پارس قو، تولی پرس، بسته بندی البرز و داروگر؛ این نام‌های تجاری و البته پرخاطره را هم انگار باید به جمع ناکامان اقتصادی افزود.

صف کارخانه‌های تعطیل شده خاطره ساز، هرروز طولانی‌تر می‌شود

سلامت نیوز:پارس قو، تولی پرس، بسته بندی البرز و داروگر؛ این نام‌های تجاری و البته پرخاطره را هم انگار باید به جمع ناکامان اقتصادی افزود. شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که کارگرانشان، نوروز امسال یکی از سخت‌ترین عیدهای زندگی خود را گذراندند و حالا امیدشان برای بازگشت به کار و وصول مطالباتشان، به کمترین میزان ممکن رسیده است. کارگرانی که هریک به دلیلی از کار بیکار شده‌اند و حالا روزهاست که دیگر به جای تولید و اشتغال، روزشان را با تجمع مقابل کارخانه، تأمین اجتماعی و وزارتخانه‌ها به شب می‌رسانند؛ به امید این که کسی به فریادشان برسد.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: تعدیل 25 نفر در نخستین روز کاری. این، شاید بدترین خبر برای کارگرانی بود که از کار در کارخانه تولی پرس و بسته بندی البرز، امرارمعاش می‌کردند.خبرگزاری «ایلنا» در این باره نوشت:« در نخستین روز کاری واحد‌های تولیدی «تولی‌پرس» و «بسته‌بندی البرز» در سال ۹۶، تعداد ۲۵ نفر از مجموع کارگران این کارگاه تولیدی از حضور دوباره در محل کار خود منع شدند.»
آن‌ها می گویند:« صبح امروز پس از مراجعه به محل کارشان مطلع شدند که تعداد ۲۵ نفر از همکاران آنها از ورود به محل کار خود منع شده‌اند.»
آن طور که این خبرگزاری نوشته است، شمار کارگران شاغل در دو واحد تولیدی «تولی‌پرس» و «بسته بندی البرز» که در استخدام کارفرمایی واحدند، حدود ۵۸۰ نفر برآورد می‌شود و از قرار معلوم مدیریت این دو واحد تولیدی به منظور تعدیل بخشی از این کارگران، از ورود ۲۵ کارگر یاد شده به محل کارشان جلوگیری کرده است.
پیش از این نیز اعلام شده بود که کارگران دو کارخانه «تولی‌پرس» و«بسته بندی البرز» که تحت مسوولیت کارفرمای واحد در محوطه‌ای واقع در شهر صنعتی البرز قزوین مشغول به کارند، از روز پنجم تا ۱۹ فروردین  ماه به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند.
به گفته یکی از این کارگران او و همکارانش از یک روز مانده به شروع سال جاری مطلع شدند که اولین روز کاری آنها در سال ۹۶ از روز چهاردهم فروردین آغاز خواهد شد اما وقتی طبق اطلاع قبلی کارفرما به محل کارشان مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که تعطیلی آنها تا روز ۱۹ فروردین تمدید شده است و البته روز 19 فروردین هم خبر تعدیل را می‌شنوند.
این اما همه ماجرا نیست؛ چرا که کارگران شرکت‌های روغن نباتی «پارس قو» و «داروگر» نیز روزهای گذشته را به اعتراض و تجمع در مقابل کارخانه و وزارتخانه‌ها گذراندند و امروز هم قرار است کارگران شرکت پارس قو، مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کنند و خواستار ملاقات با وزیر و بیان مشکلاتشان شوند.
تعطیلی تلخ قوی غمگین
امروز، تجمع کارگران شرکت روغن نباتی «پارس قو» وارد ششمین روز پیاپی خود پس از تعطیلات می‌شود. کارخانه‌ای که ماه‌هاست در گیرو دار پرداخت مطالبات کارگرانش بوده و حالا هم مدت‌هاست که درهای آن بسته شده و هیچ تولیدی ندارد.
حدود 300 خانوار که نان و معاششان از این کارخانه تأمین می‌شد، حالا بلاتکلیف‌اند و همین سبب شده است تا حدود 300 کارگر این کارخانه، حتی در آغازین روزهای سال نو نیز تجمع‌های اعتراض آمیز برگزار کنند و در پی مطالباتشان باشند.
یکی از تجمع کنندگان این شرکت، درباره وضعیت چند ماه اخیر کارگران این کارخانه به «صبح نو» می‌گوید:« از 5 بهمن ماه با اعلام مدیران کارخانه، کار تعطیل شده است و آن طور که گفته‌اند، قرار است تا 30 تیرماه 96 هم هیچ تولیدی درکار نباشد.»


او به «صبح نو» می‌گوید:« در تمام این مدت، تنها دریافتی‌مان، رقمی حدود یک میلیون تومان معادل نصف مبلغ عیدی بوده است که 28 اسفند ماه به حسابمان واریز کردند. مدیران کارخانه پس از اعلام تعطیلی، نه تنها عیدی بهمن و اسفند، که حتی حق بیمه بهمن و اسفند ما را هم پرداخت نکرده‌اند و هیچ یک ازمدیران کارخانه هم توضیح قانع‌کننده‌ای در این باره نمی‌دهد. فقط شنیده‌ایم که مدیرعامل، به شبکه بانکی کشور بدهکار است و همین موجب شده تا ما از حق و حقوق قانونی‌مان محروم بمانیم.»
او می‌گوید:«علاوه بر تجمع‌های هرروزه‌مان مقابل کارخانه، تا به حال چندین تجمع در مقابل وزارت کار، سازمان تأمین اجتماعی و چند نهاد مرتبط دیگر برگزار کرده‌ایم و یکشنبه (امروز) نیز قرار است مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع برگزار کنیم تا مگر آقای وزیر، حال و روز ما را ببیند و دستوری دهد تا از این بلاتکلیفی نجات پیدا کنیم.» به گفته نمایندگان کارگران معترض، آنان از کارفرما به اداره کار جنوب غرب تهران شکایت کرده‌اند و خواستار رسیدگی به وضعیت حقوق معوقه خود شده‌اند.

درد بی درمان داروگر

اوضاع کارگران شرکت خاطره ساز داروگر نیز بهتر از همتایانشان در پارس قو نیست. کارخانه‌ای که روزگاری  یکی از شناخته شده ترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان شوینده‌ها و شامپوها بود و حدود 2500 کارگر داشت، حالا اوضاع غمباری دارد و کارگرانش، یک ماهی می‌شود که آنان هم قفل تعطیلی اجباری را روی در کارخانه‌شان می‌بینند و به جای تولید در کارخانه، راهی خیابان و تجمع مقابل نهادهای مختلف شده‌اند تا با این روش، پیگیر حقوق و مطالباتشان از راه‌های قانونی باشند.
برخی از کارگران این کارخانه به «ایلنا» گفته‌اند، از یک هفته مانده به شروع سال جدید به مرخصی نوروزی فرستاده شده‌اند و از آن زمان تاکنون در‌های این واحد صنعتی به روی آنها بسته مانده است.
برپایه این اظهارات، ظاهراً این سومین باری است که مرخصی نوروزی حدود ۵۰۰ کارگر کارخانه داروگر توسط  مدیریت این واحد صنعتی تمدید شده و گویا قرار است که مرخصی این کارگران دست‌کم تا روز ۲۵ فروردین ماه تمدید شود.
در این باره یکی از کارگران داروگر می‌گوید: «هنوز وضعیت هیچ یک از ما مشخص نیست چرا که پیش از این قرار بود این مرخصی با خاتمه تعطیلات نوروزی تمام شود.»
کارگران این کارخانه می گویند سال ۸۸ بعد از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، تعداد نیروی کار این کارخانه به حدود ۵۰۰ کارگر کاهش یافته و پس از آن و به تدریج ، به این حال و روز افتاده است.
این در حالی است که فقط حدود بیست روز دیگر تا روز جهانی کارگر باقی است و هر روز بر لیست کارخانه‌های تعطیل شده و تجمع‌های کارگری افزوده می‌شود. لیستی که پر است از نام‌های خاطره ساز و تاثیرگذاری که روزگاری از شناخته شده ترین نشان‌های تجاری ایران بوده‌اند؛ نام‌هایی چون ارج، آزمایش، پلی اکریل و ...
به نظر می‌رسد دولت یازدهم در هفته‌های پایانی خود چالش بزرگی در پیش داشته باشد. چالشی که روزگاری با شعارهای رییس جمهور درباره «عبور از رکود» همراه می‌شد و حالا به پاشنه آشیل دولت روحانی تبدیل شده است.
باید منتظر ماند و دید، دولت یازدهم در این هفته‌های پایانی چه تدبیری برای سروسامان دادن به کارخانه‌های تعطیل شده و کارگران بیکار خواهد اندیشید. تدبیری که دیگر با شعار و حرف، به سرانجام نخواهد رسید و اقدامی عملی می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha