بحران روانی 90درصد دخترانی که زودهنگام ازدواج می‌کنند رییس اورژانس اجتماعی کشور از وجود 2هزار زن مطلقه زیر 15 سال در کشور خبر داد و گفت: یکی از مهمترین دلایل افزایش طلاق ها، ازدواج های زودهنگام است .

افزایش طلاق در سنین زیر 20سال، پیامد ازدواج‌های زودهنگام

سلامت نیوز:رییس اورژانس اجتماعی کشور از وجود 2هزار زن مطلقه زیر 15 سال در کشور خبر داد و گفت: یکی از مهمترین دلایل افزایش طلاق ها، ازدواج های زودهنگام است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،حسین اسدبیگی درباره آسیب های ناشی از ازدواج زودهنگام گفت: در مورد موضوع ازدواج و طلاق اورژانس اجتماعی در استان های مختلف با مسایل مربوط به مشکلات زوجین روبروست که در همین رابطه حدود 200 مرکز در استان های مختلف کشور به منظور کاهش طلاق فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: باید از فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تشکر کرد که دغدغه حمایت از حقوق کودکان و زنان را دارد و اعضای این فراکسیون  طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال را تهیه و تدوین کرده اند؛ زیرا این موضوع به بحرانی در دهه های اخیر تبدیل شده بود.

رییس اورژانس اجتماعی کشور افزود: ازدواج یک امر مقدس است و افراد با ازدواج به کمال می رسند و البته مشکلات زیادی هم در این مسیر وجود دارد که گاهی به طلاق منجر می شود . البته ازدواج در سنین پایین مشکلات فراوانی را به همراه دارد .طبق گفته نمایندگان مجلس 2 هزار دختر مطلقه زیر 15 سال داریم  ازاین رو مجلسی ها به دنبال طرح برای پیشگیری از افزایش این آسیب اجتماعی هستند.

وی گفت: کسی که می خواهد ازدواج کند باید به بلوغ فکری عاطفی و اجتماعی رسیده باشد. نباید فقط به این فکر کنیم که فرد به بلوغ جسمی رسیده است. بعضی از خانواده ها این تصور را دارند که وقتی کودک بزرگ شد آماده ازدواج است .در حال حاضر از هر چهار ازدواج یکی منجر به طلاق شده است یکی از عوامل خطر برای این طلاق ها ازدواج های زودهنگام است .برای همین است که با اولین مسایلی که در زندگی زوج های کم سن و سال پیش می آید ممکن است تقاضای طلاق دهند.

وی ادامه داد: در رابطه با آسیب های اجتماعی باید به عوامل مختلف فردی، اجتماعی، روانی، زیستی و معنوی توجه کرد و نباید فقط یک جنبه را در نظر گرفت. وقتی قانون تصویب شود تعداد افرادی که قانون را رعایت نمی کنند، تعداد کم است لذا در تصویب قانون باید به مصالح عالیه کودک توجه کرد.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی افزود: قانون تصویب می شود و پس از آن مردم خود را با آن سازگار می کنند چیزی که در مورد الزام بستن کمربند ایمنی هم رخ داد همین مساله است. در حال حاضر قانون ازدواج را برای پسرها 15 سال و برای دخترها 13 سال در نظر گرفته است که ازدواج زیر 13 سال برای دختران اگر قاضی حکم رشد دهد می تواند در سنین پایین صورت بگیرد.

اسدبیگی در ادامه خاطرنشان کرد: با قانون می توان جلوی ازدواج دختران در سنین پایین را گرفت و در کنار آن باید مسایل فرهنگی به ویژه آموزش به خانواده ها تقویت شود. وقتی زمان می گذرد مردم به این نتیجه می رسد که ازدواج دختران در سنین پایین مناسب نیست ضمن اینکه این مساله از نظر ما که در اورژانس اجتماعی فعالیت می کنیم نوعی کودک آزاری است.

همچنین معصومه آقاپور عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس نیز در رابطه با طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال به خبرنگار پانا، گفت: من نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی هستم که 75 روستا در این شهرستان وجود دارد. یکی از معضلات روستاهای این شهرستان ازدواج های زودهنگام است. به طوری که دختران زیر 13 سال و حتی 9 سال نیز ازدواج صورت می گیرد و وقتی با آن ها صحبت می کنیم به شدت از نظر روانی تحت تأثیر هستند و یا جرأت صحبت کردن ندارند و بسیاری از آن ها نه تنها اعتماد به نفس ندارند بلکه شدیدا وابسته هستند. در واقع 90 درصد دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند این آثار را دارند.

وی افزود: برای پیشنهاد طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال، دو روستا را به صورت کامل مورد پایش علمی قرار دادیم و متوجه شدیم یکی از مشکلاتی که در پی ازدواج سنین پایین وجود دارد، طلاق زنان 19 و 18 ساله است و خیلی از آن ها دارای فرزند هستند و این نگران کننده است.

آقاپور یادآور شد: در پایشی که انجام شد، متوجه شدیم برخی خانواده ها به دلیل کمبود فضای آموزشی و اینکه دختران آن ها نمی توانند ادامه تحصیل دهند، مجبور به ازدواج می شوند. این مساله را رسیدگی کردیم و در مواردی از ازدواج دختران جلوگیری شد.

این عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: تکلیفی که به عنوان قانون گذار بر عهده ما قرار دارد حمایت از تمام ملت ایران و به ویژه کودکان، دختران و زنان است چرا که برازنده ایران اسلامی نیست که زنان و کودکان دچار آسیب باشند. لذا کار فرهنگی نیز باید در کنار قانون مورد حمایت قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha