مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به ویژه در مناطقی از کشور که مردم با حداقل‌ترین‌ها زندگی خود را می‌گذرانند و گاهی از همین حداقل‌ها هم محروم هستند، دست و پا زدن برای رسیدن به زندگی بهتر از هر راه ممکنی که می‌شناسند، کاری است که برای خیلی‌ها عادی شده و در این راه هم با توجه به اینکه امکانات لازم را ندارند و نمی‌توانند مانند همه آنهایی که پا در عرصه رشد می‌گذارند، بگذارند سعی در استفاده از داشته‌هایی می‌کنند که برایش هزینه نپردازند.

فروش اعضای بدن انسان همچنان ادامه دارد

سلامت نیوز:فروش کلیه در ایران و در سال‌های اخیر بیشتر شده و در مقابل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می‌توان آگهی‌های مربوط به این اتفاق را دید اما این پدیده از کوچه و خیابان به فضای مجازی و سایت‌ها آمده و در حال تبدیل شدن به کاری رسمی است و زیر سایه بی‌توجهی مسوولان ذی‌ربط رشد این گونه آگهی‌ها روند رو به رشدی یافته است.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به ویژه در مناطقی از کشور که مردم با حداقل‌ترین‌ها زندگی خود را می‌گذرانند و گاهی از همین حداقل‌ها هم محروم هستند، دست و پا زدن برای رسیدن به زندگی بهتر از هر راه ممکنی که می‌شناسند، کاری است که برای خیلی‌ها عادی شده و در این راه هم با توجه به اینکه امکانات لازم را ندارند و نمی‌توانند مانند همه آنهایی که پا در عرصه رشد می‌گذارند، بگذارند سعی در استفاده از داشته‌هایی می‌کنند که برایش هزینه نپردازند. این اتفاق به روانه شدن افراد از مناطق محروم به شهرهای بزرگ تر منجر می‌شود که آماده‌اند تا تکه‌ای از جانشان را در مقابل تکه‌ای نان معاوضه کنند. این اقدام در همه جای ایران گسترش پیدا کرده و شهرهای بزرگ تر بیشتر شاهد این اتفاق هستند، این در حالی است که مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن بیماران کلیوی و حتی نمایندگان مجلس هم به آن واقفند اما نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در مقابل این درد جامعه کاری کنند. پدیده  کلیه فروشی حیثیت ما را در سطح جهان خدشه دار کرده است. این در حالی است که فروش کلیه در همه جای دنیا ممنوع است، این اتفاق روزانه در ایران رخ می‌دهد و به‌رغم اینکه شمار افراد مرگ مغزی در ایران، از سایر کشورهای منطقه بیشتر است، اما متأسفانه هنوز پیوند عضو از مرگ مغزی آمار بالایی ندارد.

کمک فضای مجازی به افزایش


حالا این پدیده از کوچه و خیابان‌های شهر به سایت‌ها و دنیای مجازی کشیده شده است و با یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت می‌توان به راحتی کلیه هم خرید و هم فروخت! این پایان داستان نیست حالا که دست در کلیه فروشی زیاد شده برخی به فروش کبد، قرنیه، استخوان، مغز استخوان، رحم و ... رو آورده‌اند که فروشنده کمتری دارد تا بلکه شانس بیشتری هم در فروش داشته باشند. اما این فروش تا کی ادامه خواهد داشت، هزینه‌های درمانی را که در آینده متوجه همین فروشندگان می‌شود، چه کسی تأمین خواهد کرد؟ این خود اتفاقی است که بعد از این موضوع معضل دیگری می‌شود و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

بیمه‌ها در زمانی که آدم‌ها سالمند و با صحت عقل هزینه‌های بیمه آتیه و درمانی خود را پرداخت می‌کنند در زمان مراجعه به مراکز درمانی و خدماتی با مشکل پوشش هزینه از سوی بیمه‌ها مواجه می‌شوند که این خود مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده است و حالا تصور اینکه افرادی که با فروش اختیاری اعضای بدن خود به سمت پوشش بیمه بروند، آیا می‌توانند از آن بهره مند شوند!؟  روی دیگر سکه این است که با رسمیت پیدا کردن فعالیت فروش اعضای بدن آن هم در سایت‌های که خود را با عنوان «اولین مرکز آنلاین اطلاعات ....» معرفی می‌کنند این مفهوم را به اذهان عمومی متواتر می‌سازند که خب حالا دیگر می‌توان به صورت رسمی این کار را انجام داد. مبالغی که برای فروش کلیه و کبد و رحم و غیره در شبکه‌های مجازی و سایت‌ها مطرح می‌شود، بسته به نیاز افراد فروشنده از 30 میلیون تومان شروع و بعضاً به هفتصد میلیون تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد و این قیمت‌ها نه کف و نه سقف خاصی برای تعیین ندارند.
 مبالغی که در آگهی‌ها مطرح می‌شوند می‌توانند خیلی از قاچاقچیان اعضای بدن را به ایران بکشاند تا با دست گرفتن بازار امروز فروش اعضای بدن، بورس این اتفاق را رقم بزنند و بیش از این حیثیت ایران را در دنیا به باد بدهند.

نمای نزدیک


راه اندازی سایتی که آگهی‌های خرید و فروش اعضای بدن را در اختیار دیگران می‌گذارد اتفاقی طبیعی نیست اما رخ داده و ما برای اطلاع از چند و چون روند ایجاد این سایت، به عنوان فروشنده کلیه با مدیر یکی از این سایت‌ها وارد گفت‌وگویی شدیم.  شماره را که گرفتم چند بوق خورد تا بردارد، صدای خسته و گرفته‌ای جواب می‌دهد. نام و حرفه‌اش را که پرسیدم خودش را «صالحی» معرفی کرد که مدت‌هاست کار برنامه نویسی و طراحی سایت می‌کند و مدیر یکی از سایت‌های معروف جذب آگهی هم هست و می‌گوید به درخواست خیلی از همین فروشندگان اعضای بدن، مجاب شده تا این چنین سایتی را طراحی و آگهی‌های آنان را روی اینترنت قرار دهد.


چگونه می‌توانم آگهی فروش کلیه‌ام را در سایت قرار دهم؟


از طریق صفحه ثبت نام در سایت وارد شوید و اطلاعات را پر کنید، زیاد زمان نمی‌برد.


سایت مجوز دارد؟ مرکزی که در سایت عنوان شده وجود دارد؟


نه، نه مجوز دارد و نه ثبت شده اما تا امروز مشکلی پیش نیامده و کسی هم چیزی نگفته است.


 اگر آگهی را در سایت قرار بدهم مشکلی برایم پیش نمی‌آید؟


تا الان که اتفاقی نیافتاده و کسی هم شکایتی نداشته است.


چرا سراغ وزارت بهداشت یا انجمن بیماران کلیوی و امثال آنها برای همکاری نرفته‌ای؟


کسی همکاری نمی‌کند، خود انجمن اهدای عضو هم حاضر نشد همکاری کند تا این افرادی که آگهی در سایت می‌دهند، بتوانند با آنها در تماس باشند.


سایت چه سودی برای شما دارد، از فروشنده و خریدار درصد می‌گیرید؟


نه اصلاً، فروشنده شماره‌اش را در آگهی قرار می‌دهد و خریدار هم مستقیم تماس می‌گیرد و من نقشی در خرید و فروش ندارم، فقط آگهی را منتشر می‌کنم.


هدف شما برای ایجاد این سایت چه بوده است؟


الان همه جای شهر آگهی‌های کاغذی هست فقط خواستم یه دیوار مجازی درست کنم بلکه بشود به این آدم‌ها که اکثراً هم به خاطر پول به این مشکل گرفتار شدند، کمک کرد.
آن قدر نظارت‌ها آب رفته و ظاهراً برخی از مسوولان از انجام وظایف خود و وضعیت معیشت مردمی غافل شده‌اند که برخی حاضرند بخشی از جانشان را هم بفروشند تا زنده بمانند و نیازهای خانواده‌شان را تأمین کنند. حالا مثل همیشه، این مردم هستند که باید دست یکدیگر را بگیرند و برای بهبود زندگی آستین بالا بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha