قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره آموزش پرستار در بیمارستان‌ها گفت: به هیچ وجه قصد ما آموزش پرستاری غیرآکادمیک و سنتی نیست.

دانشکده‌های پرستاری تعطیل نمی‌شوند

سلامت نیوز:قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره آموزش پرستار در بیمارستان‌ها گفت: به هیچ وجه قصد ما آموزش پرستاری غیرآکادمیک و سنتی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت  درباره طرح آموزش پرستار در بیمارستان‌ها گفت: موضوعاتی که این‌ روزها در این باره مطرح می‌شود، صحیح نیست و دستورالعمل‌هایی که از سوی وزارت‌خانه درباره این طرح ابلاغ شده بر این تاکید دارد که محور آموزش در این طرح دانشگاه‌ها و دانشکده‌‌های پرستاری هستند.

او درباره این طرح توضیح داد: براساس این دستورالعمل دانشکده‌های پرستاری و علوم پزشکی طبق قراردادی که با بیمارستان‌های آموزشی می‌بندند از بیمارستان‌های آموزشی در عرصه آموزش استفاده می‌کنند، چراکه محل خدمت پرستار بیمارستان است پس باید در همان عرصه هم آموزش ببیند.

قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در بیمارستان‌ها فضاهایی وجود دارد که می‌توان استفاده بهینه و تحت نظارت داشت، خاطرنشان کرد: در این طرح قرار است تربیت پرستار را در فیلد بالینی خود داشته باشیم. از سال گذشته پذیرش هیات علمی پرستار بالینی نیز آغاز شده و در حال جذب آن‌ها هستیم و محل استقرار اعضای این هیات علمی نیز بیمارستان‌ها است و به دلیل اینکه هیات‌ علمی در آنجا مستقر است، ما تصمیم گرفتیم که دانشجو نیز در آنجا آموزش ببیند.

اکبری با بیان اینکه تعطیلی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پرستاری کذب است، گفت: به هیچ وجه قصد ما آموزش پرستاری غیرآکادمیک و سنتی نیست ما معتقدیم حتما باید دانشگاه و دانشکده و هیات علمی مسلط به امور آموزشی داشته باشیم. و این طرح می‌تواند با همکاری دانشکده‌های پرستاری و بیمارستان‌های آموزشی صورت بگیرد.

او همچنین با اشاره به اینکه نام هیچ بیمارستانی به عنوان محل تحصیل دانشجویان پرستاری در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری نیامده است، خاطرنشان کرد: در دفترچه انتخاب رشته نام هیچ بیمارستانی ذکر نشده بلکه آمده است براساس تفاهم‌نامه‌هایی که بین دانشکده‌های پرستاری و بیمارستان‌های آموزشی منعقد شده دانشجویان می‌توانند در یکی از بیمارستان‌های تابع آن دانشگاه فعالیت کند.

قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: در دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است که عرصه آموزشی دانشجویان پرستاری براساس قراردادی که بین دانشگاه و بیمارستان منعقد شده می‌تواند در همان شهر یا یکی از شهرهای استان باشد، اما متولی اصلی امور دانشجویان دانشگاه و دانشکده پرستاری است و باز هم تاکید می‌کنم در این طرح محل آموزش همچنان دانشکده و دانشگاه‌های پرستاری هستند.

اکبری با بیان اینکه پیشنهاد راه‌اندازی رشته پرستاری سالمندان در مقطع کارشناسی ارشد مطرح شده بود، گفت: یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت این است که در برنامه‌هایی که نیاز به نیروی انسانی است به دو صورت این نیاز برطرف شود. یکی از این برنامه‌ها رشته‌‌های مشخص دانشگاهی است که در پایان دوره به دانشجو مدرک اعطا می‌شود و دیگری راه‌اندازی مراکز آموزشی مهارتی حرفه‌ای برای فیلد علوم پزشکی است.

او با بیان اینکه راه‌اندازی این مراکز در هفته گذشته تصویب شده است، گفت: دوره آموزش‌های مهارتی حرفه‌ای منجر به اعطای مدرک به دانشجو نمی‌شود و فقط در این دوره مهارت‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود. در این طرح هم هزینه پایین می‌آید و هم سریعتر آموزش داده می‌شود و خدمات بهتری به مردم نیز ارائه داده می‌شود. ما در وزارت بهداشت از این موارد بسیار داریم که نیازمند دوره‌های مهارتی در کنار آموزش‌های دانشگاهی است و کمبود آن کاملا احساس می‌شد و متاسفانه گاهی اوقات از آن نیز سوء‌استفاده می‌شد، اما خوشبختانه با راه‌اندازی مرکز ملی آموزش مهارتی حرفه‌ای این خلاء نیز پر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha