اورژانس سیرجان کودک یک و نیم ساله‌ای با بریدگی بسیار شدید در مچ دست و شکستگی استخوان هر دو دست و آثار کبودی و سوختگی روی بدنش را به بیمارستان امام رضا (ع) انتقال داد.

گزارش دو کودک آزاری دیگر/ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان کی تصویب می شود؟

سلامت نیوز:: دستان ظالمانه، دو کودک را از معصومیت جدا کرده و به دست بی‌رحمی زمانه سپرد. باز هم حرف از دو کودک‌آزاری است. کودکانی که والدین‌شان مجبور شدند آنها را به بیمارستان برسانند به امید این که شاید دوباره توانی به بدنشان دمیده شود.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: تن نحیف این کودکان در ژرفای موج‌های بی‌انصافی دست و پنجه نرم می‌کند. باز هم دو کودک تن‌شان را آموخته کردند به ضرب و شتم، آتش سیگار و... نه تنها روح و کودکی‌شان بلکه‌ استخوان‌های این دو کودک زیر بار ظلم و بزرگی جثه مادران‌شان شکسته است. حالا بعد از بنیتا، آتنا اصلانی، ستایش، هانیه، کیمیا و... نوبت به دو کودک (کرمانی و کرمانشاهی) رسیده است. 

پرده اول: کودک یک و نیم‌ساله کرمانی


اورژانس سیرجان کودک یک و نیم ساله‌ای با بریدگی بسیار شدید در مچ دست و شکستگی استخوان هر دو دست و آثار کبودی و سوختگی روی بدنش را به بیمارستان امام رضا (ع) انتقال داد. مهتاب حسینی، رئیس اداره بهزیستی سیرجان تایید می‌کند که این مورد کودک‌آزاری است و رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اعلام وقوع کودک‌آزاری در کرمان هم می‌گوید: کودک یک‌ونیم ساله‌ای پنج شنبه شب با شکستگی استخوان هر دو دست و بریدگی بسیار شدید در مچ دست توسط اورژانس سیرجان به بیمارستان امام رضا (ع) منتقل شد.
حسین اسدبیگی (رئیس اورژانس اجتماعی کشور) در گفتگو با ایلنا می‌افزاید: در پی این گزارش ماموران اورژانس اجتماعی به بیمارستان اعزام شدند تا این مسئله را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند. نشانه‌هایی از آثار سوختگی توسط سیگار نیز روی بدن این کودک یک و نیم ساله وجود دارد.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: گویا پدر این کودک در زندان است، با مادر این کودک تماس تلفنی داشته‌ام که در این تماس تلفنی مدعی شد که زمانی که این اتفاق افتاده، خواب بوده و این مشکل توسط پسر عمه این کودک به وجود آمده است. باید ادعای مادر این کودک بررسی شود، چراکه آثار سوختگی با سیگار روی بدن این کودک وجود دارد. رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: در حال حاضر در حال بررسی دقیق این موضوع و شناسایی مجرم اصلی هستیم و تحقیقات پلیس در این مورد ادامه دارد.


پرده دوم: دختر 10ساله کرمانشاهی


دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه از ضرب و جرح عمدی یک دختربچه 10 ساله و بستری شدن آن در بیمارستان خبر داد و گفت که متهم اصلی وقوع این جرم مادر کودک است.
به گزارش آفتاب یزد به نقل از دادستانی کرمانشاه، محمدحسین صادقی گفت: حسب گزارش کلانتری 13 فردوسی کرمانشاه در خصوص یک فقره مصدومیت و بستری شدن دختر بچه‌ای 10ساله با هویت مشخص در بخش اورژانس بیمارستان موضوع در دستور کار قرار گرفت.
وی عنوان کرد: براساس این گزارش صدمات وارد شده به این کودک شامل آثار جراحت در هر دو زانوی کودک، لگن سمت راست، انگشتان دست راست، گوش سمت راست و پاشنه پای راست بوده است. گزارش اعلامی حاکی است که کودک مصدوم، وضعیت نامطلوبی داشته و قادر به تکلم نبوده است و با وصول این گزارش موضوع رصد و پرونده به سرعت پیگیری شد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه ادامه داد: در این خصوص دستورات جامع برای انجام اقدام‌های تحقیقی صادر شده است که نتیجه تحقیقات انجام شده که تا این مرحله، حکایت از توجه اتهام به مادر طفل دارد. دستورات قضایی نسبت به جلب و دستگیری مشارالیها به اتهام کودک‌آزاری و ایراد ضرب و جرح عمدی صادر شده و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است.
اعتیاد، طلاق و وضعیت نامطلوب اقتصادی (بیکاری) از مهم‌ترین دلایل کودک‌آزاری است که بنابر آمار دستگاه قضایی استان، کرمانشاه در این سه آسیب اجتماعی بین هفت استان اول کشور قرار دارد.

پرده سوم: مجلس دهم 


حالا شش سال از ارسال لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مجلس گذشته و همه فعالان حوزه اجتماعی و کودک چشم امیدشان به مردان و زنان دوره دهم بهارستان نشین است. آنها انتظار دارند که بالاخره این لایحه به نتیجه رسیده و سد راه خشونت علیه کودکان باشد. مرگ ستایش، آتنا، بنیتا و ربودن کودکان دیگر در پروسه کوتاه زمانی باعث شده که بالاخره نمایندگان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی این لایحه را مورد بررسی قرار داده و از دو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی به عنوان کمیسیون‌های فرعی کمک بگیرند.
به گفته سیده فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر این لایحه در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفته‌ است،  می‌گوید: «کلیات این لایحه رای‌ آورده و در حال بررسی هستند که تا ماده 8 آن بررسی شده است. این لایحه ایرادات زیادی دارد زیرا هنوز به صورت قانون جامع و کاملی نیست ولی در کل توجه به آموزش همه کودکان، مدرسه رفتن و خشونت علیه آنها در این لایحه خوب است اما تدوین آن از اساس با اشتباهات اصولی روبه‌رو است. نمی‌دانم چرا لوایحی که از سوی دولت به مجلس می‌رسد کلیاتش رای می‌آورد اما به نظر می‌رسد موارد قانونی آن کارشناسی شده نیست و زمان زیادی برای تصویب آنها نیاز است. ما ماده‌های قانونی این لایحه را از 40 به 80 ماده افزایش دادیم تا جامع‌‌تر و کامل‌تر به این مبحث بپردازیم و در آینده اصلاحیه‌های کمتری شامل حال این قانون شود.»


بعد از آن که فقط 8ماده از «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» مورد بررسی قرار گرفت، مجلس درگیر رای اعتماد به کابینه شد و این لایحه به روزهای بعد موکول شد. علاوه بر این لایحه، معاهده بین‌المللی رعایت حقوق کودک هم در این کمیسیون مانده است و به نظر می‌رسد که نمایندگان در حال بررسی آن هم هستند.
حالا جلیل رحیمی جهان آبادی، دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، می‌گوید: «بررسی معاهده بین‌المللی در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و وزارت خارجه و... آمدند و صحبت کردند و کمیسیون در حال جمع‌بندی و تهیه گزارش نهایی برای صحن علنی مجلس است.»


وی در پاسخ به این سوال که اگر این لایحه تصویب شود چه حمایتی از کودکان و نوجوانان خواهد شد؟ تاکید می‌کند: «معاهدات بین‌المللی اصولی را مانند حقوق بشر، رعایت حقوق کودکان، منع به کارگیری در مشاغل یا استفاده از کودکان و فعالیت‌ها و عدم به کارگیری کودکان در جنگ و... را در بر می‌گیرد. به نظر من چیزی اضافه‌تر از حقوق داخلی ندارد. منتها چون اسناد بین‌المللی و پیوست کشورها به این معاهده بین‌المللی است کمک می‌کند که روابط ما با سازمان‌ها بین‌المللی و سایر دولت‌ها بهتر شود.»
رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به لایحه حقوق کودکان و نوجوانان می‌افزاید: «در این لایحه موارد متعدد جدیدی داریم که حقوق کودکان، مقابله با کودک‌آزاری و... موارد زیادی را در بر می‌گیرد.»


وی با اشاره به تاکید نمایندگان می‌گوید: «نمایندگان بر مبحث رعایت حقوق کودکان، مقابله با کودک‌آزاری و جرم‌انگاری کودک‌آزاری در ابعاد مختلف در کمیسیون نمایندگان روی آن تاکید داشتند اما چون گزارش نهایی آماده نشده برای صحن نمی‌توان در مورد آن قضاوت و صحبت کرد.»
دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که حمایت از اطفال با لایحه حقوق بشر متفاوت است، تاکید می‌کند: «لایحه حقوق اطفال که توسط دولت به مجلس ارائه شده، نکات متعددی دارد.»
رحیمی جهان آبادی در مورد ورود مستقیم و به موقع اورژانس اجتماعی نیز می‌گوید: «لایحه حمایت از اطفال این وظایف را برای اورژانس‌ اجتماعی در نظر گرفته و نحوه نظارت و انواع کودک‌آزاری (جسمی، روحی، کار اجباری و...) را تسهیل کرده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha