رییس انجمن وارد کنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور قاچاق تجهیزات پزشکی را تجارتی کثیف دانست و تاکید کرد که این پدیده در حوزه تجهیزات پزشکی کاهش چشم‌گیری داشته است.همچنین طبق اعلام او ایران فقط در یک مورد با تحریم تجهیزات پزشکی روبرو است.

فقط یک مورد تحریم تجهیزات پزشکی داریم

سلامت نیوز:رییس انجمن وارد کنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور قاچاق تجهیزات پزشکی را تجارتی کثیف دانست و تاکید کرد که این پدیده در حوزه تجهیزات پزشکی کاهش چشم‌گیری داشته است.همچنین طبق اعلام او ایران فقط در یک مورد با تحریم تجهیزات پزشکی روبرو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،میلاد بختیاری ، با اشاره به واردات تجهیزات پزشکی به ایران از کشورهای مختلف، عنوان کرد: کشورهای وارد کننده تجهیزات پزشکی به ایران در سازمان غذا و دارو به صورت G۱، G۲، G۳ و G۴ رتبه‌ بندی شدند و سیاست های این سازمان به نحوی است که ورود کالاهای غیر استراتژیک از کشورهای G۴ عملا ممنوع شود.

رتبه‌بندی چهارگانه کشورهای وارد کننده تجهیزات پزشکی

وی ادامه داد: G۱ کشورهایی از جمله ایالات متحده آمریکا، آلمان و ژاپن را شامل می‌شود، G۲ کشورهایی هستند که از اتحادیه اروپا بوده و در کنار آن کره جنوبی و تایوان را نیز در بر می‌گیرد، علاوه بر این G۳ شامل کشورهایی نظیر برزیل، آرژانتین، چین و هند است.

رییس انجمن وارد کنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور با بیان این که وقتی ایران توانمندی واردات محصولات خود در حوزه تجهیزات پزشکی را از کشورهای دارای رتبه بندی G۱، G۲ و G۳ دارد لزومی برای واردات کالا از کشورهای G۴ نیست، خاطر نشان کرد: تنها کالاهایی از کشورهای G۴ وارد ایران می‌شود که صرفا انحصار تولید این محصولات در چنین کشورهایی باشد در غیر این صورت ضرورتی برای واردات کالا از کشورهای شامل رتبه بندی G۴ وجود ندارد.

بختیاری با اشاره به این که در حوزه تجهیزات پزشکی می‌توان این دسته بندی را در مورد کشورهای دارای کیفیت کمتر و بیشتر در تولید این تجهیزات تقسیم بندی کرد، یادآور شد: کشورهای دارای رتبه بندی G۱ با کیفیت‌ترین کالاهای تولیدی، کشورهای دارای رتبه بندی G۲ محصولات قابل قبول و کشورهای دارای رتبه بندی G۳ محصولاتی را تولید می‌کند که به سلامت فرد لطمه‌ای نمی‌زند.

وجود یک مورد تحریم توسط آمریکایی‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی

وی در پاسخ به این که چه تحریم‌هایی در مورد واردات تجهیزات پزشکی به ایران همچنان پابرجاست؟ گفت: تنها وزارت خزانه‌داری آمریکا، قانونی را به منظور تحریم در حوزه تجهیزات پزشکی تصویربرداری که شامل برخی کالاهای خاص می‌شود اعمال کرده و به جز این مورد ایران با تحریم هیچ کشوری در حوزه تجهیزات پزشکی روبرو نیست.

رییس انجمن وارد کنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور افزود: نه تنها در حوزه واردات تجهیزات پزشکی با تحریم روبه‌رو نیستیم، بلکه در حال حاضر شاهد انتقال دانش فنی برخی تجهیزات پزشکی در کنار واردات آنها به ایران هستیم که در مورد برخی کشورهای اروپایی و آسیای شرقی از جمله تایوان و کره جنوبی مدنظر قرار گرفته است.

اشکالات پنجره فرامرزی گمرک

بختیاری در ادامه‌ی صحبت‌هایش به مشکلات پنجره فرامرزی گمرک در زمینه واردات کالا به ویژه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: پنجره فرامرزی گمرک برای یکپارچه‌ سازی سیستم گمرکی بود که در ابتدای کار حرکت خوبی را ایجاد کرد، اما در اجرا معضلاتی را به ویژه در بخش تجهیزات پزشکی به دلیل حساسیت‌های موجود در این رشته ایجاد کرد.

وی با بیان این که تجهیزات پزشکی حساسیت‌هایی در بخش دمایی، محیطی و مدت زمانی دارند، اظهار کرد: تجهیزات پزشکی به دلیل این که با سلامت انسان‌ها روبه‌رو هستند حساسیت‌ مختلف فیزیکی داشته و قطع و وصل شدن سیستم جامع گمرکی، حوزه تجهیزات پزشکی را تحت تاثیر عوامل منفی قرار داده بود چرا که عدم ترخیص برخی کالاها در گمرک موجب لطمه زدن به سلامت این تجهیزات و در نتیجه سلامت انسان‌ها می‌شد.

امیدواری به عملکرد سامانه جامع تجارت ایران

رییس انجمن وارد کنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور با اشاره به این که در حال حاضر سامانه جامع تجارت ایران ایجاد شده که مشکلات پنجره فرامرزی گمرک را حل کرده است، گفت: این سامانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گمرک متصل است و خوشبختانه می‌توان در فاصله زمانی یک روزه مجوزهای لازم برای ترخیص کالا را اتخاذ کرد. امیدواریم در ادامه کار این سامانه به همین ترتیب فعالیت خود را ادامه دهد و با قطع شدن همراه نباشد.

بختیاری در خصوص قاچاق تجهیزات پزشکی و وضعیت این پدیده، تصریح کرد: در ابتدا قاچاق تجهیزات پزشکی بسیار بالا بود و تا قبل از اجرایی شدن طرح تحول سلامت به همین شکل پیش رفت، اما در سه سال گذشته روند قاچاق به شدت کاهش یافته چرا که تدابیر خاصی توسط سازمان‌های مربوطه در نظر گرفته شده که مانع از انجام این پدیده می‌شود.

عمده قاچاق تجهیزات پزشکی در بخش ارتوپدی

وی ادامه داد: عمده قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی مربوط به تجهیزات ارتوپدی بود که در میان حجم کم، ارزش قیمتی بالایی داشتند، اما در نهایت با تعیین کدهای IRC بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ملزم شدند تا از نمایندگی‌های رسمی تجهیزات را خریداری کنند و علاوه بر این با نظارت‌های مختلف از هرگونه تخلفی در این راستا جلوگیری به عمل آمد.

کدهای IRC مانع از قاچاق تجهیزات پزشکی

رییس انجمن وارد کنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور با تاکید بر این که در حال حاضر بیمارستان ها و مراکز درمانی نمی‌توانند تجهیزات پزشکی قاچاق خریداری کنند، بیان کرد: به دلیل وجود کدهای IRC در صورت خرید کالاهای قاچاق سازمان‌های بیمه‌گر پرداختی به مراکز درمانی نخواهند داشت و به همین دلیل از پدیده قاچاق در این راستا جلوگیری به عمل آمده است.

بختیاری در ادامه قاچاق تجهیزات پزشکی را تجارتی کثیف دانست و گفت: با توجه به این که تجهیزات پزشکی به صورت مستقیم با جان و سلامت انسان در ارتباط هستند بنابراین هرگونه تخلفی در این حوزه به منظور کسب درآمد تجارت کثیفی به حساب می‌آید. شاید در برخی حوزه‌های دیگر قاچاق وجود داشته باشد اما شرایط در حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل تقابل مستقیم با جان آدمی بسیار حساس است.

وی همچنین به توان تولید داخل در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره و اظهار کرد: با اعمال سیاست های مختلف توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با حمایت از تولید کالاهایی که توان ایجاد آنها در داخل کشور وجود دارد از واردات تجهیزات پزشکی جلوگیری به عمل آمد و صرفا واردات تجهیزات پزشکی از کشورهای G۱ و برندهای جهانی در دستور کار قرار گرفت.

صادرات به آلمان و کانادا

رییس انجمن وارد کنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور با تاکید بر این که پس از اعمال این سیاست عملا زاویه بین تولید کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی از بین رفت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مراکز درمانی نمی‌توانند کالاهایی که نمونه داخلی آن وجود دارد و از لحاظ کیفی مشابه کالای خارجی است خریداری کنند، حتی در بخش صادرات کالا باید به تجهیزاتی اشاره کنیم که توسط ایرانی‌ها به آلمان و یا کانادا که از کشورهای برند محسوب می‌شوند صادر می‌شوند و توانسته‌اند استانداردهای مدنظر این دو کشور را کسب کنند تا با قیمتی پایین مورد استقبال آنها واقع شوند.

بختیاری همچنین با بیان این‌ که ایران در بخش صادرات تجهیزات پزشکی مصرفی ضعیف عمل کرده است، عنوان کرد: بازاریابی در حوزه صادرات کالاهای مصرفی برای ما سخت بوده و به همین دلیل نتوانسته‌ایم در این بخش چندان عملکرد موفقی داشته باشیم، هرچند که در کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، ارمنستان، آلمان، ایتالیا، کشورهای اروپای شرقی و CIS حضور درخوری داشته‌ایم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha