سرپرست سازمان اورژانس کشور ضمن گلایه از عدم حضور پررنگ پزشکی قانونی در زلزله کرمانشاه، یکی از نیازهای اساسی اورژانس برای امداد رسانی در زمان بحران را داشتن بالگردهای دید در شب دانست.

زلزله تهران و دسترسی‌هایی که قفل شد/ یک درخواست از شهرداری

سلامت نیوز: سرپرست سازمان اورژانس کشور ضمن گلایه از عدم حضور پررنگ پزشکی قانونی در زلزله کرمانشاه، یکی از نیازهای اساسی اورژانس برای امداد رسانی در زمان بحران را داشتن بالگردهای دید در شب دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند، در همایش روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی که در وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه در ابتدای زلزله کرمانشاه اطلاعات دقیقی از منشأ دقیق زلزله نداشتیم، گفت: اما سریعا منطقه را شناسایی و تیم‌های ارزیابی را به آنجا اعزام کردیم. همچنین تمام ارگان‌های ذیربط اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان انتقال خون، سازمان غذا و دارو و ... کار را پیگیری کردند. در عین حال در زلزله کرمانشاه از تجهیزات و امکانات پیش بینی شده برای اربعین استفاده کردیم که این موضوع در سرعت ارائه خدمات تاثیر بسزایی داشت.

معضل بیمارستان‌های قدیمی

وی با اشاره به موضوع تاب آوری بیمارستان‌ها در برابر حوادث و بلایای طبیعی، گفت: بحث تاب‌آوری بیمارستان‌ها بسیار مهم است و هم از نظر اجتماعی و هم از نظر سازه‌ای باید آن را بررسی کنیم. واقعیت این است که بسیاری از بیمارستان‌های ما قدیمی هستند و علی رغم اینکه در سال‌های گذشته در حوزه‌های سازه‌ای و عملکرد اقدامات زیادی انجام شده است، اما هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده‌ایم و اگر اتفاقی رخ دهد و بیمارستان‌هایمان دچار حادثه شوند، با معضل بزرگی مواجه خواهیم بود.

کولیوند تاکید کرد: بنابراین باید سریعا به فکر تقویت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم، زیرا این مراکز یکی از جاهای اصلی است که باید در مواقع بحران به داد مردم برسد. در حادثه اخیر کرمانشاه دیدیم که بیمارستان ما در سرپل ذهاب و اسلام آباد دچار خسارت شد؛ چرا که به نوع ساخت بیمارستان توجه نشده بود. بنابراین ما باید در ساخت بیمارستان‌های جدید به دقت نظارت کنیم تا در شرایط بحران مشکل‌ساز نشوند.

زلزله تهران و ضعف در ارایه آموزش به مردم

سرپرست سازمان اورژانس کشور با اشاره به زمین لرزه اخیر تهران و تمهیدات اورژانس برای حل موانع ترافیکی تهران در زمان وقوع زلزله گفت: اولا باید بپذیریم که در زمینه ارائه آموزش‌های همگانی به مردم ضعیف بوده‌ایم و اگر در این حوزه به درستی عمل کنیم دچار چنین مشکلاتی نخواهیم شد. باید توجه کرد که اورژانس و فوریت‌های پزشکی به طور ذاتی همواره برای حوادث غیرمترقبه آماده‌اند و برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند، اما در شهری مانند تهران با بروز یک زمین لرزه همه راه‌ها بسته می‌شوند و جمعیت زیاد است. بنابراین ابتدا باید در راستای آموزش همگانی گام برداریم و در مرحله دوم دستگاه‌های ذیربط باید کمک کنند تا مسیرهای امدادرسانی باز شود.

لزوم تامین بالگردهای اورژانسی دید در شب

کولیوند با تاکید بر لزوم تامین بالگردهای دید در شب برای سازمان اورژانس گفت: یکی از نیازهای جدی ما داشتن بالگردها و اورژانس‌های هوایی دارای قابلیت دید در شب است. در حال حاضر یکی از نقص‌های اساسی ما نداشتن این بالگردهاست. امیدواریم مجلس شورای اسلامی کمک کند تا بودجه تامین این بالگردها برای‌مان تامین شود.

ضرورت افزایش تعداد اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس

کولیوند همچنین گفت: در عین حال باید بتوانیم از شبکه ریلی زیرزمینی مترو استفاده کنیم. در این زمینه با مترو و سازمان پدافند غیرعامل هماهنگی‌هایی انجام شده تا رمپ‌هایی را در نزدیکی مراکز تروما قرار دهیم و در مواقع بروز حادثه بتوانیم مصدومان را از این مسیر منتقل کنیم. یکی دیگر از نیازهایمان نیز افزایش تعداد اتوبوس‌آمبولانس‌های اورژانس است زیرا اتوبوس آمبولانس می‌تواند تعداد زیادی از مصدومان را منتقل کند و تیم درمانی آن نیز بیشتر است.

درخواست از شهرداری

کولیوند در عین حال یکی از درخواست‌هایش از شهرداری تهران را مطرح کرد و گفت: از شهرداری درخواست می‌کنیم تا مرکزی را که در بوستان ولایت دارند در اختیار سازمان اورژانس قرار دهند. چرا که می‌توانیم از این مرکز برای امداد هوایی استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم سنگرهای موجود در آنجا را به بیمارستان‌های صحرایی تبدیل کنیم تا اگر در تهران حادثه‌ای رخ داد بتوانیم مصدومان را به آنجا انتقال داده و بعد از انجام اقدامات اولیه آنها را به مراکز دیگر منتقل کنیم. در عین حال از آنجایی که این مرکز دارای رمپ هوایی است می‌تواند در حرکت بالگردهای اورژانس کمک کند. البته ما این امکانات را باید در همه نقاط تهران ایجاد کنیم و شهرداری تهران باید در این زمینه به ما کمک کند. ما نیز پیگیری‌هایی کرده‌ایم و آنها هم قول‌هایی را داده‌اند.

یک انتقاد به پزشکی قانونی

کولیوند در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نقش و جایگاه سازمان پزشکی قانونی در زمان بروز حوادث، گفت: همانطور که اورژانس کار اعزام مصدومان را انجام می‌دهد و سعی می‌کند تا اطلاع رسانی دقیقی در زمان بروز حادثه داشته باشد، پزشکی قانونی هم باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد. در زلزله کرمانشاه، پزشکی قانونی باید اجساد را در فضایی جمع می‌کرد و آنها را به خانواده‌ها تحویل می‌داد. در حالیکه متاسفانه اجساد در فضایی جمع شده بودند و خانواده‌ها می‌آمدند و اگر می‌توانستند کسی را شناسایی کنند او را با خود می‌بردند. اجسادی هم که قابل شناسایی نبودند ما مجبور بودیم با آمبولانس‌هایمان آنها را به کرمانشاه اعزام کنیم. بنابراین جایگاه پزشکی قانونی بسیار مهم است.

کولیوند ادامه داد: آمبولانس‌های اورژانس باید افراد زنده را نجات دهند اما می‌دیدیم که در زلزله کرمانشاه مجبور بودند تا مسئول انتقال اجساد شوند. بنابراین یکی از انتقادات‌مان این است که پزشکی قانونی باید پررنگ‌تر عمل می‌کرد.

کولیوند با بیان اینکه با وجود همه تخریب‌ها تا کنون گزارشی از شیوع بیماری در مناطق زلزله‌زده نداشته‌ایم، گفت: خوشبختانه همکاران بهداشتی ما به سرعت به منطقه آمده‌اند و شرایط را کنترل کرده‌اند.

زلزله تهران و دسترسی‌هایی که قفل شد

کولیوند همچنین به زلزله تهران اشاره و اظهار کرد: تهران یکبار لرزید و همه ما دیدیم که چه اتفاقی افتاد. این لرزش تمام دسترسی‌های ما را حتی دسترسی‌های عادی‌مان را قفل کرد و خدا نکند که در تهران اتفاقی بیفتد. به عنوان مثال باید بپرسیم اگر در تهران حادثه‌ای رخ دهد و با قطعی گاز مواجه شویم شبکه گازهای طبی ما نیز از بین می‌رود و کار بیمارستان‌ها می‌خوابد. بنابراین باید از حالا نقص‌هایمان را برطرف کنیم تا در زمان حادثه بتوانیم امدادرسانی‌های لازم را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha