پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2238

همین نزدیکی‌ها، در سرزمین بزرگ هند، هنوز هم کودکانی مادرانشان را به خاطر عوارض ناشی از بارداری از دست می‌دهند و مادر شدن هنوز هم قیمتی گزاف، به اندازه جان دارد.

دولت هند اعلام کرده هر 7دقیقه یک زن در این کشور به خاطر عوارض ناشی از بارداری یا زایمان فوت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اداره ثبت احوال هند در گزارشی اعلام کرده که شمار زنانی که هر سال به علت بارداری و زایمان در هند می‌میرند، 77 هزار نفر است. بر اساس این گزارش، هر سال به ازای هر صدهزار زایمان حدود 301 زن به علت عوارض بارداری می‌میرند، علیرغم اینکه هدف دولت این است که این نرخ مرگ را به زیر 100 برساند.منطقه پاراداش در هند بالاترین میزان مرگ و میر مربوط به زنان باردار را داراست، یعنی 517 مورد مرگ از هر 100 هزار زایمان.

در واقع میزان مرگ و میر در بسیاری از مناطق هند در طول پنج سال گذشته بسیار افزایش یافته است. در سال 1999 در منطقه پاراداش میزان مرگ و میر 220 مورد از هر 100 هزار زایمان بوده است.این در حالی است که هند، ماه گذشته بودجه سالانه بهداشتی‌اش را که تاکید ویژه آن بر رفاه کودکان و زنان و نیز تلاش برای جلوگیری از انتشار ایدز است، با 22 درصد افزایش به 36/1 میلیارد روپیه (5/2 میلیارد دلار) رساند.

هنوز دختر‌ها قربانی می‌شوند
 این سوی دنیا زنی به سفر فضایی می‌رود و جای دیگری هنوز هم دختر بودن جرم غیر قابل بخششی است که با مرگ پایان می‌یابد. آمارهای غیر رسمی می‌گویند زنان هند طی ۲۰ سال گذشته ۱۰ میلیون جنین دختر خود را بر اساس انتخاب جنسیت سقط كرده اند.

بر اساس گزارشی که درمجله پزشکی معتبر لنست (Lancet) منتشرشده، محققانی كه در هند و كانادا در این زمینه كار كرده اند، می‌گویند كه انتخاب والدین و سقط جنین دختر باعث از دست رفتن ۵۰۰ هزار دختر در سال می‌شود.

 در بیشتر كشورها، شمار زنان از مردان بیشتر است و روش نامتعارف برقراری تعادل جنسیتی در میان فرزندان مدتهاست در هند شناخته شده است، چنانچه چندین تحقیق جداگانه در هند نشان داده است كه در مقابل هر ۱۰۰۰ مرد تنها ۹۳۳ زن وجود دارد.

خدمات اجاره رحم در هند
مادرشدن از روی ناچاری هم یکی دیگر از اتفاقاتی است که این روزها در هند زیاد می‌افتد. مادر جایگزین یکی از جدیدترین نقش‌هایی است که برای افراد در هند رسم شده است، چراكه خدمات اجاره رحم در هند بسیار ارزان تر از همان خدمات در کشورهای غربی است.

گائوتام‌الله بادیا، متخصص باروری است که سال گذشته به یک زوج سنگاپوری کمک کرد با رحم اجاره ای یک زن هندی بچه دار شوند، به رویترز گفت: «در امریکا یک زوج باید حدود ۵۰ هزار دلار برای این کار خرج کنند.

 اما در هند این خدمات با ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار انجام می‌شود.» این در حالی است که کلینیک‌های کمک به زوج‌های نازا معمولا ۲-۳ هزار دلار برای کلیه مراحل پول درخواست می‌کنند و مادر جایگزین هم برای پرورش جنین ۳ الی ۶ هزار دلار دریافت می‌کند که در کشوری که سرانه درآمد سالانه مردمش ۵۰۰ دلار است رقم قابل توجهی به نظر می‌آید.برای زنان هندی قشر پایین و متوسط، معمولا پول بزرگترین انگیزه است.

 برای برخی از مشتریان آنان نازایی انگیزه پرورش دادن فرزندشان در رحم زنی دیگر است اما بعضی افراد دیگر نیز ادعا می‌کنند تعدادی از مشتریان هم زنان تحصیل کرده کارمندی هستند که نمی‌خواهند دوران بارداری مزاحم حرفه شان شود.

در حالی که هیچ گونه آمار رسمی در این باره وجود ندارد اما تخمین زده می‌شود که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کودک هر ساله از طریق رحم اجاره‌ای در هند متولد می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha