مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده از افزایش روند نرخ بیکاری زنان در ١٠ سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال ٩٢ تا ١٩/٨ درصد رسیده است. حال آنکه شاخص نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالیه دو برابر مردان است.

۴۵ درصد زنان فاقد درآمد هستند

سلامت نیوز:مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده از افزایش روند نرخ بیکاری زنان در ١٠ سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال ٩٢ تا ١٩/٨ درصد رسیده است. حال آنکه شاخص نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالیه دو برابر مردان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پانا، فهیمه فرهمندپور در نشست هم اندیشی زنان فعال اقتصادی با انتقاد از اینکه نرخ مشارکت زنان در سالهای ٩٠ تا ٩٢ نیز با کاهش رو به رو بوده است افزود: نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ٩٢ ،١٢/٤ درصد بوده است، این درحالیست که اشتغال در بخش غیر رسمی با 25 درصد هم فرصت و هم چالش برای زنان محسوب می شود.

فرهمند پور در ادامه توزیع جمعیت زنان در بخش خدمات را ٥١/٦ ، کشاورزی ٢٢/٤ و صنعت را ٢٥ درصد اعلام و گفت: متاسفانه این میزان از جمعیت زنان عمدتا در سطوح پایین تر تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند. برای مثال در استان گیلان ٦٠ درصد زنان در به شکل مستقیم در بخش کشاورزی فعال هستند اما نرخ مشارکت آنها در تبادل مالی کمتر از ١٥ در صد است. به این ترتیب زنان بیشتر در قاعده هرم شاغلان هستند.

وی با اشاره به اینکه زنان در بخش اشتغال روستایی در سال ٩٠ با ١١ میلیون جمعیت، ٢٥ درصد شاغلان کشاورزی را تشکیل می دادند تصریح کرد: 85 درصد فعالیت‌های دامی و بخش عمده‌ای از صنایع تبدیلی نیز با حضور زنان انجام شده است.

فرهمند پور با انتقاز از اینکه نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالی ٢٣ درصد است درحالیکه این نرخ در میان مردان ١١ در صد است گفت: با وجود اینکه این فاصله درحال کاهش است اما شاخص بیکاری زنان دو برابر مردان است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به زنان سرپرست خانواد گفت: جمعیت زنان سرپرست خانوار ٦٢/٩ درصد و دو برابر مردان است. نسبت خانوارهای تک سرپرست ٨٥ درصد است که این میزان در مردان تنها ١٥ درصد اعلام شده است. اما مساله قابل توجه این است که شاخص سنی زنان سرپرست خانوار ٥٠ سال و کمتر تنها ١٦ درصد است. این رقم نشان می دهد بیش از ٨٠ درصد زنان سرپرست خانوار بالای ٥٠ سال سن دارند که این مساله ضرورت توجه به ارائه خدمات به این جمعیت را پر رنگ تر می کند.

فرهمندپور در ادامه بابیان اینکه ٤٥ درصد زنان فاقد درآمد، ١٨ درصد درآمد زا و نسبت کل زنان سرپرست خانوار به کل خانوارها ١٢/١ درصد است گفت: از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی می‌توان به ارتقای زمینه‌های شغلی زنان، ارائه الگوی اشتغال مبتنی بر کرامت انسانی، حمایت و توانمندسازی زنان و توانمند سازی زنان عشایر و روستایی اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: بسته زنان و اقتصاد مقاومتی در سال ٩٠ به ٣٠ استان ابلاغ شده و از ٢٠ استان گزارش‌هایی دریافت شده است. این بسته دارای ١٠ بند شامل راه اندازی مرکز رشد و شتابدهی فعالیت زنان، در اولویت قرار گرفتن بررسی طرح های پیشنهادی زنان، تخصیص سهم مشخص از تمام تسهیلات به عنوان کف سهم زنان، پیگیری موکد ستادهای اقتصاد مقاومتی درباره بندهای قانون مشاغل خانگی، توجه به بازاریابی و اختصاص حداقل دو مرکز عرضه و فروش محصولات در هر استان، الزام واحدهای صنعتی و تولیدی به اختصاص سهم مشخص به زنان سرپرست خانوار، اولویت بخشی به مصوبات گذشته، تسریع روند اعطای مجوز به فعالیتهای زنان به ویژه طرح های اشتغال زایی خصوصا با رویکردهای فرهنگی و تفریحی است.

فرهمندپور در ادامه به فعالیت‌های دولت یازدهم در اشتغال زنان اشاره و ادامه داد: فعالیت‌هایی نظیر برگزاری نمایشگاه های ملی، منطقه ای،استانی، طرح های توانمندسازی زنان روستایی و عشایری ، پیگیری مسائل زنان سرپرست خانوار ، اجرای طرح‌های پایلوت، پیگیری شاخص‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و جلسات هم اندیشی از جمله این فعالیتها در عمر ٤ ساله دولت یازدهم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha