شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 209648

دوران یائسگی در زنان علاوه بر علائمی مانند گرگرفتگی، بی خوابی شبانه و ... همراه با افزایش وزن است و آنهم به دلیل نوسانات هورمونی، کاهش متابولیسم، و کاهش توانایی بدن در استفاده موثر از نشاسته و قند در خون.

چرا بعد از یائسگی چاق می شویم؟

سلامت نیوز:دوران یائسگی در زنان علاوه بر علائمی مانند گرگرفتگی، بی خوابی شبانه و ... همراه با افزایش وزن است و آنهم به دلیل نوسانات هورمونی، کاهش متابولیسم، و کاهش توانایی بدن در استفاده موثر از نشاسته و قند در خون.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،تغییرات هورمونی با تغییر توزیع چربی در بدن همراه است و ممکن است باعث افزایش چربی در اندام بالایی بدن گردد. افزایش تجمع چربی در ناحیه شکم فرد را در معرض خطرات جدیتر سلامت مانند دیابت، بیماری های قلبی و ... نیز قرار می دهد.

اما خبر خوب این است که با انجام اقدامات زیادی می توان اضافه وزن در دوران یائسگی را کاهش داد. مطمئنا هورمون درمانی جایگزین در این میان کمک کننده است، اما برخی از تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند فرد را در مسیر رسیدن به تناسب اندام با شروع دوران یائسگی کمک کند.

داشتن خواب کافی: اختلالات خواب ناشی از گرگرفتگی، اضطراب، خر و پف شبانه و ... همراه با نوسانات سطح استروژن شایع است. بنا به اعلام بنیاد ملی خواب آمریکا، 61 درصد زنان بعد از یائسگی دچار علائم بی خوابی می شوند. این در حالی است که بی خوابی در این دوران می تواند خطر ابتلا به چاقی را تا 17 درصد و خطر ابتلا به مقاومت به انسولین را تا 39 درصد افزایش دهد. محرومیت خواب باعث اختلال تعادل متابولیکی بدن می شود. اگر شما به اندازه 7 تا 9 ساعت در شبانه روز نمی توانید بخوابید، سعی کنید قبل از خواب منیزیوم دریافت کنید که دارای اثر آرام بخشی است. موز و آجیل و یا مکمل های منیزیوم گزینه های خوبی هستند. برای جلوگیری از تعریق شبانه، از مصرف کافئین و الکل به شدت اجتناب کنید و غذاهای پرادویه را کنار بگذارید.

افزایش فعالیت بدنی: بعد از یائسگی، کاهش سطح استروژن منجر به کم تحرکی، از دست رفتن توده عضلانی، کاهش متابولیسم، می شود. این در حالی است که تنها 30 دقیقه ورزش در طول روز و سه بار در هفته می تواند منجر به جلوگیری از این عوارض شود. انجام ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه سواری، ضمن این که باعث جلوگیری از کاهش توده استخوانی و عضلانی می شود، برای بهبود سلامت قلب نیز مفید است. انجام ورزش های تحمل وزن نیز برای حفظ توده استخوانی مفید است.

کاهش سطح استرس: استرس بیش از حد بعد از یائسگی و افزایش هورمون کورتیزول، می تواند خطر افزایش چربی شکمی را در زنان بیشتر کند. این در حالی است که در کنار ورزش منظم و دریافت خواب کافی، انجام ورزش های مبتنی بر تمرکز از قبیل یوگا و تای چی، در کنار انجام سرگرمی های خلاقانه، میزان استرس را در دوران یائسگی کاهش می دهد.

مصرف وعده های غذایی کوچک: بعد از یائسگی، سوخت و ساز قند دشوارتر می شود و همین اتفاق منجر به فرایندهای التهابی در بدن می گردد. به جای استفاده از وعده های غذایی بزرگ، مصرف روزانه 5 وعده غذایی کوچک علاوه بر این که سوخت و ساز بدن را بالا می برد، در سوزاندن چربی ها نیز مفید است و باعث تعادل در میزان قند می شود. در مصرف این وعده های غذایی فقط باید از تعادل کربوهیدرات با پروتئین مطمئن بود.

مصرف کلسیم: از دست دادن وزن در دوران یائسگی با خطر شکستگی استخوان ها همراه است، مگر این که به میزان کافی کلسیم مصرف شود. مطمئن شوید که روزانه 1200 میلی گرم کلسیم دریافت می کنید. هرچند مکمل های کلسیم در دسترس هستند، اما استفاده از منابع غذایی مانند شیر، ماست، پنیر، سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیج، اسفناج و کلم بروکلی نیز مفید است. استفاده از ویتامین دی موجود در تخم مرغ، جگر، ماهی های چرب و ... در جذب کلیسم موثر است. شما همچنین می توانید از مکمل های ویتامین دی استفاده کنید و یا این که روزانه 10 تا 15 دقیقه در معرض نور خورشید بین ساعات 10 صبح تا 3 بعد از ظهر چند روز در هفته قرار بگیرید.

مصرف چربی سوزها: همانطور که سن بالاتر می رود، توانایی بدن برای دریافت منابع انرژی بخصوص کارنیتین، اسید آلفا لیپوئیک و کوانزیم کیو 10، کاهش می یابد. هر یک از این فاکتورها نقش مهمی در سوزاندن چربی و کنترل قند خون بازی م یکنند. پس باید در دوران یائسگی کمبود آنها را جبران کرد و آنهم با مصرف غذاهای سرشار از چربی های امگا 3، مانند ماهی آزاد، تخم مرغ، و ... کارتینین در آووکادو و گوشت قرمز نیز یافت می شود. در مورد مصرف مکمل کوانزیم کیو 10، با پزشک خود مشورت کنید.


منبع:prevention

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha