تب تند باربی شدن و عطش شباهت به ستارگان هالیوودی در چهره، لبخند و اندام موجب شده تا بازار سیاهی در حوزه انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی شكل بگیرد ...

پزشكان متخلفی كه باربی تكثیر می‌كنند!

سلامت نیوز:تب تند باربی شدن و عطش شباهت به ستارگان هالیوودی در چهره، لبخند و اندام موجب شده تا بازار سیاهی در حوزه انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی شكل بگیرد و مراكز تخصصی زیرزمینی متعددی برای زیبایی پوست و مو و باربی‌تراشی شكل بگیرد، اما با شكل‌گیری این مراكز بازاریابی و پیدا كردن مشتری هم یكی از دغدغه‌های مهم گردانندگان آنها می‌شود و اینجاست كه كانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی برای داغ‌تر كردن این بازار به میدان می‌آیند.

به گزاش سلامت نیوز، جوان نوشت: نكته قابل‌تأمل در این میان نمایش تصاویر مستهجن و برهنه زنان و مردانی است كه تحت عمل‌های لیپوماتیك قرار گرفته‌اند تا پیكرهایشان شبیه به چهره‌های هالیوودی شود. تصاویری كه برخی‌هایشان  روی تخت جراحی و در اتاق عمل انداخته شده و برخی دیگر انگار دستپخت خود افراد است. تبلیغات مستهجن به نمایش در‌آمد در این كانال‌ها و صفحات در‌حالی‌كه مدت‌هاست ادامه دارد كه مطابق قانون تبلیغات پزشكان ممنوع است و نمایش تصاویر بیماران روی تخت بیمارستان عینی‌ترین مصداق بی‌اخلاقی و شكستن مرزهای حریم‌خصوصی افراد به شمار می‌رود. از سوی دیگر گردش مالی میلیاردی این حوزه موجب شده تا پزشكان به جای درمان بیماران به تكثیر باربی روی بیاورند!

 

لیپوماتیك، ‌بادی كانتورینگ یا پیكر‌تراشی یا هر نام دیگری كه روی آن گذاشته شود، حكایت نوعی از جراحی پلاستیك و زیبایی است كه طی آن چربی‌های نقاطی همچون شكم و پهلو با تزریق داروهای بی‌حس‌كننده از زیر‌پوست خارج شده و سپس این چربی‌ها به نواحی دیگری همچون باسن یا سینه تزریق می‌شود تا افراد شبیه به بازیگران هالیوودی شوند و اندامی باربی مانند پیدا كنند! این جراحی موارد درمانی را هم شامل می‌شود؛ مثلاً آقایانی كه دچار عارضه ژنیكوماستی هستند و سینه‌های برآمده دارند، اما طبعاً بخش اصلی مراجعه‌كنندگان به پزشكانی كه مراكز جراحی‌های نامحدود راه انداخته‌اند و درصد بالایی از آنها پزشكان و جراحان عمومی هستند و مركز جراحی‌شان هم خانه یا مطبشان است، لااقل به لحاظ جسمانی با مشكل خاصی مواجه نیستند.
این افراد كه بخشی دچار توهم خود زشت‌انگاری هستند و برخی دیگر در طوفان تبلیغات نسبت به خود وسواس پیدا می‌كنند برای داشتن اندامی ایده‌آل به جای عبور از راه‌های معقول و منطقی همچون رژیم و ورزش به سراغ میانبرهای غیرمنطقی اینچنینی می‌روند؛ میانبرهایی كه ممكن است به دلیل آمبولی چربی آنها را به كام مرگ بكشاند، اما از همه بدتر كار غیر‌اخلاقی و غیر‌قانونی این مراكز در تبلیغات مستهجن و به تصویر كشیدن پیكرهای عریان مراجعان خود در فضای مجازی برای شكار بیماران بیشتر است. 
   
تبلیغات پزشكی تخلف است

دكتر جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی در ارتباط با تبلیغات پزشكان به ویژه در صفحات اینستاگرام می‌گوید: به‌طور كلی در حوزه خدمات سلامت كلمه‌ای به اسم تبلیغات نداریم و اگر هم باشد منظور اطلاع‌رسانی بوده كه طبق مصوبه مجلس سازمان نظام پزشكی مسئول نظارت بر این اطلاع‌رسانی و تبلیغات به شمار می‌رود.  به گفته وی در این زمینه آیین‌نامه‌ای در شورای عالی نظام پزشكی تصویب و به حوزه‌های ذیربط ابلاغ شده است كه براساس آن هر كسی بخواهد در حوزه خدمات سلامت، تجهیزات، موادخوراكی و آشامیدنی تبلیغی انجام دهد یا اطلاع‌رسانی كند، باید از سازمان نظام پزشكی مجوز دریافت كند. معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی تأكید می‌كند: اینكه برخی از پزشكان عكس قبل و بعد عمل جراحی بیمار خود را نشان دهند از لحاظ اخلاقی درست نیست و ما نیز اجازه در این زمینه صادر نمی‌كنیم.
 البته در زمینه نظارت بر تبلیغات در اینستاگرام باید توجه كرد كه این مسئله اخیراً شیوع یافته و ما با تعامل با شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد تلاش كردیم كه نظارت‌ها را در این زمینه بیشتر كنیم.  جهانگیری با بیان اینكه مجلس قانونی در زمینه نظارت بر تبلیغات اینستاگرام دارد، می‌افزاید: ما هم برهمین اساس تخلفات را پیگیری می‌كنیم. وی در عین حال معتقد است: باید قبول كنیم كه نظارت بر این مسئله در فضای مجازی همچون صفحات اینستاگرام سخت است، ولی به طور كلی تبلیغات و اطلاع‌رسانی اگر اغواكننده باشد و به غیر از محل كار و نوع كار اطلاع دیگری انجام گیرد، تخلف صورت گرفته و سازمان نظام پزشكی در این زمینه برخورد لازم را انجام می‌دهد. 
ارج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم در‌این‌باره می‌گوید: بعضی تصاویر منتشر شده غیر‌واقعی است و در عین حال برخی از این تصاویر نیز بدون اجازه بیمار منتشر می‌شود. وی با تأكید بر اینكه در اكثر خدمات سلامت تبلیغات نداریم، این نوع تبلیغات را غیرقانونی دانسته و می‌افزاید: ما از سازمان نظام پزشكی درخواست داریم در این زمینه برخورد جدی و لازم را انجام دهد. 
   
گردش مالی میلیاردی این تخلف زیرزمینی

به خاطر نبود نظارت‌هایی كه باید باشد، تخلفات همچنان ادامه دارد. یكی از پزشكان آگاه در این حوزه در گفت‌وگو با «جوان» درباره فعالیت این مراكز می‌گوید: بسیاری از این مراكز به صورت زیرزمینی هستند و از سوی پزشكان عمومی و جراحان عمومی در ساختمان‌های مسكونی انجام می‌شود. وی با اشاره به درآمدهای نجومی پزشكانی كه در این حوزه فعالیت می‌كنند، می‌افزاید: یكی از جراحان عمومی فعال در این مراكز در یكسال یك میلیارد و 100 میلیون تومان درآمد داشته است. آنطور كه این منبع آگاه می‌گوید: ظاهراً این كانال‌ها و صفحات اینستاگرامی توانسته‌اند حتی از كشورهای اروپایی هم برای این مراكز مشتری جور كنند، آن هم در شرایطی كه هیچ یك از ضوابط گردشگری سلامت از سوی آنها رعایت نمی‌شود و ممكن است این مسئله برای كشورمان دردسرساز شود. ظاهراً این دلال‌ها هر چقدر كه بتوانند از مشتری‌های داخلی و خارجی خود پول می‌گیرند و از حدود یكی، ‌دو میلیون تومان تا 30 ، 40 میلیون هزینه برمی‌دارد. 
   
پزشكانی كه به جای درمان باربی تكثیر می‌كنند!

این پزشك تأكید می‌كند: ‌تبلیغات اغواكننده این مراكز علمی هم نیست و ما چیزی تحت‌عنوان بدون بازگشت در جراحی‌های پیكر تراشی نداریم، اما پزشكان عمومی اغلب برای این كار بازاریابی می‌كنند و سپس با ارجاع متقاضیان به بیمارستان‌های خصوصی یا مراكز جراحی محدود كار را به جراحان عمومی یا پلاستیك می‌سپارند. وی در این‌باره آمار و ارقام قابل‌تأملی هم ارائه می‌دهد و می‌گوید:‌ تا 600 جراح عمومی در این حوزه فعالیت می‌كنند كه اگر این انرژی و وقت روی جراحی‌های ضروری گذاشته شود، صف جراحی‌های تومورها و مشكلات اینچنینی كاهش می‌یابد، اما گردش مالی بالا در این حوزه و فقدان عزمی جدی برای برخورد با متخلفان موجب شده تا این افراد به تخلفات خود ادامه دهند. ضمن آنكه این كار خطر آمبولی چربی و مرگ هم دارد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha