متخصص اورولوژی و محاری ادراری گفت: مبتلایان به سنگ کلیه مصرف مایعات در روز را تا سه لیتر افزایش دهند

آبی که املاح زیادی دارد باعث سنگ کلیه می شود؟

سلامت نیوز:متخصص اورولوژی و محاری ادراری گفت: مبتلایان به سنگ کلیه مصرف مایعات در روز را تا سه لیتر افزایش دهند.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر فرزاد علامه متخصص اورولوژی و مجاری ادراری، در گفتگو با برنامه "فراسو" شبکه رادیویی سلامت، ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: آب بهترین نوشیدنی است. مصرف چای کمرنگ و نوشابه های گازدار در صورتی که مشکل انرژی و یا قند نداشته باشد، بلامانع است.
علامه افزود: مصرف آب مرکبات به عنوان آمیوه برای مبتلایان به سنگ کلیه مفید است.


وی با اشاره به این که نمک و سدیم منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود، افزود: در صورت رسوب سدیم یا اسید اوریک، سنگ کلیه تشکیل می شود. بنابراین، افرادی که از این مشکل رنج می برند بایستی مصرف نمک را کاهش دهند.


علامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مصرف گوشت قرمز هم موجب تشکیل سنگ کلیه می شود، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف این ماده غذایی می تواند ایجاد مشکل کند. مبتلایان به نقرس و افرادی که مستعد سنگ های اوریک هستند، حتما تحت نظر پزشک باشند تا ادرار از حالت اسیدی خارج شده و ریسک این مشکل برای آنها کاهش یابد.


این اولوروژیست همچنین متذکر شد: تا چند سال پیش این باور غلط وجود داشت که مصرف آب هایی که املاح زیادی دارند، سنگ کلیه را افزایش می دهد که درست نیست. زمانی که گفته می شود رسوبات آب زیاد است، منظور آهک موجود در آب است که اصطلاحا آهک سخت می گویند. به بیان دیگر، هر اندازه میزان کربنات کلسیم در آب بیشتر باشد، سختی آب افزایش می یابد.


علامه تاکید کرد: رسوباتی که زمان جوشیدن آب رسوب می کند، مشکلی ساز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha