سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 229004

مساله این است که تعیین جنسیت قبل از لقاح،‌ تا چه حد صحت دارد و تبلیغات رایج در این خصوص که حتی گاهی اوقات در بین بعضی از پزشکان وجود دارد، چقدر موثر هستند.

تعیین جنسیت قبل از بارداری چقدر صحت دارد؟

سلامت نیوز-*دکتر مریم خادم:مساله این است که تعیین جنسیت قبل از لقاح،‌ تا چه حد صحت دارد و تبلیغات رایج در این خصوص که حتی گاهی اوقات در بین بعضی از پزشکان وجود دارد، چقدر موثر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، مکرر دیده می‌شود خانم‌ها در مراجعه به متخصصان زنان و زایمان، متقاضی اقدام به بارداری برای تولد جنسیت خاصی هستند.

مساله این است که تعیین جنسیت قبل از لقاح،‌ تا چه حد صحت دارد و تبلیغات رایج در این خصوص که حتی گاهی اوقات در بین بعضی از پزشکان عمومی و پزشکان متخصص و طب سنتی وجود دارد، چقدر موثر هستند.

ما برای این خانم‌هایی که مراجعه می‌کنند چند مساله را از نظر علمی مطرح می‌کنیم و به آنها می‌گوییم که هر خانمی دو کروموزوم X و هر مردی یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارد.

اگر مرد کروموزوم Y را به زن بدهد، فرزند پسر خواهد شد و در صورت دادن کروموزوم X، فرزند دختر متولد می‌شود. در اینجا باید گفت در اینکه مرد کدام کروموزوم را به زن بدهد، چیزی نمی‌تواند دخالت کند.

صحبت‌هایی که شنیده می‌شود که مثلا خوردن فلان غذا، فلان دارو و یا فلان ویتامین گران قیمت، داشتن نزدیکی در زمانی خاص و شستشوی واژن با محلول سرکه یا جوش شیرین و محلول‌های اسیدی یا قلیایی، باعث متولد شدن نوزاد دختر یا پسر می‌شود، اصلا در آمدن نوع خاصی از کروموزوم به سمت خانم و تولد فرزند دختر یا پسر موثر نیست.‌

این موارد فقط خرافات هستند که باعث صرف هزینه‌های بالا در مردم و گیج شدن آنها می‌شوند.

ولی قانون ژنتیک چیز دیگری است؛ 50 درصد لقاح‌ها با کروموزوم Y است که باعث تولد فرزند پسر می‌شود و 50 درصد لقاح‌ها با کروموزوم X است که باعث تولد فرزند دختر می‌شود، بنابراین هیچ عاملی در این زمینه قانون ژنتیک را نمی‌شکند.

فقط یک مورد ثابت شده هست که زندگی در جوامع شهری پر استرس، باعث افزایش هورمون استرس در بدن می‌شود و به میزان اندکی لقاح پسر (مذکر) را بالا می‌برد.

این موردی است که در کتاب ویلیامز هم با استناد به مقالات معتبر آورده شده است وگرنه در خود این کتاب تاکید شده است که چیزی جنسیت قبل از لقاح را تغییر نمی‌دهد، چه برسد به موارد پیش‌پا افتاده‌ای مانند فلان داروی گیاهی یا فلان عرق گیاهی یا ... .

تعیین جنسیت‌های تضمینی!!

متاسفانه این بازاری که در مورد تعیین جنسیت قبل از لقاح رایج شده و به خصوص گفته می‌شود این تعیین جنسیت‌ها تضمینی است، عملا نوعی کلاه‌برداری مثلا علمی است که رایج شده و متاسفانه از ندانستن مردم  سوء‌استفاده می‌شود.

مثلا به ده نفر که متقاضی فرزند پسر هستند، گفته می‌شود فرزند شما به صورت تضمینی پسر خواهد شد! طبق قانون ژنتیک از این ده نفر، پنج فرزند پسر متولد می‌شود.

والدین این نوزادان که هزینه زیادی را متقبل شده بودند، فکر می‌کنند این معجزه پزشک بوده که فرزندشان پسر شده است، اما پنج نفری که جنس نوزادشان دختر بوده، معترض می‌شوند اما طبق توافق‌نامه‌ای که پزشک با آنها داشته است، نمی‌توانند حتی پول‌شان را پس بگیرند.

گاهی اوقات هم پول‌شان پس داده می‌شود ولی حق شکایت ندارند.

از پزشک‌تان تقاضای فرزند سالم داشته باشید

بنابراین پزشکان همیشه باید به مردم متذکر شوند که تقاضای فرزند سالم داشته باشید، جنسیت قبل از لقاح با این موارد قابل تعیین نیست.

تنها تکنیک علمی شناخته شده برای تعیین جنسیت قبل از لقاح، تکنیک (PGD (pregestational diagnosis است که برای کاشت انجام می‌شود.

یعنی از قبل از اینکه جنین در رحم خانم کاشته شود، از یک یا دو سلول تست ژنتیک به عمل می‌آید و معلوم می‌شود که XX است یا XY و بر حسب تقاضا، سلول مورد نظر را برای آن خانم لقاح می‌کنند و می‌کارند که این عمل هم هزینه بالایی (بین 15 تا 20 میلیون) دارد و هم اینکه کاشت تا 35 درصد می‌گیرد و ممکن است سقط شود، بنابراین فقط در خانواده‌هایی انجام می‌شود که در یک جنسیت خاص، بیماری خاصی دارند.

مثلا در خانواده‌ای که همه فرزندان پسر، مبتلا به هموفیلی هستند (چون هموفیلی وابسته به جنس است)، PGD انجام می‌گردد و یک جنین سالم دختر برای این خانم کاشته می‌شود.

یا مثلا در موارد ماسکولار دیستروفی، PGD انجام می‌شود. بنابراین بیشترین کاربرد PGD برای بیماری‌های وابسته به جنسی است که انتقال پیدا می‌کنند، نه اینکه خانواده‌ای هوس کنند پسر دار شوند و یا برای دختر دار شدن اصرار داشته باشند.

در این بین عده زیادی سودجو، سوء‌استفاده می‌کنند و هم هزینه کلانی دریافت می‌کنند و هم اینکه هدف مورد نظر خانواده تامین نمی‌شود، مثلا فرزند پسر می‌خواستند، اما دو دختر دوقلو متولد می‌شوند!!
هر چه خدا بخواهد، همان می‌شود...

حتی خداوند در قرآن فرموده که به هر کس بخواهد دختر می‌دهد و به هر کس بخواهد پسر می‌دهد، بنابراین خداوند تمایز جنسیتی قائل نشده است و اگر به فرض، فرزند پسر خیلی بهتر از فرزند دختر بود، آیا خداوند به پیغمبر خود پسر نمی‌داد؟ و آیا اینکه فکر می‌کنند نسل از پسر می‌ماند، آیا نسل پیغمبر خدا منقرض شد؟

* متخصص زنان، زایمان و ناباروری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha