اگر فضای اتاق خواب دلگیر، تاریک یا به عبارتی بد رنگ باشد می‌تواند در میزان آرامش شما تاثیر داشته باشد. شاید شما هم بخواهید اتاق خوابتان را با رنگهایی دکور کنید که در افزایش آرامش بهتان کمک کند.شناختن این رنگهای آرام بخش به شما کمک می‌کند راحت‌تر این کار را انجام دهید.

خواب‌های رنگی با دکور رنگی اتاق خواب

سلامت نیوز: اگر فضای اتاق خواب دلگیر، تاریک یا به عبارتی بد رنگ باشد می‌تواند در میزان آرامش شما تاثیر داشته باشد. شاید شما هم بخواهید اتاق خوابتان را با رنگهایی دکور کنید که در افزایش آرامش بهتان کمک کند.شناختن این رنگهای آرام بخش به شما کمک می‌کند راحت‌تر این کار را انجام دهید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرادید، بهترین مکان برای استراحت در هر خانه‌ای اتاق خواب آن است. اگر فضای اتاق خواب دلگیر، تاریک یا به عبارتی بد رنگ باشد می‌تواند در میزان آرامش شما تاثیر داشته باشد. شاید شما هم بخواهید اتاق خوابتان را با رنگهایی دکور کنید که در افزایش آرامش بهتان کمک کند. شناختن این رنگهای آرام بخش به شما کمک می‌کند راحت‌تر این کار را انجام دهید.
 
برای شروع بد نیست نگاهی به قوانین فنگ شویی در چیدمان اتاق خواب داشته باشیم. در فنگ شویی معتقد‌ند اتاق خواب باید با رنگهایی دکور شود که احساس آرامش را القا کند، بیشتر این رنگ‌ها گرم هستند اما در رنگهای سرد هم مواردی هست که به آرامش شما در زمان استراحت کمک می‌کند.
 

 در فنگ شویی معتقد‌ند اتاق خواب باید با رنگهایی دکور شود که احساس آرامش را القا کند

شناخت رنگ‌ها

رنگ زرد
رنگ زرد چشم را خسته می‌کند

این رنگ هیجانات شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و میزان انرژی را تقویت می‌کند. بنابراین انتخاب این رنگ به تنهایی برای اتاق خواب یا پرده آن نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. از طرف دیگر رنگ زرد چشم را خسته می‌کند، پس اگر به تنهایی می‌خواهید ازین رنگ استفاده کنید بهتر است برای وسایل کوچک مثل کوسن‌های روی تخت باشد. رنگ زرد دمای اتاق را بالا می‌برد و به خصوص برای افرادی که معمولا گرمایی هستند حس خوبی ایجاد نمی‌کند. اما همین رنگ اگر در کنار آبی یا سبز قرار بگیرد کاملا ماجرا عوض می‌شود.
 


رنگ آبی
 رنگ‌هایی مثل آبی یخی، آرامش بخش‌اند و برای اتاق خواب مناسبند

رنگ آبی حس خونسردی را در شما تقویت می‌کند. رنگ آبی در گروه رنگهای سرد قرار می‌گیرد ولی حس آرامش خاصی به فضای استراحت و اتاق خواب می‌دهد. بنابراین اگر بعد از یک روز کاری پر تنش در این اتاق استراحت کنید خیلی زود آرام می‌شوید. رنگ‌هایی مثل آبی یخی، آرامش بخش‌اند و برای اتاق خواب مناسبند. اگر در اتاق خوابتان رنگ‌های سرد به کار رفته باشد، شب‌ها با آرامش به خواب می‌روید وصبح‌ها سرحال از خواب بیدار می‌شوید. همچنین رنگ آبی، ضربان قلب و فشار خون را پایین می‌آورد. ترکیب آبی با نارنجی هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد چون اتاق را پر انرژی و زنده می‌کند.


رنگ سبز
رنگ سبز همچنین نشانه خوشبختی و سلامتی است و استرس را کاهش می‌دهد

یکی از بهترین انتخاب‌های برای اتاق خواب رنگ سبز است. استفاده از رنگ سبز می‌تواند تاثیر آرام کننده بر شما داشته باشد و باعث شود راحت‌تر بخوابید. رنگ سبز تنالیته‌های متفاوتی دارد که سبز زمردی از بهترین نمونه‌های آن است و بسیار برای اتاق خواب مناسب است. به طور کلی استفاده از رنگ سبز می‌تواند تاثیر آرام کننده بر شما داشته باشد و باعث شود راحت‌تر بخوابید. ترکیب سبز با رنگ زرد هم بر کیفیت خواب شما تاثیر می‌گذارد. رنگ سبز همچنین نشانه خوشبختی و سلامتی است و استرس را کاهش می‌دهد. ترکیب سبز با رنگ قهوه‌ای حس و حالی طبیعی‌تر به اتاق می‌دهد. استفاده از کف یا اثاثیه چوبی راهی عالی برای طبیعی‌تر کردن محیط است.
 
رنگ قرمز

قرمز به دلیل گرم بودن هیجان افراد را بالا می‌برد
رنگ قرمز یکی از گرم‌ترین و رمانتیک‌ترین رنگهاست اما استفاده بیش از حد آن در اتاق خواب اصلا توصیه نمی‌شود. قرمز به دلیل گرم بودن هیجان افراد را بالا می‌برد و در واقع مانع ایجاد آرامش و سکون می‌شود. رنگ قرمز همانقدر که هیجانات قوی، عشق و حرارت را بر می‌انگیزد می‌تواند احساس خشم و عصبانیت را تحریک کند، بنابراین رنگ مناسبی برای اتاق خواب نیست. به خصوص اینکه چون رنگ تندی است بعد از مدتی دل شما را می‌زند و خسته‌تان می‌کند. طیف رنگ‌های قرمز را خیلی راحت می‌توان در ترکیب با رنگ‌های دیگر به کار برد اگر رنگ قرمز، رنگ غالب یک اتاق باشد، آن اتاق پویایی و انرژی فراوانی پیدا خواهد کرد و چون اتاق خواب معمولا جایی برای استراحت است استفاده بیش از حد از رنگ قرمز اتاق را بسیار پرانرژی می‌کند.
 

رنگ نارنجی
این رنگ هم در زیر مجموعه رنگهای گرم قرار می‌گیرد و نمی‌تواند انتخاب خوبی برای اتاق خواب باشد. زمانی که شما احتیاج به آرامش و تمرکز برای خواب دارید، بهتر است این رنگ در اتاق شما نباشد و یا با رنگهای دیگری ترکیب شود. نارنجی گرما و حرارت زیادی دارد و آرامش اتاق را از بین می‌برد. اما‌‌ همان طور که گفته شد اگر با آبی ترکیب شود می‌تواند انتخاب بهتری باشد.
 
رنگ سفید
 رنگ سفید برای ایجاد انگیزه کار کردن هم بسیار خوب است

دکور کردن اتاق خواب با رنگ سفید روش بسیار مناسبی برای ایجاد فضایی صلح آمیز و آرام است. رنگ سفید حس پاکی و آرامش را به انسان منتقل می‌کند و در دکور اتاق خواب زیاد استفاده می‌شود. رنگ سفید را می‌توان با هر وسیله‌ای در اتاق اضافه کنید مثل فرش، کمد یا حتی بالش وملافه‌های تخت. این انتخاب برای بالش و ملافه حس آرام بخش و تمیزی برای استراحت به شما می‌دهد. انتخاب پرده سفید هم می‌تواند برای انتقال نور طبیعی خورشید خوب باشد. اما چون در اتاق باید برای خواب کافی آرامش داشته باشید می‌توانید از دو پرده یکی روشن و دیگری تیره استفاده کنید که در زمان خواب نور به داخل اتاق وارد نشود. اکثر اتاق‌ها دیوارهای سفید دارند به همین دلیل ترکیب و دکور کردن با رنگهای دیگر کار سختی نیست. قالیچه‌های کوچک به رنگ سفید با جنس نرم و لطیف انتخاب خوبی برای کف اتاق خواب هستند. از طرف دیگر انتخاب وسایل سفید برای روشن نشان دادن اتاق گزینه خوبی است. در هر صورت این رنگ به دلیل روشنی و خنثی بودن می‌تواند با هر رنگی به راحتی ترکیب شود بنابراین شما خیلی برای انتخاب سایر رنگ‌ها در اتاقتان به مشکل نخواهید خورد. رنگ سفید برای ایجاد انگیزه کار کردن هم بسیار خوب است. تجربه نشان داده افرادی که در اتاق خواب از ترکیب رنگ سفید یا کرم استفاده می‌کنند معمولا سه بار در هفته در اتاق خواب اضافه کاری می‌کنند.
 
 
سایر رنگ‌ها
غیر از رنگهایی که گفته شد رنگهای دیگر هم هستند که می‌تواند بنا بر سلیقه شخصی در اتاق خواب استفاده شود. مثلا ترکیب رنگ سبز با صورتی می‌تواند انتخاب لطیف و آرامی باشد، اما رنگ صورتی هم به تنهایی سرمای زیادی به اتاق می‌دهد. نوعی ترکیب خاص از صورتی و سفید می‌تواند برای اتاق دختربچه‌ها گزینه مناسبی باشد. رنگ کاراملی بسیار رمانتیک است. زوج‌هایی که در این اتاق می‌خوابند هفته‌ای سه بار بیش از دیگران خواب‌های آرام بخش می‌بینند.
 
 رنگ قهوه‌ای با تن روشن‌تر مثل کرم برای رنگ آمیزی دیوار‌ها مناسب است
 
رنگ طوسی و قهوه‌ای ذاتا غمگین و گرفته و تاریک هستند، بنابراین نمی‌توانند برای اتاق خواب خیلی جذاب باشند. مگر اینکه در کنار رنگهای دیگر قرار بگیرند. تجربه نشان داده افرادی که اتاق خوابشان خاکستری یا نقره‌ای رنگ است، تمایل بیشتری به بیدار ماندن و انجام فعالیت‌هایی مانند گشت و گذار در اینترنت  و انجام ورزش دارند.
 
اما ترکیب خاکستری با آبی می‌تواند قشنگ و آرام بخش باشد. رنگ طوسی در کنار نارنجی هم می‌تواند بر آرامش شما زمان استراحت تاثیر بگذارد. رنگ قهوه‌ای با تن روشن‌تر مثل کرم، کرم شکلاتی و قهوه‌ای روشن برای رنگ آمیزی دیوار‌ها مناسب است.
 
رنگ بنفش فقط برای دیوارهای اتاق خواب انتخاب خوبی است
رنگهایی مثل بنفش و ارغوانی و آبی پرر نگ بسیار تند و گرم هستند و می‌توانند القاکننده حس دلتنگی یا افسردگی باشند. اما همین رنگ‌ها اگر در اتاق خواب به شکل مناسب استفاده شودند تاثیر دارند. مثلا رنگ بنفش فقط برای دیوارهای اتاق خواب انتخاب خوبی است چون هم به خوابیدن راحت کمک می‌کند و هم افزایش دهنده میل جنسی (به خصوص در خانم‌ها) است.
 
رنگ‌های خاصی که جدیدا مورد توجه قرار گرفته‌اند مثل مسی هم می‌تواند در گزینه‌های شما قرار بگیرد. مس یک فلز زیبا با رنگی گرم است که شما می‌توانید از وسایل با این جنس برای ایجاد ظاهری لوکس در اتاق‌های خود حتی اتاق خواب استفاده کنید رنگ مسی با رنگ‌های روشن‌تر هم تضادی بسیار عالی ایجاد می‌کند. رنگ دیگری به نام مرجانی که تداعی کننده مرجانهای ته آب دریاست می‌تواند در کنار تم آبی حس آرامش خوبی به اتاق خواب بدهد.
 
شاید کمی عجیب باشد اما افراد بسیار ثروتمند دوست دارند از ترکیب فلز طلا و رنگ طلایی در دکور اتاق خوابشان استفاده کنند. بعضی فلز‌ها نماد ثروت و افزایش مال هستند و دلیل علاقه این افراد هم قطعا همین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha