در پی انتشار خبری مبنی بر ابتلای کودکان بخش شیمی‌درمانی مرکز طبی کودکان به ویروس آبله‌مرغان و تعطیلی چندهفته‌ای این بخش، دکتر رضا شروین بدو رئیس مرکز طبی کودکان، این تصمیم را کاملاً علمی و مانعی برای ابتلای سایر کودکان به آبله‌مرغان خواند.

فعالیت مجدد بخش شیمی درمانی مرکز طبی کودکان از صبح امروز

سلامت نیوز:در پی انتشار خبری مبنی بر ابتلای کودکان بخش شیمی‌درمانی مرکز طبی کودکان به ویروس آبله‌مرغان و تعطیلی چندهفته‌ای این بخش، دکتر رضا شروین بدو رئیس مرکز طبی کودکان، این تصمیم را کاملاً علمی و مانعی برای ابتلای سایر کودکان به آبله‌مرغان خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، در پی انتشار خبری مبنی بر ابتلای کودکان بخش شیمی‌درمانی مرکز طبی کودکان به ویروس آبله‌مرغان و تعطیلی چندهفته‌ای این بخش، رضا شروین بدو رئیس مرکز طبی کودکان، این تصمیم را کاملاً علمی و مانعی برای ابتلای سایر کودکان به آبله‌مرغان خواند و اعلام کرد بخش شیمی‌درمانی مرکز طبی از چهارشنبه مجدداً فعال می‌شود.

متن توضیحات ایشان به شرح ذیل است:

«سه هفته قبل بیماری از استان‌های غربی کشور به مرکز طبی مراجعه کرد و در بخش خون بستری شد. حدود 10 روز پس از بستری و در سیر درمان این کودک، متوجه دانه‌هایی به‌صورت آبله‌مرغان بر روی پوست او شدیم (قابل‌ذکر است که آبله‌مرغان دارای دوره کمون سه‌هفته‌ای است و طبعاً در هنگام بستری اثری از آن مشاهده نشده بود) با پیگیری‌هایی که انجام شد متوجه شدیم ویروس از طریق برادر این کودک،‌ به او منتقل‌شده است.

به‌محض اطلاع از این موضوع و ازآنجایی‌که نسبت به ابتلای سایر کودکانی که در بخش خون بستری بودند، نگران بودیم،‌ کمیته کنترل عفونت بیمارستان تشکیل شد و با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسات متعددی را با متخصصین عفونی و متخصصین خون اطفال برگزار و درمان را از همان روز اول آغاز کردیم.

در گام بعدی باید تمهیداتی را انجام می‌دادیم تا کودکانی که هم‌زمان با این کودک در بخش خون بستری‌شده بودند به آبله‌مرغان مبتلا نشوند. بنابراین یک بخش بیمارستان به‌عنوان قرنطینه برای پیگیری وضعیت درمان این بیماران خالی شد که خوشبختانه در حال حاضر همه آن‌ها بدون کمترین عارضه به‌طور کامل درمان شده‌اند اما از آنجاکه دوره کمون ویروس آبله‌مرغان نزدیک به سه هفته است و می‌تواند از طریق هوا منتقل شود، درنتیجه در این دو تا سه هفته کودکان جدیدی را برای شیمی‌درمانی در بخش بستری نکردیم تا ریسک ابتلا به آبله‌مرغان را در سایر بیماران کاهش دهیم.

همچنین در کمیته کنترل عفونت مقرر شد تا افرادی که رژیم شیمی‌درمانی سبک داشتند به‌صورت سرپایی درمان شوند. کودکانی که نیازمند بستری بودند اما شیمی‌درمانی آن‌ها اورژانسی نبود، بعد از اتمام قرنطینه در بخش بستری شوند و کودکانی که نیازمند شیمی‌درمانی اورژانسی بودند یا موارد جدید خون را به سایر مراکز معرفی کردیم. بر این اساس هم‌زمان در بخش خون مرکز طبی پذیرش جدید نداشتیم و بیمارانمان را هم پایش کردیم تا هیچ بیماری در دوره کمون آبله‌مرغان نباشد.

در حال حاضر تمام مواردی که به ویروس آبله‌مرغان مبتلا شده بودند (مجموعاً شش بیمار) به‌طور کامل بهبود یافته‌اند و در بخش هم‌اکنون هیچ مشکلی از نظر پذیرش بیمار جدید نداریم. اما از آنجایی‌که نزدیک تعطیلات عید فطر هستیم و از طرفی می‌خواهیم 48 ساعت دیگر فرصت دهیم، تمام بیماران گروه‌بندی شدند و از روز چهارشنبه صبح مانند روال عادی گذشته بیمارانمان را می‌پذیریم.

بنابراین، تصمیم اتخاذشده، کاملاً علمی بود و هر روشی غیر از آن می‌توانست مصالح بیماران را به مخاطره بیندازد درحالی‌که نه برای بیماران مشکل حادی ایجادشده و نه کودکانی که مبتلابه آبله‌مرغان شده بودند مشکلی پیدا کردند. بخش هم از صبح روز چهارشنبه مشغول به فعالیت می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha