در سال‌های اخیر تأثیر سیاست‌های اقتصادی که عمدتا ریشه در برخی گرایش‌های نئولیبرالیستی داشته باعث شده، جامعه ایران دچار بحران‌های ساختاری جدی در فضای شهری شود.

نا‌ امنی، عفونتی زیر پوست تهران

سلامت نیوز:امروزه فضاهای شهری به مؤلفه‌ای برای وقوع نابهنجاری‌های شهری و در نتیجه عدم وقوع امنیت در شهر تبدیل شده‌اند، به‌همین‌دلیل بررسی جنبه‌های کیفی و کمی امنیت چه از لحاظ کالبدی و چه از لحاظ اجتماعی در فضاهای شهری تبدیل به موضوعی مهم شده است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: تاثیر سیاست‌های اقتصادی بر فضای شهری و امنیت شهری نیز ازجمله مقولاتی است که همزمان با تغییر سیاست‌های اقتصادی و تأثیر آنها بر فضای زندگی شهروندی، مورد توجه اقتصاددانان و جامعه‌شناسان قرار گرفته است.

در سال‌های اخیر تأثیر سیاست‌های اقتصادی که عمدتا ریشه در برخی گرایش‌های نئولیبرالیستی داشته باعث شده، جامعه ایران دچار بحران‌های ساختاری جدی در فضای شهری شود.


 پیامد این نوع نگرش یک‌سویه به اقتصاد، حذف و به‌حاشیه‌راندن دهک‌های پایین جامعه و افزایش فاصله طبقاتی است. درواقع در نتیجه همین شکاف است که فقر، گستره بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه اعتیاد، حاشیه‌نشینی و بزهکاری، سایه شوم خود را بر سر برخی از گروه‌های اجتماعی می‌گستراند. به باور اقتصاددانان و کارشناسان شهری، در چنین وضعیتی، جامعه در وضعیت بحران قرار گرفته است؛ بحرانی که در نتیجه ادامه‌یافتن وضعیت نابهنجار اقتصادی در سال‌های گذشته، سروصدای زیادی به پا کرد. دراین‌میان سهم شوراهای شهر برای به‌حداقل‌رساندن معضلات شهری، افزون‌تر می‌شود.

کارشناسان اجتماعی معتقدند، شوراهای شهر به‌عنوان پارلمان‌های شهری برآمده از میان گروه‌های اجتماعی مختلف می‌توانند با درک موقعیت موجود و شکافی که منجر به افزایش فاصله بین گروه‌های مختلف اجتماعی شده، نسبت به تغییر سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و حرکت در مسیر بهبود شرایط اجتماعی گام‌های مؤثری بردارند که دراین‌میان توجه به سهم زنان و کودکان در افزایش امنیت اجتماعی حائزاهمیت است. خیابان‌ها، معابر، وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و سایر فضاها و زیرساخت‌های شهری به‌ندرت نیازها و خواست زنان را در نظر می‌گیرند و به‌این‌ترتیب خواسته یا ناخواسته موجب حذف آنان از فضای عمومی می‌شوند.

حضور زنان در برخی از مناطق تهران گاهی با احساس ناامنی و ترس همراه است. برخی از آنها نوعی از آزار خیابانی و اضطراب شهری را تجربه کرده‌اند و برخی خانواده‌ها به همین بهانه‌ها زنان را بعضا از حضور در فضاهای شهری منع می‌کنند. مجموعه‌ این مسائل که نیمی از جمعیت ساکن این شهر را درگیر می‌کند در برنامه‌ریزی‌های شهری کمتر مورد توجه جدی قرار می‌گیرد و چنین مسائلی باعث شده برخی پژوهشگران، فضای شهرهای بزرگی همچون تهران را به فضاهای ناامن شهری در سایر نقاط جهان تشبیه کنند که رفته‌رفته می‌تواند امنیت روانی شهروندان و به‌ویژه زنان و کودکان را تحت‌تأثیر قرار دهد. 


در نشست «در متن شهر یا شورای شهر» که روز شنبه، 23 اردیبهشت با هدف بررسی امکان موفقیت برنامه‌های فرهیختگان و فعالان مدنی در شورای شهر برگزار شد، حسین راغفر، اقتصاددان به تأثیر سیاست‌های اقتصادی بر افزایش ناامنی در شهر اشاره کرد و گفت: امروز با پدیده‌هایی همچون کودک و زن خیابانی، ‌کارتن‌خوابی و... مواجه هستیم که همه اینها محصول سیاست‌های تعدیل ساختاری به‌ویژه بعد از جنگ تحمیلی در ایران هستند. 


زن و کودک خیابانی،محصول سیاست‌های نئولیبرالی است

حسین راغفر در نشست «در متن شهر یا در شورای شهر؟» که با حضور جمعی از فعالان اجتماعی برگزار شد، گفت: نگرانی‌های من فراتر از نگرانی برای شهر تهران است بلکه من نگران برای ایران هستم و سیاست‌های اقتصادی را علت اصلی بحران‌های اقتصادی و مسائل کشور می‌دانم. او در ادامه به جهانی‌شدن اقتصاد و سیاست‌های نئولیبرالیسم اشاره کرد و گفت: پدیده‌هایی همچون کودک و زن خیابانی و کارتن‌خوابی و... پدیده‌های آمریکای‌لاتین هستند که امروز جامعه ما با آنها درگیر است و بسیاری از این پدیده‌ها از سال 70 به‌دنبال اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در ایران ایجاد شدند و درحال‌حاضر نیز شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی با یک شتاب مضاعف در سطح کشور هستیم که علت اصلی آنها سیاست‌های اقتصادی هستند که مولد نابرابری و فقر می‌شوند. 
این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه فقر، ناامنی‌های زیادی را ایجاد می‌کند، گفت: به‌ویژه در دهه‌های اخیر و درپی جهانی‌شدن اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال در کشور و گسترده‌شدن آنها، فقر نیز افزایش یافته است. راغفر در ادامه با بیان اینکه درحال‌حاضر نابرابری، فقر و فساد تولید می‌شود، گفت: برای حل مسائل باید به ریشه‌ها بپردازیم و باید بدانیم در چه وضعیتی هستیم و به چه سمتی حرکت می‌کنیم. 


تهران، سائوپائولو شده است


این اقتصاددان با تأکید بر تأثیر نابرابری و فقر در افزایش ناامنی اجتماعی در فضای شهری تصریح کرد: معتقدم جامعه ما به‌سمت سائوپائولویی‌شدن پیش می‌رود و سائوپائولو شهری است که در کل جهان، مظهر نابرابری بوده و بخش‌هایی از آن با دیوار از یکدیگر جدا شده‌اند. او ادامه داد: در سائوپائولو بخش‌هایی که طبقات برخوردار در آنها زندگی می‌کنند کاملا از بخش طبقه دوزخیان زمین جدا بوده و غالب شهر فقرایی هستند که به‌ دلیل فقرشان در گروه‌های جرم و جرایم سازمان‌یافته قرار گرفته‌اند و بخش مرفه برای ورود به بخش محروم از خودروهای ضدگلوله استفاده می‌کنند. راغفر ادامه داد: تردد در سطح شهر برای گروه‌های برخوردار در جامعه سائوپائولو بسیار ناامن بوده و در این جامعه، امنیت اولین قربانی است و حتی نیروی انتظامی و پلیس نیز به علت گسترش فقر و ناامنی، قادر به کنترل اوضاع نبوده و خودش نیز عمدتا از طبقات محروم جامعه سر برآورده، حقوق ناچیزی می‌گیرند و حاضر نیستند جانشان را در راه منافع مافیای موادمخدر، تجارت انسان و... از دست بدهند.

کاندیدای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بر‌اساس آنچه در شهر تهران، شاهد آن هستیم، می‌توانم بگویم پدیده‌ها و اوضاعی که امروز در تهران تجربه می‌کنیم، درواقع مرحله‌ گذاری است که ما را به سمت سائوپائولویی‌شدن پیش می‌برد. او خاطرنشان کرد: در محافل بسیاری درباره سائوپائولویی‌شدن جامعه هشدار دادم و این موضوع سال‌هاست دغدغه من است که البته معتقدم می‌توانیم برای جلوگیری از رسیدن به چنین وضعیتی، اقداماتی را انجام دهیم. این اقتصاددان ادامه داد: عفونت‌هایی زیر پوست این شهر وجود دارد و مردم طبقات پایین، تلخی‌هایی را تجربه می‌کنند که انتقال این اطلاعات به عموم مردم و آگاهی و مشارکت آنها قطعا می‌تواند به حل مسائل بزرگ‌تر کمک کند. او در ادامه تأکید کرد: باید پیامدهای سیاست‌های خود را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و به آنها بگوییم که خصوصی‌سازی در کشور چه هزینه‌هایی داشته است؛ به‌طور مثال آخرین نمونه آن، مرگ بیش از 40 کارگر کشور در معدن یورت آزادشهر بود. راغفر تصریح کرد: برندگان سیاست‌های غلط، افرادی هستند که به‌تدریج قادر می‌شوند در شهر دیوار بکشند و با گارد شخصی تردد کنند، درحالی‌که سایر افراد جامعه با مشکلات زیادی درگیر هستند. راغفر تأکید کرد: نه برای حضور در شورای شهر بلکه به دلیل آنکه اندکی با آلام آسیب‌دیدگان آشنا هستم در پنجمین دوره شورای شهر تهران کاندیدا شده‌ام و به‌صورت اعتقادی به این مسئله نگاه می‌کنم اگرچه فکر نمی‌کنم شورای شهر تهران تحفه‌ای باشد اما با درخواست و اصرار دوستان به این رقابت وارد شدم تا شاید بتوانیم برخی از مسائل را مطرح و حل کنیم. 
راغفر تصریح کرد: شاید بتوانیم با حضور در شورای شهر به علت مطالباتی که در حوزه فقر و نابرابری داشتیم با اجرای طرح‌های مؤثر باعث کاهش آلام مردم شویم. او همچنین خاطرنشان کرد: قانون اساسی کشور روی شوراها مستقر شده اما اینکه چرا شوراها اقدامات مؤثری نداشته‌اند، مسئله مفصلی است ولی بخش گسترده‌ای از این انفعال مربوط به آن می‌شود که مردم حضور مؤثری نداشته‌اند.


 راغفر با تأکید بر اینکه در هیچ‌جای دنیا اصلاحات از بالا صورت نگرفته، گفت: فشار از گروه‌های کنونی، مطالبات را به خواست عمومی تبدیل می‌کند و بالایی‌ها را به واکنش وادار کرده است، درحالی‌که منفعل‌بودن جمعیت باعث می‌شود قدرتمندان نیز هیچ واکنشی نسبت به اوضاع نداشته باشند و وضعیت کشور همان شود که امروز شاهد آن هستیم. این اقتصاددان ضمن اشاره به اینکه در سال‌های بعد از انقلاب، مسئولیت‌های مختلفی داشته‌، گفت: کسانی که در رده‌های بالایی کشور هستند، یزیدی نیستند بلکه بسیاری از آنها هم مانند من و شما افرادی هستند که فقط موقعیت متفاوتی داشته‌اند و با گفت‌وگو می‌توان بسیاری از مسائل را با کمک آنها حل کرد و این درحالی است که اگر مردم نظاره‌گر باشند، رفتار قدرتمندان متفاوت خواهد بود. نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر مردم نظاره‌گر نبودند، نمی‌دیدیم که یک شب می‌خوابیم و فردای آن، شهرداری کل شهر را فروخته و واگذاری‌های بزرگ داشته و تغییر کاربری‌های غیرقانونی انجام داده، به‌طوری‌که هیچ‌چیز برای شهردار بخت‌برگشته بعدی باقی نمانده باشد. 
او در پایان تأکید کرد: وظیفه مردم فقط مشارکت در انتخابات نیست بلکه پس از حضور در انتخابات نباید دست از مطالبه‌گری خود بردارند و باید خواهان ارائه گزارش از مسئولان باشند تا جایی که مطالبه‌گری تبدیل به یک خواست عمومی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha