افزایش قدرت ممکن است زمان ببرد، و ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد تا متوجه تفاوت شوید.

برخی از برنامه های تلفن همراه می توانند به ردیابی تمرینات کف لگن کمک کنند. همچنین وسایلی وجود دارد که فرد می تواند برای کمک به انجام این تمرینات وارد واژن کند. فقط از وسایل طراحی شده برای این منظور استفاده کنید. برخی از این دستگاه ها قدرت عضلانی را نیز بررسی می کنند.

پزشک ممکن است استفاده از تحریک الکتریکی را برای انقباض عضلات کف لگن پیشنهاد دهد. این شامل قرار دادن یک سنسور در واژن است. این حسگر جریان الکتریکی کوچکی تولید می کند که عضلات را منقبض می کند تا آنها را تقویت کند.

جراحی یک گزینه است، اما پزشکان معمولا آن را فقط پس از افتادگی اندام لگن توصیه می کنند. یک روش جراحی می تواند مثانه، واژن و راست روده را به موقعیت های اولیه خود در بدن بازگرداند.

هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه داروها از جمله کرم ها می توانند واژن را سفت کنند وجود ندارد.

نداشتن رابطه جنسی باعث تنگی واژن می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به گفته دکتر آزیتا صفارزاده‌کرمانی، متخصص زنان و زایمان، فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این باور که نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی،‌ باعث تنگ شدن واژن می‌شود، درست نبوده و متخصصان این عقیده را رد می‌کنند.

این متخصص زنان ادامه داد: «واژن خانم‌ها خاصیت ارتجاعی دارد و بعد از هر بار رابطه جنسی، دوباره به حالت ابتدایی خود بازمی‌گردد. از این رو این باور که خانم‌هایی که کمتر تجربه رابطه جنسی دارند، واژن تنگ‌تری دارند و برعکس، خانمی که واژن گشادی دارد روابط جنسی زیادی داشته است، اشتباه است.»

وی با تاکید بر اینکه واژن به طور عادی زنان در اثر رابطه جنسی نرمال گشاد نمی‌شود، گفت: «دو اتفاق در زندگی خانم‌ها می‌تواند باعث تغییر در شکل و اندازه واژن شود که یکی زایمان است و دیگری افزایش سن.»

دکتر صفارزاده در این خصوص توضیح داد: «نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد بعد از زایمان واژن تغییرات زیادی می‌کند و گاهی شش ماه طول می‌کشد تا دوباره به حالت اول پیش از زایمان برگردد. در خانم‌هایی که در سن پایین زایمان طبیعی می‌کنند نیز بعد از مدتی، واژن دوباره تنگ می‌شود که البته ممکن است زمان زیادی طول بکشد. ضمن اینکه با افزایش سن، سطح هورمون‌ها دچار تغییر چشمگیر شده و در پی آن دیواره‌های واژن نازک می‌شوند و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. احساس تنگی واژن که گاهی اوقات در خانم‌ها ایجاد می‌شود، اغلب در اثر خشکی واژن و عدم تحریک آنها پیش از رابطه جنسی است.»

وی درنهایت خاطرنشان کرد: «خوشبختانه با انجام تمرینات کگل قابلیت ارتجاعی واژن در هر سنی قابل بازگشت است. از این رو به زنان توصیه می‌شود که حتما این نوع تمرینات را در برنامه هفتگی خود قرار دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرحسین ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    سلام وقت بخیر بزرگوار میخواستم بدونم ارتباط جنسی با آلت بزرگ تر میتونه باعث تغییر سایز یهویی واژن باشه؟
  • تجهیزیار ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    2 3
    جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !
  • Shirin ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    4 0
    سلام. خسته نباشید. میخواستم بپرسم فرمودید گشادی یا تنگی واژن به سن ربط داره آیا واژن یک خانم 18 ساله تنگ تر از واژن یک خانم 60 ساله ست ؟ یعنی هرچی سن پایین تر باشه واژن تنگ تره ؟ ممنون