مدیر روابط عمومی اورژانس تهران با با تاکید براینکه هنگام مواجهه با فرد مسموم شده با گاز مونوکسید کربن ابتدا باید به عوامل اورژانس اطلاع داد، عنوان کرد: علاوه بر این، به افراد توصیه می‌شود با انتقال مصدوم به محیط دیگری یا باز گذاشتن درها و پنجره‌ها، امکان جریان هوا را فراهم کنند.

هشدار در خصوص مسمومیت با گاز مونوکسید کربن/ چگونه به فرد مسموم امدادرسانی‌ کنیم؟

سلامت نیوز:مدیر روابط عمومی اورژانس تهران با با تاکید براینکه هنگام مواجهه با فرد مسموم شده با گاز مونوکسید کربن ابتدا باید به عوامل اورژانس اطلاع داد، عنوان کرد: علاوه بر این، به افراد توصیه می‌شود با انتقال مصدوم به محیط دیگری یا باز گذاشتن درها و پنجره‌ها، امکان جریان هوا را فراهم کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران  با توجه به آغاز فصل سرما و افزایش احتمال مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بر اثر نصب ناایمن وسایل گرمایشی، گفت: همه ساله با کاهش غافل‌گیرانه دمای هوا مردم به سرعت اقدام به نصب سیستم‌های گرمایشی از جمله بخاری گازی، شوفاژ و ... می‌کنند که این امر گاه موجب غفلت آنها از ایمنی می‌شود، که متاسفانه همین امر موجب افزایش آمار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن و حتی مرگ می‌شود.

وی با تاکید براینکه هنگام نصب سیستم‌های گرمایشی باید ایمنی و استانداردهای لازم رعایت شود، افزود: اگر فردی از استانداردهای نصب سیستم‌های گرمایشی اطلاعی ندارد، باید از فرد متخصص برای نصب سیستم‌های گرمایشی کمک بگیرد.

عباسی یادآور شد: افراد هم‌چنین باید به خاطر داشته باشند، پس از نصب دقیق و ایمن سیستم‌های گرمایشی در فواصل زمانی مشخص مسیرهای ورودی و خروجی گاز به سیستم را بررسی کنند؛ زیرا گاه در برخی حوادث شاهد آن هستیم که سیستم گرمایشی با دقت نصب شده است اما با گذشت زمان و بر اثر حوادثی مانند برخورد شدید با سیستم گرمایشی و یا ... ایمنی نصب کاهش پیدا کرده و گاز مونوکسید کربن به داخل فضا منتشر شده است که این امر خطر مسمومیت و مرگ اعضای خانواده را به همراه داشته است.

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران تصریح کرد: در برخی موارد نیز مشاهده شده افراد هنگام نصب بخاری‌های گازسوز لوله خروجی را داخل ظرف آب قرار داده‌اند که این امر بسیار خطرناک است که متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد مسمومیت و مرگ تعداد از هم‌وطنان به دنبال این بی‌احتیاطی بوده‌ایم.

وی در ادامه با توجه به علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، یادآور شد: تهوع، استفراغ، سرگیجه، خواب آلودگی غیر متعارف، کاهش سطح هوشیاری و استفراغ از جمله مهم‌ترین علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است. متاسفانه در برخی موارد سطح هوشیاری به قدری کاهش می‌یابد که بیمار به کُما می‌رود و یا دچار مرگ می‌شود.

عباسی با بیان اینکه گاز مونوکسیدکربن فاقد رنگ، بو و مزه است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل افراد تا زمان بروز علائم دچار ابتلا به مسمومیت نمی‌شوند.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران درباره نحوه امدادرسانی به افراد مبتلا به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، گفت: اگر فردی خود دچار مسمومیت شد و یا با فردی مواجه شد که دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده است، ابتدا باید با شماره 115 تماس بگیرد و از مشاوره‌های کارشناس اورژانس بهره‌مند شوند و سپس خود و یا فرد را از محیط خارج و به فضایی منتقل کند که جریان هوا وجود داشته باشد و حتما درها و پنجره‌ها را باز بگذارد تا هوا جریان پیدا کند.

وی درباره باور عمومی برخی افراد مبنی براینکه باید برای بهبود علائم به افراد دچار مسمومیت لبنیات از جمله شیر داده شود، عنوان کرد: مصرف شیر در کاهش علائم مسمومیت بسیار مفید است اما به افراد توصیه می‌شود در خصوص افرادی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده‌اند هیچ اقدامی جز کارهایی که تکنسین‌های اورژانس توصیه می‌کنند، انجام ندهند.

عباسی خاطرنشان کرد: گاه ممکن است فرد مبتلا به مسمومیت دچار کاهش سطح هوشیاری شود که در این موارد مصرف شیر احتمال انسداد راه‌های تنفسی را افزایش می‌دهد که در این موارد علاوه بر مسمومیت، خطر خفگی نیز مصدوم را تهدید می‌کند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha