نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، با اعلام این‌كه مقررات ارایه گزارش از تهدیدات سلامت از ماه ژوئن سال جاری میلادی در ایران اجرا می‌شود، گفت: تاكنون هیچ موردی از انتقال آنفلوآنزای پرندگان به عنوان یك معضل روز سلامت در دنیا دیده نشده است.

اما پر كردن خلأهایی مانند رسیدگی به وضعیت بهداشت مناطق محروم، كاهش مصرف دخانیات، گسترش آموزش و مبارزه با رشد شیوع ایدز از راه جنسی، كاهش آمار حوادث قابل كنترل و مبارزه با فقر و بیكاری به عنوان ركن تهدید كننده سلامت از چالشهای جدی سلامت در ایران است.

مبشر ریاض شیخ در نشست خبری كه با هدف بررسی معضلات كنونی سلامت در جهان، منطقه خاورمیانه و ایران در ساختمان سازمان ملل متحد در ایران برگزار شد، در خصوص تاكید بر ارتباط میان اقتصاد و سلامت، به خسارت 6 میلیارد دلاری شیوع سارس و مرگ 10 هزار نفر در سه ماهه اول سال 2003 در جهان اشاره كرد و افزود: وقوع چنین امری در مورد امراضی مانند آنفلوآنزای پرندگان، اقتصاد جهان به‌ویژه كشورهای در حال توسعه را به شدت به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه با اشاره به این كه در سه سال اخیر 30 نوع ویروس جدید كه هنوز واكسن خاصی برای آنها كشف نشده به وجود آمده است، اظهار داشت: در حال حاضر توقف شیوع ویروس ایدز كه در سال 2006، 40 میلیون نفر از مردم جهان را مبتلا كرد بسیار حائز اهمیت است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران  در ادامه با اعلام این كه وضعیت ایران از نظر خدمات بهداشتی مطلوب بوده و در سازمان بهداشت جهانی كاهش رتبه نداشته و هم اكنون در رده كشورهای نیكاراگوئه، اندونزی و اكوادور قرار می‌گیرد، گفت: هم‌اكنون بیماریهای قلبی عروقی، حوادث و تصادف از چالشهای مهم سلامت در ایران محسوب می‌شوند و مقابله با این چالشها و سایر معضلات حضور پزشكان در تمام مناطق كشور و اقداماتی از قبیل گسترش بیمه بهداشت روستایی و اختصاص منابع اقتصادی بیشتر به مناطق محروم را می‌طلبد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر وضعیت شیوع ایدز و مقابله با این بیماری در ایران در مقایسه با سایر كشورهای جهان اعلام كرد:  شیوع ایدز در ایران اگرچه در مقایسه با سایر كشورهای جهان اندك است اما  معضل جدی در حال حاضر نحوه انتقال این بیماری است زیرا عمده‌ترین روش انتقال این بیماری در حال حاضر استفاده از سرنگ تزریقی مشترك است اما این نحوه انتقال به سرعت به سوی انتقال از راه جنسی در حال تغییر است.

وی در ادامه به كشف اخیر داروی ایدز (آیمود) در ایران اشاره كرد و گفت: داروی كشف شده داروی كنترل كننده روند بیماری است كه مرحله بروز كامل بیماری را به تاخیر می‌اندازد و هیچ‌گونه اثر درمانی ندارد چرا كه تاكنون هیچ روش درمانی برای ایدز به وجود نیامده است.

وی در این خصوص افزود: دولت ایران هنوز برای تایید این دارو با سازمان بهداشت جهانی تماس نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha