بنا به دلایلی وقتی کلمه «گرگرفتگی» را می‌شنوید، یائسگی به ذهن شما می‌آید. بیش از 75 درصد از زنان یائسه واقعا گرما را احساس می‌کنند، اما این تنها دلیل از دست دادن خنکی خودتان نیست.

چـرا خیلی گرمم است؟

سلامت نیوز: بنا به دلایلی وقتی کلمه «گرگرفتگی» را می‌شنوید، یائسگی به ذهن شما می‌آید. بیش از 75 درصد از زنان یائسه واقعا گرما را احساس می‌کنند، اما این تنها دلیل از دست دادن خنکی خودتان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، گرگرفتگی می‌تواند واکنشی به مصرف غذاهای ادویه‌دار یا نشانه‌هایی از یک بیماری باشد. گرگرفتگی نه‌تنها در زن‌ها، بلکه در مردها هم رخ می‌دهد.


گرگرفتگی چیست؟
اصطلاح فنی گرگرفتگی علائم وازوموتور (Vasomotor Symptom) است. گرگرفتگی همراه با کاهش سطح هورمون استروژن بدن رخ می‌دهد. بعضی از گرگرفتگی‌ها باعث می‌شوند که پس از خوابیدن مجبور به برخواستن از خواب شوید. برای اکثر افراد، یک گرگرفتگی فقط نشانه‌ای را همچون افزایش دمای بدن ندارد، بلکه آمیخته از نشانه‌ها شامل موارد زیر است:
-گرمای ناگهانی بدن که شدت آن در سر و قفسه سینه بیشتر است.
-پوست قرمز شده
-عرق کردن، چه کم چه زیاد
-ضربان سریع قلب
-اضطراب


نشانه‌ای از «تغییر»
گرگرفتگی مساله‌ای مربوط به یائسگی نیست، اما یائسگی زمانی است که احتمال ابتلا به گرگرفتگی بیشتر است. گرگرفتگی‌ها در هر زنی متفاوت است، اما پیش از یائسگی یا در طول یائسگی شروع می‌شوند. هیچ قاعده‌ای برای این موضوع وجود ندارد که گرگرفتگی‌ها هرچند وقت یک‌بار رخ می‌دهند و برای چه مدتی طول می‌کشند. ممکن است که هرچند روز یا اصلا دچار گرگرفتگی نشوید. ممکن است که گرگرفتگی‌ها از 30 ثانیه تا 10 دقیقه طول بکشند. ممکن است که گرگرفتگی‌ها هر یک ساعت یا روزی یک‌بار رخ دهند. علاوه بر این، هیچ قاعده‌ای وجود ندارد که نشان دهد یک فرد تا چه زمانی دچار گرگرفتگی‌ها خواهد بود. برای سال‌ها پاسخ این بوده که گرگرفتگی‌ها از 6 ماه تا 2 سال ادامه خواهند داشت، اما یکی از تحقیقات جدید که روی زنان سرتاسر جهان انجام‌گرفته، نشان می‌دهد ممکن است 7 تا 11 سال هم طول بکشند. علاوه بر این، اگر پیش از یائسگی مبتلا به گرگرفتگی‌ها شوید، احتمالا به مدت بیشتری دچار آن‌ها خواهید بود. اگر یک فرد سیگاری، دارای اضافه‌وزن، پراسترس، افسرده و مضطرب هستید، احتمالا گرگرفتگی شما بیشتر طول خواهد کشید. وراثت نیز روی مدت‌زمان گرگرفتگی تاثیر دارد. در زنان آفریقایی آمریکایی گرگرفتگی‌ها برای حدود 11 سال ادامه خواهند داشت. اما در زنان آسیایی مدت‌زمان گرگرفتگی نصف مدت‌زمان گرگرفتگی زنان آفریقایی آمریکایی است. عواملی که باعث شروع یک گرگرفتگی یائسگی می‌شوند شامل موارد زیر هستند:
-تمرین بدنی در هوای گرم
-مصرف غذای ادویه‌دار
-الکل
-هوای گرم
-لباس تنگ
-استرس
-مصرف شکر فراوان


دیگر دلایل گرگرفتگی
بعضی از عارضه‌ها و درمان‌های آن‌ها می‌توانند منجر به گرگرفتگی‌ شوند.
سرطان پستان: درمان‌هایی همچون شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، برداشتن تخمدان و درمان ضداستروژنی می‌توانند منجر به یائسگی شیمیایی شوند. یائسگی شیمیایی همراه با کاهش سطوح استروژن و علائمی همچون گرگرفتگی است. گرگرفتگی‌هایی که ناشی از درمان سرطان پستان هستند می‌توانند از گرگرفتگی‌ها طبیعی متداول‌تر و خطرناک‌تر باشند. اگر قبلا یائسه و دچار گرگرفتگی‌ها شده باشید، احتمالا به دلیل مصرف تاموکسیفن برای درمان سرطان دوباره دچار گرگرفتگی خواهید شد. گرگرفتگی‌های ناشی از مصرف تاموکسیفن می‌توانند شدیدتر و متداول‌تر از گرگرفتگی یائسگی باشند.

بارداری یا زایمان اخیر: مسائل زیادی در مورد گرگرفتگی‌ها وجود دارند که ما از آن‌ها اطلاع نداریم. این حقیقت که گرگرفتگی‌ها برای زنان یائسه، زنان باردار و تازه‌مادرها رخ می‌دهند، نشان‌دهنده این است که گرگرفتگی‌ها تا چه حد اسرارآمیز هستند. نتایج یکی از تحقیق‌ها نشان می‌دهند که زنان باردار در هفته سی‌ام بارداری و تازه‌مادرها در هفته دوم پس از وضع حمل دچار اوج گرگرفتگی‌ها می‌شوند. در این زمان‌ها است که سطوح هورمون‌ها به نحو چشمگیری تغیر می‌کنند و افراد با افزایش وزن مواجه می‌شوند.

بیماری‌ ام اس: گرما می‌تواند علائم شما را بدتر کند، خواه این گرما به دلیل هوای گرم و مرطوب فضای بیرون، خواه به دلیل تب باشد. وقتی‌که هوا بسیار گرم است ممکن است با نشانه اوتهوف (Uhthoff s sign) در خود مواجه شوید که به معنای تغییراتی در بینایی است. به‌هرحال پس ‌از آنکه بدن شما خنک شد هر مشکلی باید برطرف شود.بعضی از افراد مبتلابه بیماری ‌ام. اس. دچار گرگرفتگی‌هایی هستند که با هورمون‌ها مرتبط نیستند. ممکن است که پزشک شما آن‌ها را علائم حمله‌ای (Paroxysma- symptoms) بنامد. به نظر می‌آید که چنین علائمی نادر هستند، اما این علائم حمله‌ای به این معنا هستند که سیستم عصبی خودکار شما که اندام‌های بدن، رگ‌های خونی و بعضی از عضله‌ها را کنترل می‌کند دیگر به‌مانند سابق کار نمی‌کنند. درنتیجه باید با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید.

سرطان پروستات و بیضه: مردهای مبتلا به سرطان پروستات بعضی از اوقات تحت درمانی قرار می‌گیرند که معروف به درمان سرکوب آندورژن(Andorge- Suppressio- Therapy) است.این درمان سطوح هورمون تستوسترون را پایین می‌آورد که منجر به عملکرد بهتر پرتودرمانی می‌شود. اگر روش درمانی شما موقتی باشد، گرگرفتگی‌ها چند ماه پس از پایان درمان باید از بین بروند، اما برای بعضی از مردها درمان‌ها دائمی هستند، درنتیجه پزشک باید داروهایی را تجویز کند تا علائم را تسکین دهند. بیمارانی که برای درمان سرطان بیضه‌های خود را درآورده‌اند نیز ممکن است دچار گرگرفتگی‌ها شوند.

بیماری تیروئید: وقتی‌که بدن شما هورمون تیروئید بسیار زیادی تولید می‌کند (پزشکان به این مشکل ایجاد شد پرکاری تیروئید می‌گویند) دمای بدن شما بالا می‌رود. حتی پرکاری تیروئید می‌تواند منجر به یائسگی زودرس (قبل از سن 40 سالگی یا در اوایل دهه 40 سالگی) شود. برای درمان این مشکل داروهایی وجود دارند. زمانی که پرکاری تیروئید خود را تحت کنترل قرار می‌دهید، گرگرفتگی‌های شما تسکین می‌یابند. علاوه بر این، کنترل پرکاری تیروئید می‌تواند منجر به یائسگی در زمان معمول شود.
منبع: webmd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha