دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: دولت در حد توان خود برای احیای دریاچه تلاش کرده است.

دولت در حد توان برای احیای دریاچه ارومیه تلاش کرده/خشکی دریاچه روند افزایشی ندارد

سلامت نیوز:دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: دولت در حد توان خود برای احیای دریاچه تلاش کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،خلیل ساعی با اشاره به عملکرد دولت در احیای دریاچهی ارومیه گفت: دولت در حد توان خود تلاش کرده است و دستگاه‌ها و ارگانهای ذی ربط و آب و فاضلاب شهری نیز عملکرد خوبی در این راستا داشته‌اند و نمایندهی ویژهی معاون اول رئیس جمهور نیز در بازدید اخیر خود از حوضچههای تصفیهخانه پیشرفت آن را مثبت ارزیابی کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: طبق آخرین آمار تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر معادل 1270.20 است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، کاهش 27 سانتی را نشان میدهد.

وی با اشاره به علل خشکی 60 درصد از دریاچهی ارومیه افزود: کاهش تراز و خشکی 60 درصدی دریاچه صرفا ناشی از عملکرد دولت و دستگاههای ذی ربط نبوده و کاهش 35 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته نیز در این میان نقش بسایر مهمی را ایفا میکند.

ساعی با اشاره به روند خشکی دریاچه بیان کرد: در سال 84 الی 88 و قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه میزان خشکی دریاچه به 70 درصد رسیده بود و این در حالی است که در سال 88 الی 92 این میزان با روند کاهشی به 60 درصد رسید.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت کنونی دریاچه باید چه اقداماتی را انجام داد، گفت: هدایت بارش‌ها و آب‌های ذخیره شده پشت سدها  در وضعیت کنونی میتواند نقش موثری داشته باشد. ولی با گذشت 40 روز از شروع فصل بارش‌ها هنوز شاهد هیچ بارشی نبودهایم.

وی تاکید کرد: مگر میشود میلیاردها متر مکعب آب را برای احیای یک دریاچه تولید کرد!. بخش اعظمی از آن باید از طریق بارش‌ها تامین شود و اگر بارش نباشد، تامین آب شرب و مصارف کشاورزی نیز دچار مشکل خواهد شد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: دریاچهای که 20 سال برای خشکاندن آن تلاش شده است، باید به همان میزان نیز برای احیای آن تلاش کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha