چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 229696

نجات پسر محکوم به قصاص با کمک نیکوکاران

سلامت نیوز:جوان ٣٢ساله‌ای که بیش از نیمی از عمر خود را به‌خاطر قتل در زندان سپری کرده و پای چوبه دار هم رفته است، سرانجام با رضایت اولیای‌دم از مرگ نجات یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق دوشنبه هفته جاری سرانجام تلاش‌ها برای نجات جان این جوان که در نوجوانی مرتکب قتل شده و ١٧ سال از عمرش را پشت میله‌های زندان گذرانده ‌است، نتیجه داد و اولیای‌دم که هشت نفر بودند با حضور در دفتر ثبت اسناد رسمی رضایت قطعی خود را پس از دریافت مبلغ مورد نظرشان اعلام کردند.  سال گذشته درحالی که مراحل اجرای حکم یکی پس از دیگری انجام شده بود خانواده مقتول برای قصاص این جوان که مهدی نام دارد به زندان رفتند اما در پی وساطت قاضی شهریاری، رئیس دادسرای جنایی تهران که ریاست شورای صلح سازش این دادسرا را نیز برعهده دارد، آنها با دادن فرصتی یک‌ماهه به متهم و خانواده‌‌اش برای فراهم‌کردن مبلغ درخواستی‌شان موافقت کردند تا شاید مهدی از قصاص نجات پیدا کند.  پس از آن خانواده مهدی با استفاده از توان مالی خود توانستند بخشی از مبلغ مورد نظر را فراهم کنند و آن هنگام بود که دست یاری به سوی خیران و نیکوکاران دراز کردند. در نهایت پس از چند نوبت انتشار خبر در روزنامه «شرق» و چند روزنامه دیگر مبلغی از پول به حساب خانواده واریز شد بخشی از پول نیز از طریق «جمعیت امام علی(ع)» و گروه تلگرامی «یاران نجات» با همراهی خیران فراهم شد.

 ماجرای این پرونده ١٧ سال قبل و زمانی آغاز شد که مأموران پلیس با تماس تلفنی مردی باخبر شدند فردی بر اثر اصابت چاقو بر بدنش جانش را از دست داده ‌است.


پلیس در تحقیقات اولیه متوجه شد ضارب نوجوانی ١٥ساله به نام مهدی است که شوهرخواهرش را به قتل رسانده‌ است. دقایقی بعد از مشخص‌شدن این موضوع، مهدی بازداشت شد و بعد هم به قتل اعتراف کرد. او گفت: به‌خاطر اختلافی که خواهر و شوهرخواهرم داشتند، من وارد این درگیری شدم. شوهرخواهرم به خانه ما آمد و بد و بیراه گفت و من هم عصبانی شدم و این اتفاق افتاد.


بعد از اعترافات متهم، پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال و متهم با درخواست اولیای‌‌دم به قصاص محکوم شد. با اینکه یکی از اولیای ‌دم فرزند مقتول و نوزاد بود، با این‌حال عموهای او تعهد دادند که سهم صغیر را بپردازند تا مهدی قصاص شود.


بعد از صدور حکم قصاص با توجه به اینکه مهدی نوجوان بود، تلاش‌های زیادی برای جلب رضایت اولیای‌‌دم انجام شد، اما برادران مقتول مخالفت کردند و سرانجام مهدی اولین‌بار بعد از ١٨سالگی پای چوبه‌ دار رفت. با وساطت مسئولان زندان و مجریان حکم، اولیای ‌دم تصمیم گرفتند موقتا حکم قصاص را اجرا نکنند. در این مدت فرزند مقتول نیز بزرگ شد و یک‌ بار دیگر اولیای‌‌دم درخواست اجرای حکم قصاص را کردند؛ این‌بار نیز با وساطت مجریان حکم، متهم از پای چوبه ‌دار برگشت و اولیای ‌دم گفتند برای اینکه رضایت بدهند، مهدی باید ٥٠٠‌ میلیون تومان بپردازد. در مهلت تعیین‌شده خانواده مهدی نتوانستند پول درخواستی اولیای‌‌دم را آماده کنند و با وجود اینکه چندین قطعه زمین به اولیای‌دم داده‌ شده ‌بود اما آنها گفتند قطعا ٥٠٠‌ میلیون تومان را می‌خواهند.

مردادماه امسال یک‌ بار دیگر مهدی برای اجرای حکم به سلول انفرادی برده ‌شد. این بار نیز مسئولان دادسرای جنایی تهران بعد از صحبت با اولیای‌دم آنها را راضی کردند تا فرصت دیگری بدهند و با دریافت پول، اعلام رضایت کنند. اولیای‌دم نیز ضمن موافقت با این موضوع مبلغ درخواستی را به ٤٠٠ میلیون کاهش دادند.

پس از آن مادر مهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن درخواست کمک از خیران و نیکوکاران ماجرا را توضیح داد و گفت: علیرضا نوه‌ام تازه به دنیا آمده‌ بود و دخترم را از بیمارستان به خانه آورده‌ بودند و من برای مراقبت از دخترم به خانه او رفته‌ بودم. رسول دامادم در خانه نبود و من هم اصلا متوجه نشدم درگیری به چه دلیل اتفاق افتاده ‌بود. زمانی متوجه ماجرا شدم که برادرشوهرم به من گفت رسول و برادرانش در خانه شما بودند و مسئله‌ای بین مهدی و آنها پیش آمد. چند ساعت بعد با مهدی صحبت کردم و متوجه شدم چه اتفاقی افتاده ‌است و بعد از چند روز هم پسرم بازداشت شد.

بعد از این ماجرا خانواده دامادم علیرضا را که چندروزه بود، با خود بردند و ما سال‌ها نتوانستیم او را ببینیم و در جلسات رسیدگی هم از طرف او درخواست قصاص کردند. وقتی علیرضا بزرگ شد، با توجه به اینکه هیچ‌کدام از ما را ندیده‌ بود، نسبت به ما خیلی کینه داشت و ناراحت بود اما بعد از مدتی با دخترم که مادرش است، ارتباط برقرار کرد و کمی آرام شد؛ با این حال با توجه به درخواست عموهایش او هم درخواست قصاص می‌کرد تا اینکه با حضور در دادسرای جنایی تهران گفت درخواست و گفته‌ عموهایش را قبول دارد.


مادر مهدی ادامه داد: ما هرچه زمین داشتیم، به اولیای‌‌دم دادیم و برای تهیه ٤٠٠‌ میلیون تومان بسیاری از خیران به ما کمک کردند که از آنها ممنون هستم و نجات مهدی را مدیون تک‌تک آنها هستیم.

پسرم زمان قتل نوجوان بود؛ ١٥ سال داشت و حالا ٣٢ساله است. او تقریبا عمر مفیدش را در زندان گذرانده‌ است. در این ١٧ سال خانواده ما فشار سنگینی را تحمل کردند؛ حتی عمه‌ها و عموهایش هم زمین‌هایشان را به اولیای‌‌دم بخشیدند تا پسرم نجات پیدا کند.


بنا بر این گزارش، مهدی باید به سبب جنبه عمومی جرم محاکمه شود بعد از آن از زندان آزاد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha