تاکنون بیش از ٦٠ مورد آتش‌سوزی چادر در مناطق زلزله‌زده رخ داده است مصرف بالای برق باعث اتصالی سیم‌ها و حریق چادرها می‌شود

آتش‌سوزی کانکس‌ها و چادرها دغدغه جدید زلزله‌زدگان کرمانشاه

سلامت نیوز:تاکنون بیش از ٦٠ مورد آتش‌سوزی چادر در مناطق زلزله‌زده رخ داده است مصرف بالای برق باعث اتصالی سیم‌ها و حریق چادرها می‌شود

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت:آتش‌سوزی کانکس‌ها و چادرها دغدغه جدید زلزله‌زدگان کرمانشاه شده است.٤٨روز از آن حادثه تلخ می‌گذرد، اما حالا ساکنان منطقه در این ٤٨روز شاهد آتش‌سوزی حداقل یک چادر یا کانکس بوده‌اند. غروب چهارشنبه هم ١٠ چادر که به صورت زنجیروار در کنار هم قرار گرفته بودند، دچار حریق شدند. آتش‌سوزی حادثه ناگواری است كه هر روز بسیاری از کانکس‌های کمپ و چادر اسکان زلزله‌زدگان سرپل ذهاب را به كام خود می‌كشد و گسترش آن همگام با استفاده از بالای وسایل گرمایشی برقی هیتر و خارج از ظرفیت برق شهرستان پیش می‌رود. از اوایل بحران زلزله تاکنون بیش از ٦٠ مورد آتش‌سوزی در چادرها و کانکس‌های زلزله‌زدگان رخ داده و بیشتر آنها اتصال برق و استفاده بالاتر از ظرفیت کابل برق در محل اسکان دخیل بوده است.

در این مدت شماری از زلزله‌زدگان به خاطر سوختگی‌های ناشی از آتش‌سوزی در چادر‌ها و کانکس‌ها دچار مصدومیت شده‌اند و یک دختر ٢٢ساله هم جان باخته است. مشکلی که حالا برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه یک معضل شده است و بیم دارند. هم از زلزله می‌ترسند و هم حالا از آتش‌سوزی‌هایی که گاه و بی‌گاه در محل اسکانشان رخ می‌دهد.

آتش‌سوزی‌های زنجیروار


١٠ تا چادر بود. من حدود ٢٠٠متر بالاتر بودم، دود سیاهی به هوا می‌رفت، کمی نزدیک‌تر شدم، شعله‌های آتش چادرها بالا می‌رفت؛ چندتایی هم به کلی خاکستر شده بودند، مردم هم دور چادرها سعی می‌کردند تا آتش را خاموش کنند، اما این چادرها خیلی زود آتش می‌گیرد و سریع هم می‌سوزد.

اینها را محمد سهرابی یکی از ساکنان سرپل ذهاب به «شهروند» می‌گوید. به گفته او، این چادرها که چهارشنبه حدود ساعت ٣ بعدازظهر در کمپ پشت پمپ‌بنزین سرپل ذهاب آتش گرفتند، به کسی آسیبی نرساند، اما همه وسایلشان در آتش سوخت. نیروهای آتش‌نشانی هم آمدند، اما از دست آنها هم کاری برنمی‌آید، به جز این‌که از سرایت آتش به چادرهای دیگر جلوگیری کنند. این مرد ٤٠ساله که همراه خانواده‌اش از فردای زلزله در چادر زندگی می‌کند، از حوادثی که در این مدت ٤٨روز در چادرها و کانکس‌های اسکان موقت مردم زلزله‌زده سرپل ذهاب دیده است، می‌گوید: «چند روز پیش یکی از چادرهای نزدیک ما آتش گرفت. چادرهای ما بالای پمپ‌بنزین است. در آن آتش‌سوزی، یک پسر و دختر ١٥ساله آسیب دیدند. روز قبل از آن هم اتصال سیم برق یک‌نفر را راهی بیمارستان کرد. بیشتر این آتش‌سوزی‌ها به خاطر اتصالی سیم برق است. در هر چادری یک تا دوتا هیتر برقی روشن است، این‌جا هوا سرد است و هیترها همیشه روشن است، مصرف برق بالاست، سیم‌ها داغ می‌شود و آتش می‌گیرند.»


شیدا زن ٢٩ساله است که همراه شوهر و فرزندانش در چادر زندگی می‌کند. آنها ساکن مسکن مهر بودند و الان ٤٧روز است که در کنار همان ویرانه‌های مسکن مهر چادر زده‌اند و در آن زندگی می‌کنند. شیدا هم مثل همه زن‌های سرپل ذهاب برای پخت‌وپز مجبور است از گازهای پیک‌نیکی استفاده کند. کپسول‌هایی که با کوچکترین بی‌احتیاطی می‌تواند کمپ‌های زلزله‌زدگان را به آتش بکشد. درست مثل حادثه‌ای که ٥روز پیش برای یکی از همسایه‌های شیدا رخ داد: «من دو تا بچه کوچک دارم، اینها غذای گرم می‌خواهند، من هم باید آشپزی کنم، اما با این گازهای پیک‌نیکی کار خطرناکی است. اگر گازها را بیرون بیاوریم، باد و باران خاموشش می‌کند و اگر هم داخل چادر روشن کنیم، یک لحظه غفلت باعث آتش‌سوزی می‌شود. دوشنبه هفته قبل بود که یکی از چادرهای همین‌جا سوخت. زن بیچاره از چادر بیرون آمده بود که لباس‌هایشان را روی بند آویزان کند، که ناگهان چادر آتش گرفت،

شانس آورد که بچه شیرخوارش را با خودش آورده بود، وگرنه الان معلوم نبود چه بلایی سر او و بچه‌اش آمده بود. نیروهای آتش‌نشانی که آمدند، گفتند آتش‌سوزی به خاطر واژگونی گاز پیک‌نیکی بوده است.» این زن ادامه می‌دهد: «روز قبلش هم یک کانکس به خاطر اتصالی برق آتش گرفت. یک زن ٤٥ساله در کانکس گیر افتاده بود، همسرم و برادرم برای کمک رفتند. وقتی آن زن را از کانکس بیرون کشیدند، هر دوپایش سوخته بود. او را با آمبولانس به کرمانشاه بردند. همه وسایل داخل کانکس همه خاکستر شده بود.»


روزی نیست که این‌جا چادر یا کانکسی آتش نگیرد، دیگر این حوادث برای ما عادی شده. دلیل اصلی این آتش‌سوزی هم قطعی برق است. تقریبا هریک از منطقه سرپل برقش قطع می‌شود. همین قطعی برق باعث آتش‌سوزی است. اینها را سهیده صفرزاده یکی دیگر از اهالی سرپل ذهاب به «شهروند» می‌گوید. به گفته این زن ٣٥ساله، قطعی برق چند روز پیش یکی از چادرهای مسکن مهر آتش گرفت. دلیل این حادثه هم این بود که از صبح برق منطقه آنها قطع شده بود، بچه‌ای حوله‌ای را روی هیتر می‌اندازد. حوالی غروب که برق وصل می‌شود، هیتر داغ شده و باعث آتش‌گرفتن حوله می‌شود. آتش‌سوزی به سرعت به چند چادر دیگر هم سرایت می‌کند، سیهده می‌گوید: «در این حادثه به کسی آسیبی نرسید، اما در این سرما از بین‌رفتن همین سرپناه نصفه‌ونیمه هم خیلی سخت است. خیلی هم وسایل زندگیشان را داخل چادرها گذاشته‌اند.»


اما کانکس‌ها هم وضع بهتری ندارند. آنها هم آتش می‌گیرند و این‌طور که ساکنان زلزله‌زده سرپل ذهاب می‌گویند، تاکنون چند نفری هم بشدت مجروح شده‌اند. فاطمه خوشنودی، زن ٣٢ساله‌ای است که آتش‌سوزی‌ها و اتصالی‌های برق در چادرها و کانکس‌ها حسابی او را نگران کرده است: «راستش من خیلی می‌ترسم. این‌جا برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی خیلی زیاد است. مخصوصا وقتی باران می‌آید یا هوا خیلی سرد می‌شود، سیم‌های برق اتصالی می‌کند. باد و باران در این‌جا یعنی اول بدبختی. هوا سرد می‌شود و آب زیر چادرها می‌افتد، مصرف برق هم بالا می‌رود، سیم‌ها اتصالی می‌کند. بدنه‌های کانکس‌ها فلزی است و من خودم تا الان چندبار دچار برق‌گرفتگی شده‌ام. به دلیل همین حوادث با دلهره و نگرانی روی اجاق‌های خوراک‌پزی غذا درست می‌کنم. جرأت نمی‌کنم یک لحظه پسر کوچکم را در چادر تنها بگذارم. شب‌ها موقع خواب هم از ترس برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی خواب راحتی ندارم و مدام از خواب می‌پرم.» این زن می‌گوید چند روز پیش یکی از کانکس‌ها به دلیل اتصالی برق آتش گرفت. در آن کانکس چهار نفر بودند، مردم آنها را نجات دادند، اما به دلیل سوختگی هر چهار نفر آنها را به بیمارستانی در کرمانشاه اعزام کردند: «الان چند روزی است که از آنها خبری نداریم، نمی‌دانیم که چه بلایی سر آنها آمده است. اهل یکی از روستاهای ثلاث بودند، زلزله همه زندگی آنها را ویران کرده بود. بعد از آن به سرپل آمدند و این‌جا به آنها کانکس دادند.»

 

چادرهایی با جای نامناسب

 

«بسیاری از افراد در چادرها هیتر برقی روشن می‌کنند که بار بسیار زیاد و خارج از ظرفیتی به شبکه‌های برق وارد می‌کند. این اضافه مصرف برق خطر جدی آتش‌سوزی را در سیم‌های برقی که بین چادرها قرار دارد به وجود می‌آورد که با یک جرقه چادر آتش می‌گیرد.» اینها را لطف‌الله خدرویسی، رئیس سازمان آتش‌نشانی سرپل ذهاب  می‌گوید.


او در ادامه گفت: «از آن‌جایی که چادرها در زمان برپایی جانمایی نشده است و هر زلزله‌زده‌ای در هر نقطه‌ای که دلش خواسته چادر برپا کرده، خیابان‌بندی و مرزبندی برای چادرها تعبیه نشده است و تیم‌های آتش‌نشانی هم نمی‌توانند به راحتی وارد منطقه شوند و در زمان آتش‌سوزی حریق را اطفا کنند، خودرو‌های آتش‌نشانی با مشکل مواجه می‌شوند و سرعت نیروهای آتش‌نشانی کاسته می‌شود و دیرتر آتش چادرها و کانکس‌ها خاموش می‌شود.» آتش‌نشانی کرمانشاه برای جلوگیری از هرگونه خسارت و حادثه ناگوار بر اثر آتش‌سوزی احتمالی، ٦٠ دستگاه کپسول‌ پودری آتش‌نشانی در محل کمپ‌های اسکان موقت زلزله‌زدگان در نقاط مختلف شهر توزیع کرده است، اما این کپسول‌ها نه‌تنها کافی نیست بلکه کارآمد هم نیست.

لطف‌الله خدرویسی در این‌رابطه می‌گوید: «روز چهارشنبه که ١٠ چادر به‌صورت زنجیروار آتش گرفت مردم از کپسول‌های پودری استفاده کردند، اما این کپسول‌ها محل اسکان را بشدت کثیف می‌کند و چندان کاربردی هم در زمان آتش‌سوزی با حجم بالا ندارد. به همین دلیل قرار است این کپسول‌های پودری جمع‌آوری و کپسول‌های با گاز co٢ بین زلزله‌زدگان توزیع شود.» درحالی این آتش‌سوزی‌ها بین چادر‌ها و کانکس‌های زلزله‌زدگان رخ می‌دهد که تیم‌های آتش‌نشانی نحوه استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی و جلوگیری از حریق‌های احتمالی را به مردم آموزش داده‌اند. رئیس سازمان آتش‌نشانی سرپل ذهاب می‌گوید: «در این مدت ٢ کانکس آتش گرفته است و هر روز شاهد حریق حداقل یک چادر در منطقه بوده‌ایم. در یکی از این کانکس‌ها هم یک دختر ٢٢ساله دچار سوختگی شد و جان باخت. او و خانواده‌اش از چراغ علاء‌الدین برای گرم کردن محیط اسکانشان استفاده کردند که کانکس دچار آتش‌سوزی شد. وقتی ماموران خود را به محل رساندند با در بسته کانکس مواجه شدند. دختر جوان که مدرک فوق‌لیسانس داشت در کانکس را از داخل قفل کرده بود. در باز نمی‌شد به همین دلیل ماموران از دستگاه هوا برش استفاده کردند و توانستند آتش را خاموش کنند، اما دختر جوان جان باخته بود.»


آتش‌نشانان این شهرستان در قالب دو اکیپ به همراه تجهیزات کامل نجات آتش‌نشانی برای اطفای حریق احتمالی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان در ورودی و خروجی شهرستان سرپل ذهاب مستقر هستند تا در محل حادثه سریع‌تر حضور یابند، اما جانمایی چادر‌ها باعث تأخیر تیم‌های امدادونجات در محل می‌شود. رئیس سازمان آتش‌نشانی سرپل ذهاب به مردم زلزله‌زده توصیه کرد برای گرم کردن محل اسکان از هیترهایی استفاده شود که دارای فن هستند. این هیترها اتومات است و پس از گرم شدن محیط به‌طور خودکار خاموش می‌شود.

برخی چادرها بر اثر سیم‌کشی‌های غیراستاندارد دچار آتش‌سوزی شد. در این شرایط، افراد برای کاهش سرمای هوا اقدام به روشن کردن وسایل گرمایشی نفتی می‌کنند که این کار می‌تواند خطراتی را برای آنها به دنبال داشته باشد.
همشهریان زلزله‌زده باید توجه داشته باشند که چادرهای آنها از جنس برزنت یا پلاستیک است که این دو جنس قابل اشتعال است و با کوچکترین جرقه‌ای به‌طور کامل شعله‌ور می‌شود.  افراد زلزله‌زده باید توجه داشته باشند که اگر از وسایل گرمایشی نفتی استفاده می‌کنند، حتما مخزن آن را در خارج از چادر روشن کنند و زیر وسیله گرمایشی نیز جسمی قرار دهند تا وسیله به‌طور مستقیم با کف چادر ارتباط نداشته باشد. اگر زلزله‌زدگان از وسایل گرمایشی برقی استفاده می‌کنند نیز باید توجه داشته باشند که سیم وسیله اتصالی نداشته باشد و حتما از سیم روکش‌دار استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha