«داد» یکی از مستندهایی است که به مشکلات صنفی در کشور پرداخته و یکی از این اصناف پرستارانی هستند که در چند وقت اخیر نسبت به تبعیض‌ها واکنش نشان داده و گلایه‌های فراوانی دارند. علی محمد آدابی، رییس سازمان نظام پرستاری درگفت‌وگویی درباره مستند «داد» که به اعتراضات صنفی از جمله مسائل پرستاران می‌پردازد، گفت: البته مستند «داد» به‌دلیل جدید بودن و تازگی در ساختار و پرداختن به موضوعات این‌چنینی کار با ارزشی محسوب می‌شود.

بی‌تدبیری مسوولان باعث بروز مشکلات بخش سلامت

سلامت نیوز: «داد» یکی از مستندهایی است که به مشکلات صنفی در کشور پرداخته و یکی از این اصناف پرستارانی هستند که در چند وقت اخیر نسبت به تبعیض‌ها واکنش نشان داده و گلایه‌های فراوانی دارند. علی محمد آدابی، رییس سازمان نظام پرستاری درگفت‌وگویی درباره مستند «داد» که به اعتراضات صنفی از جمله مسائل پرستاران می‌پردازد، گفت: البته مستند «داد» به‌دلیل جدید بودن و تازگی در ساختار و پرداختن به موضوعات این‌چنینی کار با ارزشی محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، وی موضوعات مطرح شده در مستند «داد» را در سطح جامعه قابل حس دانست و افزود: از زاویه دیگر همین که این مستند با موضوعی که به آن پرداخته اجازه اکران هم پیدا کرد جای خوشحالی فراوانی دارد؛ واقعیت این است موضوعات و مسائلی که در این مستند به آن پرداخته شده در سطح جامعه امروز ما وجود دارد و چنین آثاری در تمام کشورها یک آینه تمام‌نما از اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن جامعه است.
رییس سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از سخنانش با ابراز گله از بی توجهی دولت اخیر به سازمان صنفی پرستاری ادامه داد: مطالبات به‌حقی وجود دارد که متاسفانه دیده نمی‌شود و اگر بخواهم از منظر صنفی به آن نگاه کنم باید بیان کنم در دولت اخیر هیچ توجهی به سازمان صنفی پرستاری و شنیده شدن صحبت‌ها و نقدهای دلسوزانه آن نشده است.
آدابی پیرامون مکاتبات اخیر با دولت برای حل مشکلات این صنف خاطرنشان کرد: ما در این سال‌ها مکاتبات بسیاری با دولت در زمینه مسائل و مشکلات این نظام صنفی داشتم که تا امروز هیچ توجهی به آن نشده که در نهایت این مشکلات را در بخش بهداشت و درمان پدید آورده است. به جرات می‌توانم بیان کنم که دولت نسبت به نظر منتقدان در اداره بهداشت و درمان بی‌تفاوت بوده و امیدوارم که این مسائل و مشکلات در سایر بخش‌ها به وسعت نظام بهداشت و درمان نبوده باشد.
وی به بی‌تدبیری از سوی وزارت بهداشت در بخش بهداشت اشاره و اضافه کرد: استنباط من این است که در بخش بهداشت و درمان شاهد یک نوع بی‌تدبیری از سوی وزارت بهداشت بوده‌ایم. متاسفانه ریاست جمهوری هم کوچک‌ترین توجهی به نامه‌های مکرری که سازمان نظام پرستاری و خانه پرستار داده‌اند نداشته‌اند.
رییس سازمان نظام پرستاری در تکمیل سخنان خود یادآور شد: مسوولان تا امروز به نقطه نظرات ما گوش نداده‌اند و نتیجه آن همین شد که امروز با بسیاری از مشکلات روبرو شده‌اند و بسیاری از بیمارستان‌ها اعلام کرده‌اند مریض‌ها را در حد اورژانس می‌پذیرند. این‌ها مسائلی هستند که تا امروز در بعد از انقلاب سابقه نداشته است. به‌رغم تزریق چند 10هزار میلیارد تومان به این بخش متاسفانه باید شاهد این ناکارآمدی و این سوء مدیریت باشیم.
رییس سازمان نظام پرستاری افزود: به هر میزان که روی این نارضایتی‌ها سرپوش گذاشته شود در نهایت موجب افزایش سطح نارضایتی‌ها بین مردم خواهد شد؛ بر این اساس باید به این نارضایتی‌ها توجه شده و به درد دل آنها پاسخ داده شود و در یک کلام عدل باید حاکم شود. اگر این عدل حاکم باشد بسیاری از نظام‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشکل خاصی در راه اداره کشور نخواهند داشت.
رییس سازمان نظام پرستاری در ادامه سخنانش تصریح کرد: باید به این موضوع اشاره کنم که دیده شدن این مستند بستگی به میزان اکران شدن آن دارد اما به نظر من کمتر از پنج درصد جامعه پرستاران کشور تا امروز موفق به دیدن این مستند شده‌اند؛ همچنین آن دسته از پرستارانی که در فضای مجازی موفق به دیدن این مستند شده‌اند نیز درصد بسیار کمی را تشکیل می‌دهند.


آدابی در بخش دیگر سخنان خود خواستار اتخاذ تدبیر مناسبی برای افزایش مخاطب این مستند شد و گفت: این موضوع که چه تدبیری را بیاندیشیم که افراد بیشتری چه از جامعه پرستاران و چه از مردم عادی مستند «داد» را تماشا کنند به میزان جذابیت‌ها و تعریفی که از این فیلم می‌شود، بستگی دارد؛ در کل فکر می‌کنم که آن دسته از پرستارانی که این مستند را دیده‌اند بخش‌هایی که مربوط به پرستاری بود را در حد خوب ارزیابی می‌کنند. وی افزود: مستند «داد» به نظر من مستند بسیار خوبی است ولی لازم است تا با پرداختن به سوژه‌های جدیدتر و مطالبات حقیقی مردم و همین‌طور انجام فیلمبرداری کیفی و کار کارگردانی بهتر به تهیه مستندهای بهتری دست پیدا کنیم. رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به تعدادی سوژه برای ساخت چنین مستندهایی ادامه داد: موضوعاتی از قبیل فقر، بیکاری، کودکان کار و کمبودهای آموزش‌و‌پرورش در مدارس، موضوع‌ها و سوژه‌هایی هستند که این قابلیت را دارند تا در مورد آنها مستندهایی مانند مستند «داد» تهیه و تولید شود. تا در نهایت شاهد شوکی به مسوولان باشیم تا به جای اینکه بودجه زیادی را در بخش نظام بهداشت و درمان به شکلی بی‌رویه و با سوء مدیریت صرف کنند، مقداری از این اعتبارات را در این زمینه‌ها هزینه کنند.

به دنبال شمارش صفرهای اختلاس‌ها هستیم
 سید عباس کشفی، معاون فرهنگی نظام پرستاری درگفت‌وگویی درباره مستند «داد» که به اعتراضات صنفی از جمله مسائل پرستاران می‌پردازد، گفت: کار قشنگ کارگردان این مستند، نشان دادن اعتراض‌های موجود در اقشار مختلف به زبان دیداری و شنیداری و با ادبیات خاصی به مردم، مسوولان و افراد تصمیم‌گیرنده است؛ از این رو، نمایش مستند «داد» برای افرادی که از وضعیت صنفی خود ناراضی هستند و مسوولانی که نمی‌خواهند صدای اعتراض آنها را بشنوند به خوبی تاثیرگزار است. معاون فرهنگی نظام پرستاری با اشاره به نادیده گرفته شدن پرستاران در دولت ادامه داد: اتفاقی که در دولت یازدهم رخ داده، دیده نشدن قشر پرستاران است؛ با توجه به اینکه شاه‌کلید این دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اما شاهد فعالیت‌های آن‌چنانی در این حوزه نیستیم.
کشفی با انتقاد از برگزاری دوره یک‌ساله کمک پرستاری توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد برگزاری دوره یکساله کمک پرستاری هستیم که ضمن شکستن صنف با برگزاری این دوره کمک پرستاری نسبت به تحصیلات آکادمیک پرستاران بی‌احترامی و بی‌حرمتی می‌کنند.
وی در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش بهداشت و آموزش پزشکی به طور کامل، هم تعطیل و هم ضربه زننده است اما بخش درمان با توجه به اینکه می‌خواهند جیب پزشکان را متحول کنند، برنامه تحول سلامت را اجرا کردند.
معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری درمورد برنامه تحول سلامت یادآور شد: در برنامه تحول سلامت شاهد سه برابر شدن تعرفه‌های پزشکی هستیم و بر این اساس پزشکی که به طور مثال 100 الی 200 میلیون دریافتی دارد به یکباره با رشد دریافتی خود تا سقف 600 میلیون روبه‌رو می‌شود. در حقیقت در این طرح شاهد درمان‌محور شدن خدمات درمانی هستیم.
کشفی با انتقاد از این طرح متذکر شد: اگر ما در حوزه درمان هزینه‌ها را بالا ببریم تنها اتفاقی که رخ می‌دهد قدرتمندتر کردن آن حوزه است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha