به هیچ عنوان تخم مرغ پخته و سرد شده را درون مایکروو قرار ندهید تا گرم شود، چرا که ظرف چند ثانیه منفجر خواهد شد. از آنجایی که امواج مایکروویو می‌تواند مایع درون تخم مرغ را به بخار تبدیل کند و این بخار ایجاد شده راهی برای خروج ندارد، از این رو با ترکاندن پوسته تخم مرغ به بیرون هدایت می‌شود.

۱۲ چیزی که باعث انفجار مایکروویو می‌شود

سلامت نیوز: به هیچ عنوان تخم مرغ پخته و سرد شده را درون مایکروو قرار ندهید تا گرم شود، چرا که ظرف چند ثانیه منفجر خواهد شد. از آنجایی که امواج مایکروویو می‌تواند مایع درون تخم مرغ را به بخار تبدیل کند و این بخار ایجاد شده راهی برای خروج ندارد، از این رو با ترکاندن پوسته تخم مرغ به بیرون هدایت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری فردا؛ امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری، بسیاری از کارها در کسری از ثانیه صورت می گیرد. گرم کردن غذا نیز از آن دست از مواردی است که می‌تواند وقت گیر باشد و همین امر باعث شده که با کشف مایکروویو دیگر کسی نگران زمان گرم کردن غذا نباشد. فقط کافیست غذا را درون آن قرار دهید تا کمتر از یک دقیقه غذا داغ شده را تحویل شما بدهد. استفاده از این روش برای گرم کردن مواد غذایی گرچه کار را برای ما بسیار آسان کرده است اما این کار خالی از عیب نیست، چرا کی در برخی از موارد غذای درون مایکروویو ممکن است، درون آن منفجر شده و یا آتش بگیرد. از این رو شما نمی‌توانید هر گونه غذا و یا ظرفی را با استفاده از مایکروویو گرم کنید. در ادامه این مطلب شما را با ۱۲ موردی که نباید با استفاده مایکروویو گرم شوند، آشنا می‌کنیم.
 

مایکروویو در آشپزخانه کارایی بسیار زیادی دارد. شما با این وسیله می‌توانید برای خود سیب زمینی آماده کنید و حتی در مواقعی که فرصت کافی ندارید می‌توانید به آسانی یک تکه کیک برای خود آماده کنید و با قهوه میل کنید، چرا که استفاده از مایکروویو به زمان کمتری برای آماده سازی غذا نیاز دارد، از این رو شما با استفاده از آن می‌توانید برخی از غذاها و حتی نوشیدنی‌ها را در زمان کمتری آماده کنید. تقریبا شما برای هر نوع پخت و پزی می‌توانید از مایکروویو استفاده کنید. مشکل اصلی این دستگاه این است که نمی‌تواند خود را اداره کند و همچنین در صورت بروز حادثه از ایجاد و یا انتشار آن جلوگیری کند. این شما هستید که در هنگام پخت و پز باید مراقب آن باشید. تقریبا در تمامی حوادث آتش سوزی ناشی از انفجار در مایکروویو عامل انسانی دخالت مستقیم داشته است، از این رو پیشنهاد می‌شود که قبل از استفاده از مایکروویو با شیوه کارکرد آن و حتی موادی را که نباید در آن قرار دهید، آشنا شوید تا برای خود و یا افراد منزل مشکل و خسارت به بار نیاورید.
 

ظروف پاکتی چینی

در بازار برخی از پاکت‌ها معروف به پاکت‌های چینی هستند. این پاکت‌ها اگر به همراه غذا در مایکروویو قرار بگیرد، بی‌شک باعث آتش سوزی می‌شوند، چرا که جنس این نوع پاکت‌ها به صورتی است که در برابر امواج مایکروویو مقاومت نمی‌کند و به راحتی می‌تواند آتش بگیرند. نباید از یاد ببرید که هر گونه ظرف فلزی در مایکروویو می‌تواند باعث حادثه شود. دقت داشته باشید که این گونه مواد را درون مایکروویو قرار ندهید.

 
تخم مرغ

به هیچ عنوان تخم مرغ پخته و سرد شده را درون مایکروو قرار ندهید تا گرم شود، چرا که ظرف چند ثانیه منفجر خواهد شد. از آنجایی که امواج مایکروویو می‌تواند مایع درون تخم مرغ را به بخار تبدیل کند و این بخار ایجاد شده راهی برای خروج ندارد، از این رو با ترکاندن پوسته تخم مرغ به بیرون هدایت می‌شود. اگر دوست دارید، فضای درون مایکروویو و یا آشپزخانه شما تخم مرغی نشود، به هیچ وجه با این وسیله تخم مرغ خود را گرم و یا نپزید. به این فکر نباشید که با کاهش زمان گرم کردن تخم مرغ، مانع از انفجار آن می‌شوید، چرا که امواج مایکروویو با توجه به سرعت بالایی که در گرم کردن مواد غذایی دارند، فقط چند ثانیه برای منفجر کردن تخم مرغ نیاز دارند.

کیسه‌هایی برای نگهداری ناهار

در نگاه اول کیسه‌های مخصوص ناهار نمی‌توانند باعث حادثه شوند اما این نوع کیسه‌ها را معمولا از جنس کاغذ و پلاستیک می‌سازند که این نوع مواد اگر درون مایکروویو روشن قرار بگیرند، آتش می‌گیرند. از آن‌جایی که انواع پلاستیک‌ها و کاغذها بهداشتی نیستند، پس از سوختگی گازهای سمی تولید می‌کنند. این گونه مواد به خاطر قابلیت بالایی که در سوختن دارند به راحتی می‌توانند باعث نابودی مایکروویو و حتی گسترش آتش در خانه شما شوند.

ظروف پلی استایرن

شاید ظروفی که از جنس پلی استایرن باشند، در نگاه اول مشکلی را برای شما به وجود نمی‌آورند اما باید توجه داشته باشید که برخی از ظروف یکبار مصرف جنس‌شان از پلی استایرن است. از این رو این گونه مواد نیز کارایی شبیه به ظروف پلاستیکی دارند و در مقابل حرارت کارایی خوبی ندارند. پس باید دقت کنید که از آن‌ها برای گرم کردن غذا در مایکروویو استفاده نکنید.


ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف کارایی بسیار زیادی در صنعت بسته بندی دارد، به طور مثال انواع ماست‌ها، مارگارین و خامه‌ها را در آن‌ها بسته بندی کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهند. از آنجایی که این گونه مواد برای یک بار مصرف در نظر گرفته می‌شوند، مقاومت خوبی به ویژه در برابر حرارت ندارند. شما نباید از این گونه مواد برای گرم کردن غذاهای خود استفاده کنید. از دیگر معایب استفاده از مواد پلاستیکی برای گرم کردن در مایکروویو این است که آنها وقتی در برابر حرارت قرار می‌گیرند، از خود مواد سمی تولید می‌کنند، از این رو این مواد سمی می‌توانند وارد غذای ما شوند و شما با مصرف آن ناخواسته و ندانسته مواد سمی را وارد بدن خود می‌کنید. از دیگر معایب مواد پلاستیکی این است که در برابر حرارت تغییر شکل می‌دهند و از آنجایی که امواج درون مایکروویو می‌توانند حرارت زیادی را به غذا منتقل کنند، این امر می‌تواند باعث ذوب شدن مواد پلاستیکی شود.
 

برخی از میوه‌ها

برخی از میوها با توجه به ساختاری که دارند می‌توانند در برابر حرارت از خود مقاومت نشان دهند. به هیچ عنوان برای خشک کردن انگور از مایکروویو استفاده نکنید، چرا که این میوه پس از برخورد با امواج مایکروویو به راحتی منفجر می‌شود و می‌تواند محیط درونی مایکروویو را کثیف کند. همچنین کشمش نیز اگر درون مایکروویو روشن قرار بگیرد، دود می‌کند. پس برای گرم کردن برخی از میوه‌ها با استفاده از مایکروویو دقت بیشتری داشته باشید.

 
انواع پوشش‌های فلزی

معمولا برخی از افراد و حتی رستوران‌ها غذای مصرفی را درون فویل‌های فلزی قرار می‌دهند. اگر شما قصد خرید این گونه مواد غذایی را دارید، به هیچ عنوان آن‌ها را با استفاده از مایکروویو گرم نکنید، چرا که جنس فویل‌ها از فلز است، از این رو این گونه مواد می‌توانند درون مایکروویو واکنش دهند و باعث آسیب دیدگی آن شوند.

فلفل تند

معمولا وقتی فلفل تند را درون مایکروویو قرار دهیم، هیچ گونه اتفاق خاصی نمی‌افتد. گرچه احتمال آتش‌سوزی وجود دارد. البته توجه داشته باشید، وقتی درب مایکروویوی که درون آن فلفل تند را داغ کرده‌اید را باز می‌کنید، ممکن است گازهای تولید شده بر اثر گرما، باعث سوزش چشم و گلوی شما شود. این امر برای کسانی که به آن حساس هستند، می‌تواند خطرناک باشد.
 
سس قرمز بدون درپوش

سس‌ها را فقط باید روی غذا ریخت. به هیچ عنوان ظرف سس را برای گرم کردن درون مایکروویو قرار ندهید.

برخی ظروف ذخیره‌سازی پلاستیکی و مقاوم

همانطور که گفته شد، بسیاری از ظروف پلاستیکی در مقابل امواج مایکروویو مقاومت خوبی ندارند. از این رو توصیه می‌شود که از این گونه مواد به هیچ عنوان درون مایکروویو قرار دادن نشوند. البته برخی از ظروف پلاستیکی خاصی هستند که می‌توان از آن‌ها برای گرم کردن غذا استفاده کرد. فقط باید مطمئن شوید که این گونه مواد برچسب مقاومت در برابر امواج مایکروویو را داشته باشند.

لیوان‌های مسافرتی

بسیاری از لیوان‌های مسافرتی توان مقابله با انرژی حاصل از مایکروویو را ندارند اما اگر جنس‌شان از فولاد ضد زنگ باشد، می‌تواند مشکلاتی دیگر برای شما به وجود آورد، چرا که فولاد ضد زنگ مانع از گرم شدن قهوه و یا چای درون آن می‌شود و همچنین این ماده با توجه به ساختاری که دارد، می‌تواند باعث آسیب دیدگی دستگاه مایکرویو شود. اما اگر جنس آن از پلاستیک باشد؛ دقت کنید که آیا این پلاستیک توان مقابله با انرژی حاصل از امواج مایکروویو را دارد یا نه.


 فویل‌های آلومینیومی

شما مجاز نیستید از لوازم و یا ظروف فلزی برای گرم کردن غذا، درون مایکروویو استفاده کنید. فویل‌های آلومینیمی نیز از این امر مستثنی نیستند. از این رو برای اینکه از آتش سوزی درون مایکروویو جلوگیری کنید، به هیچ عنوان از ظروف فلزی برای گرم کردن غذا درون مایکروویو استفاده نکنید. تاکید استفاده نکردن از فویل‌های آلومینیومی به خاطر آن است که این ماده بیشترین کاربرد را برای پوشش دادن غذاها بر عهده دارد.

منبع: huffingtonpost

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha