علی‌رغم اینکه تصور می‌شد با ابلاغ قانون تقویت و بهبود استاندارد، تکلیف نظارت بر تجهیزات پزشکی و فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی مشخص شود، اما مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، می‌گوید: نحوه ورود سازمان ملی استاندارد به این حوزه و تعاملش با سازمان غذا و دارو، منوط به تصویب‌نامه‌ای است که در هیات وزیران به تصویب خواهد رسید.

حل چالش سازمان "استاندارد" و "غذا و دارو" در انتظار تصویب‌نامه هیات دولت

سلامت نیوز:علی‌رغم اینکه تصور می‌شد با ابلاغ قانون تقویت و بهبود استاندارد، تکلیف نظارت بر تجهیزات پزشکی و فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی مشخص شود، اما مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، می‌گوید: نحوه ورود سازمان ملی استاندارد به این حوزه و تعاملش با سازمان غذا و دارو، منوط به تصویب‌نامه‌ای است که در هیات وزیران به تصویب خواهد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا،دکتر رضا مسائلی ، با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون تقویت و بهبود استاندارد به تصویب نهایی رسید و ابلاغ شد،‌ گفت: بر اساس تبصره یک، بند یک، ماده هفت این قانون نحوه ورود سازمان استاندارد به حوزه تجهیزات پزشکی در قالب پیشنهادی خواهد بود که به صورت مشترک از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت به هیات وزیران ارائه می‌شود و بعد از تصویب هیات وزیران نحوه ورود سازمان ملی استاندارد به حوزه تجهیزات پزشکی تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به وجود قانون مربوط به مقررات پزشکی، دارویی، فرآورده‌های غذایی،‌آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، قانون تشکیل وزارت بهداشت و قانون تشکیلات و شرح وظایف وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، افزود: طبق این قوانین، وزارت بهداشت همچون گذشته ماموریت و وظیفه خودش را به عنوان متولی امور سلامت جامعه به استناد سیاست‌های کلی نظام سلامت انجام می‌دهد. منتها در قانون تقویت و بهبود استاندارد کلیه قوانین قبلی مربوط به استاندارد نقض شده و این قانون به عنوان قانون حاکم و جدیدی تلقی می‌شود که در آن شیوه و نحوه ورود سازمان ملی استاندارد بر اساس تصویب هیات وزیران خواهد بود.

مسایلی ادامه داد: بر این اساس تلاش می‌کنیم تا مفاد تصویب‌نامه را به گونه‌ای تنظیم کنیم که ضمن احترام به مفاد قانون به عنوان فصل‌الخطاب کارمان، نحوه ورود استاندارد را به گونه‌ای تنظیم کنیم که ضمن همکاری و تعامل با سازمان ملی استاندارد، نحوه اجرای این دو دستگاه حاکمیتی باعث دوگانگی در مقام اجرا نشود و کار به صورت روان، ساده و دقیق انجام شود. بنابراین علی‌رغم ابلاع قانون تقویت و بهبود استاندارد باید منتظر تصویب‌نامه هیات وزیران درباره نحوه تعامل این دو دستگاه باشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان استاندارد می‌تواند به عنوان سیاست‌گذار در حوزه تجهیزات پزشکی عمل کند یا خیر، گفت: این موضوع را مفاد قانون باید مشخص کند و نظر اشخاص در این زمینه ملاک عمل نیست. مفاد قانون روشن است و وزارت بهداشت بر همان اساس فعالیت می‌کند. از طرفی ما در قالب تصویب‌نامه هیات وزیران به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که شیوه اجرا، دقیق باشد و موازی‌کاری یا دوباره‌کاری یا دوگانگی در مقام اجرا نداشته باشیم و هر یک از این دو دستگاه اجرایی بتوانند وظایف و مسوولیت‌هایشان را به صورت دقیق و متقن انجام دهند.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های فرعی دولت باید برای تدوین تصویب‌نامه عمل کنند، گفت: مفاد قانون مشخص است و هرگاه به ما اعلام شود برای تنظیم پیشنهادیه آماده‌ایم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha