یک متخصص مغز و اعصاب، آلزایمر را شایع‌ترین نوع دمانس عقل (زوال عقل) دانست و گفت: آلزایمر یک بیماری سالمندی است، اما در سنین پایین‌تر هم احتمال ابتلای افراد به این بیماری وجود دارد، مثلا وجود برخی عوامل ممکن است موجب تخریب سلول‌های مغز شده و علائمی شبیه به آلزایمر را در افراد بروز دهد.

عوامل موثر در بروز بیماری‌های «شبه آلزایمر»

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب، آلزایمر را شایع‌ترین نوع دمانس عقل (زوال عقل) دانست و گفت: آلزایمر یک بیماری سالمندی است، اما در سنین پایین‌تر هم احتمال ابتلای افراد به این بیماری وجود دارد، مثلا وجود برخی عوامل ممکن است موجب تخریب سلول‌های مغز شده و علائمی شبیه به آلزایمر را در افراد بروز دهد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سعید قزوینیان در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: اختلالاتی نظیر کم کاری تیروئید، نارسایی کلیوی، سیروز کبدی، مسمومیت با داروهای روانگردان، داروهای اعصاب، «محرک آمفی تامین»، مصرف مواد مخدری مانند «گل»، «ماری جوانا»، موجب زوال عقل کاذب یا همان بیماری‌های «شبه آلزایمر»می‌شود.

وی با اشاره به این‌که پیش‌گیری از فاکتورهای خطر می‌تواند از فراموشی در افراد جلوگیری کند، اظهار کرد: درمان در زمینه موارد مذکور می‌تواند، علائم شبه آلزایمر را به تعویق انداخته و آن را کنترل نماید.

قزوینیان در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف افراطی شکر می‌تواند موجب بروز آلزایمر شود، گفت : البته در مورد آلزایمر خرافات زیادی وجود دارد و برخی هم می‌گویند خوردن غذا در برخی ظروف مانند ظروف مسی موجب آلزایمر می‌شود، اما اینها مبنای علمی ندارد و مصرف شکر باعث بروز آلزایمر نمی شود.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و همچنین افراد چاق بیشتر در معرض سکته‌های مغزی قرار دارند و مستعد آلزایمر می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که تمامی موارد بالا قابل پیشگیری و به تاخیر انداختن زوال عقل کاذب هستند، عنوان کرد: اما در آلزایمر حتی با مصرف دارو نیز نمی‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد و تنها می‌توان توهمات و افسردگی‌های ناشی از آلزایمر را درمان کرد.

قزوینیان اظهار کرد: بیماری آلزایمر بیماری پیچیده‌ای به شکل‌های جزئی و خفیف است و نمونه‌های مشابه جدیدی از آن در جوامع مشاهده می‌شود، مبتلایان به این بیماری به علت پیر شدن جمعیت در حال افزایش هستند، این بیماری معمولا در ۶۵ سالگی به بعد در افراد بروز می‌کند و چنان‌چه تا ۸۵ سالگی افراد مبتلا نشده باشند، از این سن به بعد از هر دو نفر یک نفر دچار آلزایمر می‌شود.

وی با اشاره به بیماری «فرونتوتمپورال» به معنی «زوال عقل عروق پیشانی گیجگاهی» (FTD)  که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با آلزایمر دارد، توضیح داد: مبتلایان به این بیماری تنها قسمت جلوی مغز آنان کوچک می‌شود، اما در ام.آر.آی افراد مبتلا به  آلزایمر مشاهده می‌شود که مغز به طور کامل کوچک شده است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: علائم در بیماری «فرونتوتمپورال» ابتدا به صورت اختلالات رفتاری بروز می‌کند، به طوری که رفتارهای غیرعادی و ارتباطات عجیب با دیگران و همچنین رفتارهای جنون آمیز از آنان سر می‌زند، اما در نهایت به فراموشی منجر می‌شود در حالی که در آلزایمر فراموشی از ابتدا فرد را درگیر می‌کند. مبتلایان به آلزایمر گذشته‌های دور را به یاد می‌آورند اما وقایع چند ساعت گذشته را نه.

قزوینیان تصریح کرد: طول عمر بیماران فرونتوتمپورال معمولا سه تا ۱۶ سال است اما در آلزایمر حدود سه الی هشت سال خواهد بود و در نهایت بیمار با اختلالات بلع مواجه شده و بی‌غذایی، مشکلات تنفسی و موارد  دیگر منجر به مرگ در آنان خواهد شد.

به گفته وی ۸۰ تا ۹۰ درصد دمانس‌ها و زوال عقل را آلزایمر در بر می‌گیرد که در ۱۰ درصد آن‌ها زمینه فامیلی وجود دارد، اما بیماری «فرونتو تمپورال » ۴۰ تا ۶۰ درصد آن ارثی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha