دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

ما ٣٠‌سال است مشكلاتمان و راه‌حل‌ها را در این زمینه بهتر از هر جای دنیا می‌دانیم اما تنها بعد از مدتی حرف‌های گنده‌زدن پس از حادثه، غفلت دنیا مشغول‌مان كرده و دوباره فراموش و منتظر زلزله بعدی می‌مانیم تا حرف‌های بزرگتر بگوییم. زمانی كه اجازه می‌دهیم از اصغر تا اكبر از پزشك تا بقال و... به دلیل پول وارد این مقوله شوند و پول اولین و آخرین حرف را در ساخت و خرید مهندس مورد علاقه كارفرما باشد، باید همین انتظار را داشت.

اندر حکایت کارشناسان ارشد زلزله

سلامت نیوز-* فریبرز ناطقی الهی: از یكشنبه پیش تا به امروز بارها و بار‌ها در مطبوعات، سایت‌های مجازی، رسانه‌ها و صداوسیما مطالبی از سوی به اصطلاح متخصصان تا افراد عادی درباره تحلیل زلزله اخیر و مباحث فنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای دیده‌ام كه حقیقتا باعث حیرت بنده حقیر شده است. هركس عكسی را گذاشته و تحلیلی بر آن اضافه و نتیجه‌ای این طرفی یا آن طرفی حسب سیاست انتخابی خود گرفته است.

 
به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: به نظر می‌رسد مشكل اصلی این ساخت‌وساز‌ها با این تحلیل‌ها كاملا مشخص است: «ورود همه به موضوع». حقیقتا آیا ما اجازه می‌دهیم هر فرد عادی به اتاق عمل وارد شود كه اینجا اجازه می‌دهیم؟ به صرف مهندس و دكتر هم كه نباید این مسئولیت بزرگ را برای طراحی و اظهارنظر به هر فردی داد؛ مثلا دكتر عمومی عمل مغز انجام دهد. هیچ‌كس از شنیدن این گله خوشش نخواهد آمد و خواهند گفت برخی می‌پندارند فقط خودشان می‌فهمند و بس. نه ولی تخصص و سابقه و آموزش و... همه كمك می‌كنند كه ما عمل مغز را درست‌تر انجام بدهیم و بیمارمان كه در این مورد، ساخت‌وساز كشور ایران عزیزمان است، بهبود یابد. اینها كارشناسی نیست اینها كارشناسی‌ارشد است كه برای خالی‌نبودن عریضه بیان می‌شود و كلی اذهان عمومی را حیران و معطل خود می‌كند. یكی می‌گوید؛ ساختمان‌های مهر درست عمل كرده، یكی می‌گوید، باید آنها را اعدام كرد.

واقعا حقیقت كجاست؟ كمی باید صبور بود تا مطالب جمع‌آوری و جمع‌بندی شود و پس از مطابقت با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های طراحی و ساخت مطابقت داده و سپس حكم را صادر كرد. همین ورود هركسی به زمینه ساخت‌وساز باعث این هرج‌ومرج شده است. باور باید كرد زمینه مهندسی زلزله كمتر از جراحی مغز روتین نیست پس اجازه بفرمایید با سعه‌صدر متخصصان فن تجزیه و تحلیل‌های خود را تكمیل و اعلام‌نظر بفرمایند.  هر دكتری، دكتر مهندسی زلزله نیست، هر مهندسی، مهندس مقاوم‌ساز نیست و هر جراحی، جراح قلب نیست.

ما ٣٠‌سال است مشكلاتمان و راه‌حل‌ها را در این زمینه بهتر از هر جای دنیا می‌دانیم اما تنها بعد از مدتی حرف‌های گنده‌زدن پس از حادثه، غفلت دنیا مشغول‌مان كرده و دوباره فراموش و منتظر زلزله بعدی می‌مانیم تا حرف‌های بزرگتر بگوییم. زمانی كه اجازه می‌دهیم از اصغر تا اكبر از پزشك تا بقال و... به دلیل پول وارد این مقوله شوند و پول اولین و آخرین حرف را در ساخت و خرید مهندس مورد علاقه كارفرما باشد، باید همین انتظار را داشت. بی‌سوادی بیداد می‌كند و دانشگاه‌های دولتی، پردیس‌ها، آزاد و غیرانتفاعی و ... كلاس‌های از راه دور با اینترنت و ٧٠ دانشجوی فوق‌لیسانس و ٢٠ تا دكترای و... دكترهای بی‌كیفیت این كشور شمالی و آن كشور آسیایی با دادن قالیچه و گرفتن مدرك و از سوی دیگر عملكرد و حمایت ضعیف از سازمان مدیریت بحران و استفاده این سازمان از افراد غیرمتخصص همین سناریو را رقم زده و دوباره رقم خواهد زد. همه ما مقصریم و شریك جرم.

*کارشناس زلزله 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha