یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰

مصوبه شهر دوستدار کودک که در سال ۸۸ در شورای شهر تهران به تصویب رسید، ضمن تمامی بندها و الزاماتی که برای مدیریت شهری در دوستدار کودک کردن شهر تعیین کرده بر بهره‌مندی از نظرات کودکان و مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به‌خودشان هم تأکید کرده است

شهر امن برای شهروندان کوچک

سلامت نیوز:مصوبه شهر دوستدار کودک که در سال ۸۸ در شورای شهر تهران به تصویب رسید، ضمن تمامی بندها و الزاماتی که برای مدیریت شهری در دوستدار کودک کردن شهر تعیین کرده بر بهره‌مندی از نظرات کودکان و مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به‌خودشان هم تأکید کرده است

.به گزارش سلامت نیوز،همشهری نوشت: آنچه تاكنون و بعد از گذشت 8سال از تصویب طرح و گذشت دو سال از تصویب آیین‌نامه اجرایی‌‌اش رخ داده اقداماتی است كه باید به روند اجرای دقیق و با مطالعه آن سرعت بخشید اما تاكنون به پیش‌نیاز اجرای تصمیمات یعنی همان نظرخواهی از كودكان توجه نشده است.

 

مخاطبان اصلی طرح‌ها و اقدامات شهر دوستدار كودك از دید مدیران شهری مغفول مانده‌اند و مدیران حتی قد خودشان را هم برای بررسی دقیق‌تر تصمیمات این حوزه، ‌كوتاه‌تر نكرده و با زاویه دید یك بزرگسال تصمیم‌گیری می‌كنند؛ تصمیماتی كه در صورت توجه به جمعیت مخــاطــب و اجرای درست در نهایت موجب خواهد شد تا شهر برای كودكان ایمن‌تر از قبل شود. در حال حاضر بوستان‌ها نیز برای حضور با نشاط‌تر كودكان شاهد تغییراتی بوده‌اند كه موجب می‌شود تا خانواده‌ها با خیال راحت‌تر از فضاهای عمومی شهر استفاده كنند. اما فضاهای عمومی شهر نیز باید برای كودكان ایمن‌تر شوند.

 

حضور موثر در انتخاب مبلمان شهری

اوایل سال‌جاری و در جریان برگزاری جشنواره مبلمان خلاق كه توسط سازمان زیباسازی و با موضوع طراحی مبلمان شهری ویژه كودكان برگزار شد، تمامی داوران جشنواره را استادان معماری و شهرسازی و هنرهای تجسمی تشكیل دادند و آثار از دید آنها مورد بررسی و انتخاب قرار گرفت. در آخرین مرحله و به پیشنهاد برخی اعضا، انتخاب نهایی طرح‌های ارسالی جشنواره با حضور كودكان صورت گرفت.

 

مروارید قاسمی، استاد شهرسازی دانشگاه و از اعضای هیأت داوری جشنواره مبلمان خلاق به همشهری گفت:‌ «با داوران قرار گذاشتیم فرزندان كوچك خود را در آخرین جلسه انتخاب نهایی آثار همراه بیاوریم، بدون اینكه سازمان زیبا‌سازی‌ را در جریان قرار دهیم. مطرح كردن این موضوع به سازمان شاید آن را درگیر روند اداری و اما و اگرها می‌كرد و ممكن بود در نهایت منتفی شود.» به گفته وی، نتیجه حضور چند كودك در این مرحله بسیار قابل توجه و ارزشمند بود.

 

«بچه‌ها مشكلاتی را در مبلمان انتخاب شده و راه یافته به بخش نهایی دیده و به ما تذكر دادند كه تصورش را هم نمی‌كردیم. حتی طراحی برخی مبلمان می‌توانست لطمه‌های قابل توجه جسمی به آنها بزند كه ما داوران بزرگسال متوجه آنها نبودیم.» الهام فخاری، نایب‌رئیس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز اعلام كرد كه در توسعه امكانات شهری باید نظر كودكان را جویا شد و علاقه‌مندی‌ها و مطالبات آنها را به‌طور ویژه در نظر گرفت و البته به خرده‌فرهنگ‌های محله‌ای این كودكان در شهر تهران هم توجه داشت؛ «توجه به‌خصوصیات فرهنگی كودكان در تصمیم‌گیری‌های شهری، تعلق آنها به شهر را افزایش داده و نقش مؤثری در هویت‌سازی‌ آنها ایفا خواهد كرد.»

 

توسعه اتاق‌های مادر و كودك، نقطه مطلوب طرح

تنها بخش قابل‌توجه و توسعه‌یافته در شهر دوستدار كودك، ‌اتاق‌های مادر و كودك است كه هم‌اكنون در 10 ایستگاه مهم و پرتردد مترو راه‌اندازی و با استقبال مادران مواجه شده و مراكز تجاری خصوصی نیز نمونه‌ای از این اتاق‌ها را دایر كرده‌اند. پیش از آن و 2سال قبل از تصویب شهر دوستدار كودك این اتاق‌ها در پایانه‌های برون‌شهری تهران راه‌اندازی شد كه این از دلایل سرعت اجرای این بخش از شهر دوستدار كودك است اما تنها حوزه حمل‌ونقل به آن اهتمام ورزیده است. میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند نیز موظف به راه‌اندازی این اتاق‌ها هستند.

 

به جز اینها تاكنون یك بوستان دوستدار كودك در منطقه18 تهران راه‌اندازی شده و دومین بوستان هم در منطقه20 در حال آماده‌سازی‌ است. اقدامات مؤثری نیز در حوزه فرهنگی و اجتماعی در حال اجراست اما هنوز جای امنیت

خالی است؛ امنیتی كه وجود آن موجب می‌شود تا بزرگسالان آینده شهر با ذهنی آرام و سالم برای شهر و زندگی تلاش كنند.

 

آغاز فعالیت نخستین مهدكودك شبانه‌روزی، به‌زودی

اولین مهدكودك شبانه‌روزی در تهران بعد از 2سال پیگیری مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی دریافت كرده و قرار است در مركزی با وسعت 500 متر به‌زودی راه‌اندازی شود. به گفته فاطمه دانشور، فعال اجتماعی در حوزه كودكان و زنان آسیب‌دیده و عضو سابق شورای شهر تهران در دوره چهارم 756 كودك همراه مادران معتاد و بی‌خانمان شناسایی شده‌اند كه 500 مورد آنها با میانگین سنی زیر 2سال متعلق به تهران هستند. این كودكان در زمان‌های مصرف مواد‌مخدر یا تن‌فروشی مادران در كنارشان بوده و آسیب‌های جدی خواهند دید. قراراست با راه‌اندازی این مركز، این كودكان كه شرایط نگهداری در بهزیستی را ندارند، به‌مدت چند ساعت تا چند روز نگهداری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha