بانوان به شدت نسبت به این کمبود گلایه مندند و می‌گویند دستشویی‌های کثیف باعث بیماری‌های عفونی زنانه در آنها شده است.

اینجا کرمانشاه؛ چهل روز پس از زلزله

سلامت نیوز:چهل روز پس از زلزله، برای پیگیری وضعیت مناطق زلزله‌زده به شهر سرپل‌ذهاب بازگشتم.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: محله‌های مختلفی از شهر را بازدید کردم و با مردم همکلام شدم. امروز، روز چهلم درگذشتگان زلزله بود و مراسم‌هایی در گوشه و کنار شهر برپا بود. در مهم‌ترین مراسم که در محله معروف فولادی برگزار می‌شد و مسئولان استانی هم در آن حضور داشتند، بازار انتقاد و گلایه رودرروی مردم از مسئولان داغ بود.

 چهره کلی شهر تفاوت چندانی با روزهای اولیه زلزله که من اینجا بودم ندارد. اغلب افراد همچنان در چادر هستند و نسبت کانکس به چادر در مقیاس کلی شهر، ناچیز است. ظاهرا اولویت تحویل کانکس با کسانی است که خانه‌شان صددرصد تخریب شده و مستاجرها و افرادی که مسکن‌هاشان کاملا تخریب نشده در اولویت دریافت کانکس نیستند و این سبب گلایه مردم است. آنها دچار تناقض شده‌اند؛ از یک طرف گفته می‌شود احتیاط کنند و فعلا به خانه‌های آسیب‌دیده خود نروند، از طرف دیگر کانکس به آنها داده نمی‌شود.

مشهودترین مشکل سرپل‌ذهاب در حال حاضر، مسائل بهداشتی است. دستشویی و حمام سیار به اندازه کافی در اغلب محله‌ها وجود ندارد و این گلایه مشترک اکثریت مردم است.

 

همین تعداد کانتینرها و کانکس‌های سرویس بهداشتی و حمام هم به گفته مردم درست در محله‌های شهر توزیع نشده. در بعضی محله‌ها مثل فولادی، میراحمد و زعفران که تقریبا با خاک یکسان شده، دستشویی و حمام سیار یا نیست یا بسیار کم است، در بعضی محله‌های دیگر که سالم‌تر مانده‌اند هست.

 

بانوان به شدت نسبت به این کمبود گلایه مندند و می‌گویند دستشویی‌های کثیف باعث بیماری‌های عفونی زنانه در آنها شده است.

 

این مشکل را در مصاحبه‌ای که در حاشیه مراسم چهلم درگذشتگان محله فولادی با استاندار کرمانشاه داشتم، با او در میان گذاشتم. آقای بازوند ضمن تایید مسئله گفت بر اساس قراردادی که به تازگی منعقد شده، ارتش به زودی 250 حمام و 250 دستشویی سیار در شهر سرپل ذهاب برای حل این مشکل نصب خواهد کرد. به گفته استاندار این کار از فردا آغاز می‌شود.

 

مسئله وام‌ها اصلی‌ترین دغدغه ذهنی زلزله‌زده‌هاست. آنطور که مردم و اهالی می‌گویند، در شهر سرپل ذهاب، به افرادی که خانه‌هاشان به طور کامل تخریب شده چهل میلیون تومان وام می‌دهند و این مبلغ کفاف ساخت یک واحد مسکونی را نمی‌دهد. در خصوص خانه‌هایی که نیازمند تعمیر هستند هم ظاهرا حداکثر 12 میلیون تومان وام داده می‌شود که باز مردم می‌گویند با آن نمی‌توان کار را به سرانجام رساند.

 

شهر متاسفانه بسیار آلوده است. از طرفی هوای شهر به دلیل تخریب‌ها و جمع‌آوری نخاله‌ها و آواربرداری‌ها به شدت غبارآلود است، از طرف دیگر فاضلاب‌های چادرها و کانکس‌ها در کمپ‌های اسکان موقت، در معابر و محل تردد و عبور و مرور مردم جاری است. این مسئله خصوصا برای کودکان می‌تواند مضر باشد و آنها را دچار بیماری‌های عفونی کند.

 

برنامه‌های فرهنگی و هنری زیاد و خوبی برای تقویت روحیه مردم و خصوصا کودکان در سطح شهر در جریان است اما رعایت نکردن بعضی ظرافت‌ها بعضا سبب گلایه مردم می‌شود. در چادرها یا اماکن خاصی که به این منظور برپا شده، بعضا موسیقی‌های خیلی شادی پشت بلندگو پخش می‌شود، که ناراحتی مردم داغدار را به دنبال دارد. امروز در چند محله بعضی از مردم با اشاره به این موضوع و اینکه امروز چهلم درگذشتگان‌شان است، معترض این سهل‌انگاری‌ها بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha