معاون سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس مشکلی ندارد اما باید سه شرط عدم استفاده از خمیرمرغ دپو شده، عدم استفاده از ضایعات مرغ و تولید خمیرمرغ حتی‌الامکان در واحد تولیدی فرآرده‌های گوشتی یا جابجایی با حمل و نقل کاملا بهداشتی رعایت شود.

نگرانی‌ سازمان استاندارد در مورد استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس

سلامت نیوز:معاون سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس مشکلی ندارد اما باید سه شرط عدم استفاده از خمیرمرغ دپو شده، عدم استفاده از ضایعات مرغ و تولید خمیرمرغ حتی‌الامکان در واحد تولیدی فرآرده‌های گوشتی یا جابجایی با حمل و نقل کاملا بهداشتی رعایت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،وحید مرندی مقدم  در ارتباط با آخرین وضعیت استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس، اظهار کرد: بارها اعلام کردیم که استفاده از خمیر مرغ فی نفسه در تولید سوسیس یا کالباس ایرادی ندارد اما باید در این زمینه مطمئن باشیم که ماده استفاده شده خمیر مرغ بوده و از مواد دیگری استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: مشکل زمانی ایجاد می شود که به جای خمیرمرغ از ضایعات مرغ در تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود. مساله دیگر قابل اشاره این است که خمیرمرغ در واحد دیگری تهیه شود و با توجه به بالا بودن درصد آلایندگی خمیر مرغ، حمل و نقل موجب خواهد شد که با چنین مساله‌ای مواجه شود و در فاصله مبدأ تا رسیدن به مقصد در شرایط حمل و نقل عاملی برای آلودگی خمیر مرغ باشد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به علل مخالفت سازمان ملی استاندارد در استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس، خاطر نشان کرد: ما به دو دلیل مورد اشاره با استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس مخالف هستیم و برهمین اساس اعلام کردیم واحدهایی که در خودشان مرغ را به خمیرمرغ تبدیل می‌کنند و مرغ را از مراکز مجاز خریداری کرده باشند و نیز به شرط آنکه خمیرمرغ تهیه شده در همان روز مورد استفاده قرار گرفته و دپویی صورت نگیرد، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد مشکلی با استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس ندارند.

مرندی مقدم افزود: اگر واحد تولیدی سوسیس و کالباس از مراکز مجاز که دارای گواهینامه مربوطه از سازمان دامپزشکی هستند خمیرمرغ تهیه و در همان روز در چرخه تولید از آن استفاده کند نیز مشکلی در این راستا وجود ندارد.

وی در خصوص چگونگی نحوه‌ نظارت جهت استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی در این رابطه تصریح کرد: در حال حاضر هم سازمان ملی استاندارد و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واحدهای تولیدی، موضوع استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس را مدنظر قرار داده و در واحدهای کشتارگاهی مسئولیت آن با سازمان دامپزشکی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • گاو ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    0 0
    بله ایشون یجورای گفته که واحدای تولیدی پول بیارن به ما بدن همه چی حله با پول همه چی استاندارد میشه