پایتخت كشور امن ایران به عنوان یكی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان با داشتن مراكز سیاسی، اقتصادی، علمی – پژوهشی، بیمارستان‌های مدرن، امكانات و بسیاری دیگر از نیازهای زندگی كه در پس موضوعات مختلف به یكدیگر متصل است...

سلامت نیوز:پایتخت كشور امن ایران به عنوان یكی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان با داشتن مراكز سیاسی، اقتصادی، علمی – پژوهشی، بیمارستان‌های مدرن، امكانات و بسیاری دیگر از نیازهای زندگی كه در پس موضوعات مختلف به یكدیگر متصل است، اَبَرشهر جذابی را برای بیكاران كشورهای همسایه ساخته است كه سالانه هزاران نفر را به امید بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی حتی كاذب و فصلی در دل خود جای می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، رورنامه جوان نوشت: بعد از مهاجرت‌پذیری این شهر از سایر نقاط داخلی و شهرهای مرز‌نشین، شاهد مهاجرت از سایر كشورهای همسایه با انگیزه ورود به بازار كار گل‌فروشی هستیم. همین موضوع به حاشیه‌نشینی و حاشیه‌سازی پیرامون معضلات اجتماعی دامن می‌زند.

 

 
وجود بازار كاری چندین برابر سایر مناطق، بنگاه‌ها، دفاتر شركت‌ها و مراكز تولیدی، از تهران یك اَبَرشهر جذاب برای بیكاران ساخته است كه هزاران نفر به امید یافتن شغل به پایتخت مهاجرت می‌كنند و جذابیت‌های ظاهری موجود در پایتخت، سالانه بسیاری از افراد را ماندگار می‌كند.  نتایج تكمیلی سرشماری نفوس و مسكن سال 95 نشان داد جمعیت استان تهران طی پنج سال اخیر به‌جای آنكه از محل رشد طبیعی ناشی از زاد و ولد افزایش پیدا كند از ناحیه جمعیت مهاجر به‌شدت متراكم شده طوری كه مجموعه شهر تهران در حال ‌حاضر با بحران جمعیت سربار روبهرو شده است. كارشناسان با ارائه راهكارهای توازن‌بخشی به جمعیت، شش عامل اجتماعی- اقتصادی را سرچشمه مهاجرت به پایتخت عنوان می‌كنند.
  
ابرشهر جذاب تهران و بحران افزایش مهاجرت

طبق اطلاعات مستند، معادل 88 درصد از یك میلیون و 84 هزار نفر جمعیت افزایش‌یافته استان تهران را «جمعیت مهاجر» تشكیل میدهد. جذابیت‌های كار و سكونت در «پایتخت و شهرهای اطراف»، باعث شده است تا سهم استان تهران از كل جمعیت مهاجر در كشور از 7/ 17 درصد به 20/2 درصد افزایش یابد و این استان بالاترین سهم از كل جمعیت مهاجر كشور را در مقایسه با 30 استان دیگر به خود جذب كند.
 
مطابق آمارهای سرشماری به‌رغم آنكه كل جمعیت مهاجر كشور در فاصله سالهای 90 تا 95معادل 15 درصد كاهش پیدا كرده اما در استان تهران شیب كاهش جمعیت، خفیف و در حد 3 درصد بوده است. این اتفاق باعث شده میزان جمعیت استان تهران در سال 95 نسبت به سال 90 با ثبت نرخ 8 درصد از نرخ رشد جمعیت كل كشور (6 درصد) سبقت بگیرد آن‌هم به گونهای كه عمده رشد جمعیت در این استان به شكل غیرطبیعی (رشد جمعیت ناشی از مهاجرت) بوده است، رشدی كه نرخ آن بالاتر از تحمل‌پذیری مجموعه شهری برآورد می‌شود.
 
هر چند استان تهران در دوره‌های قبل نیز با چالش جمعیت مهاجر روبهرو بوده، اما آنچه در حال ‌حاضر بحران جمعیت سربار در مجموعه شهری تهران را رقم زده، بقای جذابیت پایتخت و شهرهای اطراف برای مهاجران در مقایسه با سایر كلانشهرهای كشور و سایر مقاصد جذب مهاجران است. این منطق انگیزشی حتی به كشورهای اطراف هم تعمیم یافته كه در ادامه گزارش به آن اشاره خواهیم كرد.
 
در تمامی دنیا كلانشهرها جذابیت لازم را برای مهاجرت به دلیل بازار اشتغال گسترده دارند، به همین دلیل در سطح دنیا وزن كلانشهرها از جمعیت جهان مرتباً در حال افزایش است. یعنی اصلیترین بازار اشتغال و ارزش افزوده و تولید اقتصادی در كلانشهرها وجود دارد. از آنجایی كه طی سالهای گذشته جریانی از ثروت، سرمایه نیروی انسانی با كیفیت به سمت منطقه شهری تهران سرازیر شده است، مطلب ذكر شده مبنی بر وجود بازار اشتغال در مورد شهر تهران نیز قابل‌تصور است.
 

با این تفاصیل استان تهران با توجه به سهم بالای جمعیت مهاجر به محل و پناهگاهی جهت جذب سرمایه نیروی انسانی تبدیل شده كه جمعیت مهاجر سالانه با تصاحب فرصتهای باقی مانده شغلی در تهران خود را در برابر آسیبهای اقتصادی حفاظت كرده است. شاهد عینی این اتفاق را میتوان به شكل افزایش دستفروشی در تهران و شهرهای اطراف و افزایش غیرطبیعی مسافربرهای شخصی (عمدتاً با پلاك‌های شهرستان) ملاحظه كرد. 

  
حاشیه‌ای جدید در نواحی جنوبی تهران

حال بشنوید بعد از این حجم از مهاجرت به شهر تهران از سایر شهرهای داخلی، جذبه این كلانشهر در كنار امنیت كشور ایران در منطقه كه زبانزد خاص و عام بوده، آرمانشهری برای سایر كشورهای اطراف هم ساخته است.
 
مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) در مصاحبه با رسانه‌های خبری به برخی بحران‌های اجتماعی فعلی از قبیل فقر، تبعیض، اعتیاد پرداخته و به حاشیه‌ای جدید در یكی از نواحی جنوبی تهران اشاره كرده و بیان داشته است: هم اكنون در یكی از نواحی جنوبی تهران، یك حاشیه جدید در حال شكل‌گیری است. عده‌ای با مهاجرت از بلوچستان پاكستان با انگیزه بازار كار گل‌فروشی وارد آن منطقه می‌شوند. این بازار كارهای كاذب باعث مهاجرت‌هایی می‌شود كه باید در مبدأ به آن فكر كنیم. كشور ما در منطقه‌ای است كه وضعیت كشورهای همسایه حتماً بر وضعیتش اثر می‌گذارد و ما نمی‌توانیم شرایط و سرنوشت آنها را در نظر نگیریم، بنابراین باید به این فكر كنیم كه منطقه‌ای در رفاه داشته باشیم.
 

هر چند كه این موضوع را به عنوان حاشیه‌ای جدید در جنوب تهران معرفی كرده‌اند، اما اگر سابقه سر زدن به این منطقه و حضور برای خرید از بازار گل شرق تهران را داشته باشید، مشاهده خواهید كرد كه از مدت‌ها قبل، این بازار در قبضه مهاجران افغانی، پاكستانی و حتی هندی در آمده است. 
روندی كه همچنان بر كمیت و كیفیت آن افزوده می‌شد و این نیز برخاسته از نوع رفتار دولت‌ها در طول دهه‌های سپری شده بوده است كه به جای مدیریت جهت كاهش مهاجرت به ترغیب مردم و حتی سایر كشورها برای مهاجرت مبادرت ورزیده‌اند و متأسفانه تلاشی هم برای حذف این تمركز‌زدایی اقتصادی و سیاسی در یك منطقه صورت نمی‌گیرد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha