استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حدود هشت میلیون دانش آموز دختر به انواع اختلالات و ناهنجاریهای جسمی و حرکتی مبتلا هستند که نبود امکانات و فضای ورزشی مناسب در مدارس، از مهمترین عوامل این ناهنجاریهاست.

سلامت نیوز : بهروز سعادت  افزود: عواملی مانند وضعیت های نادرست هنگام نشستن، حمل کیف و کتاب با یک دست، استاندارد نبودن میز و نیمکت، خم شدن بیشتر به یک سمت هنگام نوشتن و ضعف عضلات بالا برنده کتف ها در یک سمت موجب ایجاد اختلالات جسمی و حرکتی در دانش آموزان می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی با یادآوری اینکه حمل کیف و اشیا سنگین منجر به افتادگی شانه می شود، ادامه داد: پایین بودن یک شانه نسبت به دیگری، شانه نامتقارن یا افتادگی شانه است.

سعادت توضیح داد: ضعف عضلات بالا برنده کتف ها در یک سمت، از دیگر عوامل ایجاد این ناهنجاری است، خارج شدن شانه ها از حالت طبیعی، درد کتف ها، درد ناحیه پشت، اطراف گردن و ضعیف شدن عضلات بالابرنده کتفها از عوارضی است که مبتلایان به شانه نامتقارن باید در انتظارش باشند.

این پزشک متخصص افزود: کوتاهی عضلات خم کننده ران، ضعف عضلات شکمی، چاقی و جابجایی مهره ها به سمت جلو از علل بروز این ناهنجاریها هستند.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به گودی کمر معمولا با عوارضی چون افزایش قوس کمر، افزایش فشار وارده برمهره های تحتانی کمر، کاهش انعطاف پذیری و تحرک در ناحیه کمری رو به رو می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: افراد یادشده همچنین مستعد ابتلا به کمردرد و کوتاهی قد هستند و ممکن است گوژپشت شوند.

سعادت با یادآوری اینکه گوژپشتی مهمترین عامل ناهنجاری ساختار قامتی است، گفت: افزایش بیش از حد طبیعی تحدب مهره های پشتی را پشت گرد (گوژپشتی) یا کیفوز می نامند، قرار دادن تنه در وضعیت غلط، ضعف عضلانی، افزایش گودی کمر و برخی بیماریها علل اصلی وجود این ناهنجاری هستند.

وی افزود: افراد خجالتی و بلندقد بیشتر در معرض این تغییر شکل قرار دارند، زیرا در هنگام نشستن یا ایستادن، تنه را بیش از حد خم می کنند و ادامه این وضعیت منجر به گوژپشتی می شود.

سعادت یادآورشد: درد، افتادگی سینه، کاهش انعطاف پذیری، تخریب مهره ها، ایجاد شانه های گرد و بروز عارضه رو به جلو بودن سر از جمله عوارض این ناهنجاری است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha