سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 216108

پیشرفت کیفیتی این بازی‌ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج یافته و بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود درآورده است.

تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان

سلامت نیوز:«رایانه»، این پدیده جدید دانش بشری در همه شئون زندگی انسان راه یافته است و مانند دیگر ساخته‌ها‌ی دست بشر دو رو دارد؛ یک روی آن استفاده صحیح در کارها و کمک به رشد و سعادت انسان است و روی دیگر آن استفاده غلط است.آن چه بیشتر کودکان و نوجوانان را شیفته خود می‌کند بازی‌های رایانه‌ای است.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: پیشرفت کیفیتی این بازی‌ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج یافته و بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود درآورده است. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب‌یزد در اینباره با عاطفه کیانی‌نژاد، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید:
وی در ابتدا گفت: باید واقع بین باشیم که بازی‌ها‌ی کامپیوتری جالب هستند. کودکان حرکات تولید شده توسط خودشان و امتیاز آوردن و تجربه هیجان را دوست دارند. عاطفی نژاد در ادامه بیان کرد: برخی از بازی‌ها‌ی کامپیوتری جنبه آموزشی نیز دارند. آنها هماهنگی بین دست‌ها‌ و چشم‌ها‌ را زیاد می کنند و توانایی‌ها‌ی پردازش اطلاعاتی را که از چند راه مختلف حسی همزمان وارد مغز می شوند را بیشتر می کنند و زمان واکنش به محرک‌ها‌ را کاهش می دهند. از طرفی دیگر استفاده زیاد از این بازی‌ها‌ باعث می شود که کودک در انجام فعالیت‌ها‌ی مهم دیگر نظیر تکالیف مدرسه کوتاهی کند.


این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه " اگر احساس می کنید کودکتان بیش از حد با این قبیل بازی‌ها‌ مشغول شده است باید با آن به صورت جدی برخورد کنید" خاطرنشان کرد: به طور کلی حداکثر زمانی که کودک می‌تواند به تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر بپردازد نباید از سه ساعت در روز تجاوز کند. با این حال به خاطر بسپارید که در مورد بسیاری از کودکان جالب بودن و جذابیت بازی‌ها‌ در ابتدا بیشتر است و به مرور زمان کم می شود.وی راهکارهای جلوگیری از استفاده بیش از حد از کامپیوتر در کودکان را اینگونه تشریح کرد: همراه کودک بازی کنید تا زمان را بتوانید کنترل کنید،.

از بازی‌ها‌ی کامپیوتری به عنوان جایزه استفاده کنید بدین گونه که از این برنامه‌ها‌ به عنوان انگیزه ای برای انجام کارهای مهم نظیر تکالیف مدرسه یا کارهای منزل استفاده کنید. مثال: "علی میتونی بعد از اینکه مشق‌ها‌یت را نوشتی و من آنها را دیدم نیم ساعت با کامپیوتر بازی کنی"، اجازه دهید تا کودک از بازی کردن سیر شود وهدف از این برنامه این است که کودک از بازی‌ها‌ی کامپیوتری دلزده و سیر شود تا این بازی‌ها‌ دیگر جذابیت اولیه را برای وی نداشته باشند. می توانید روزهای خاصی مثل روزهای تعطیل را در نظر بگیرید که کودک ساعات زیادی را به بازی‌ها‌ی کامپیوتری بپردازد تا خسته شود دراین تکنیک حتی وقتی خسته شد به او بگویید باید کمی دیگر بازی کند و درآخر روش محروم کردن را به کار بگیرید بدین صورت که هنگامی که روش‌ها‌ی فوق موفق واقع نشد، کامپیوتر را قفل کنید و یا اینکه سیم آن را بیرون بکشید. به تدریج به او بفهمانید نتیجه سوءاستفاده از امکانات چه خواهد بود و مدت زمان محروم شدن از کامپیوتر را برای او مشخص کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha