مستأجران مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با گذشت بیش از دو ماه از وقوع زلزله و در میان تکذیب مسئولان همچنان در آرزوی دریافت کانکس هستند.

مستأجران زلزله‌زده‌ای که در آرزوی کانکس روزهایشان را شب می‌کنند

سلامت نیوز: مستأجران مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با گذشت بیش از دو ماه از وقوع زلزله و در میان تکذیب مسئولان همچنان در آرزوی دریافت کانکس هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، پس از گذشت بیش از دو ماه از وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری در غرب استان کرمانشاه مردم شهرستان‌های سرپل‌ذهاب،گیلانغرب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی در برابر مشکلات همچون دوران دفاع مقدس مقاوم هستند و یک تنه در برابر مشکلات ایستاده‌اند.

مرزداران غیور استان کرمانشاه در این روز‌های فراموشی مسئولان دست به زانوی خود هستند و در بازار داغ تکذیب‌های مسئولان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، اما در این میان قشری از زلزله‌زدگان را سرمای این روز‌ها بسیار آزار می‌دهد، زیرا قشر مستأجران در میان وعده‌ها و تکذیب‌های مسئولان سرگردان باشند.

۲۶ آذرماه در گزارشی به بیان وضعیت مستأجران مناطق زلزله‌زده پرداخت و نوشت: به مستأجران مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه کانکس تعلق نمی‌گیرد تا این افراد در جست‌وجوی سرپناه مجبور به کوچ از شهر‌های خود باشند که این گزارش مورد تکذیب مسئولان قرار گرفت؛ حال پس از چند هفته برای پیگیری تکذیب مسئولان و تحقق وعده آن‌ها به میان چادر‌های زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب رفته‌ایم.

خانم دوستیان از مستأجران زلزله‌زده در شهر سرپل‌ذهاب است. وی در مورد وضعیت این روز‌های خود گفت: ما مستأجر هستیم، به هر ارگانی که برای دریافت کانکس مراجعه می‌کنیم گفته می‌شود که فعلاً تصمیم قطعی برای مستأجر‌ها گرفته نشده است و هنوز در چادر به سر می‌بریم و این در شرایطی است که بچه دو ساله من بیمار است.

وی با اشاره به اینکه اسکان موقت مستأجر‌ها فعلاً مبهم است گفت: مسئولان جواب قطعی برای این شرایط ندارند و برای تسهیلات بلاعوض نیز به ما گفتند که ابتدا باید صاحبان املاک تشکیل پرونده دهند و بعد از آن به وضعیت مستأجر‌ها رسیدگی می‌شود.

وی افزود: من در مجتمع الوند مسکن مهر سکونت داشتم و، چون خودساخته بودند و به دلیل اختلاف صاحبان املاک دارای مشکلات بیمه هستند و با این شرایط تنها مستأجران متضرر می‌شوند و بلاتکلیف هستند.

سعید رحیمی نیز با اشاره به اینکه مستأجر است و در سرپل‌ذهاب در چادر زندگی می‌کند گفت:، چون وضعیت بهداشتی شهر بسیار نامناسب است به خاطر فرزند هشت ماهه خود بعد از زلزله به روستا رفتم، اما در آنجا هیچ امکاناتی به من تعلق نگرفت و تصمیم گرفتم برگردم و مقابل منزل خود چادر بزنم.

وی با بیان اینکه خود و همسرش دارای مدرک کارشناسی و بیکار هستند گفت:، چون وضعیت مالی نامناسبی دارم تصمیم گرفتم حداقل برای گرفتن جیره غذایی به شهر برگردم و در مورد اسکان موقت یا کانکس هم این سرپناه فعلاً به ما تعلق نگرفته است.

رحیمی با بیان اینکه سرویس بهداشتی و حمام منزل ما تخریب نشده است گفت: در مقابل منزلی که مستأجر بودم چادر زده‌ام تا حداقل از این امکانات با وجود ترس و دلهره از فروریختن ساختمان استفاده کنم؛ البته چاره‌ای نیز نداریم و در این وضعیت نابه‌سامان گیر کرده‌ایم.

محمدی عنوان کرد: چندین بار به ستاد اسکان برای دریافت کانکس مراجعه کردم، اما به من گفتند که هنوز برای مستأجران تصمیم‌گیری نشده است و برای تسهیلات بلاعوض نیز فعلاً برنامه مشخصی برای مستأجران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی با هزینه شخصی خود کانکس تهیه کرده‌اند گفت: درآمد یا پس‌اندازی برای تهیه کانکس با هزینه شخصی ندارم، زیرا تمام اندوخته‌ام صرف درمان بیماری خودم که بیماری کلیوی است و فرزند کوچکم که مبتلا به نرمی استخوان و کمبود آهن است شده و این روز‌ها نیز با این شرایط زیر چادر زندگی می‌کنیم.

نیک‌رزم با بیان اینکه بار‌ها برای دریافت کانکس به فرمانداری، بنیاد مسکن و خیریه‌ها مراجعه کرده‌ام، اما گفته می‌شود که به مستأجران کانکس تعلق نمی‌گیرد گفت: گفته می‌شود تسهیلات پرداخت می‌شود، اما هنوز خبری از آن هم نیست و همه در حد شعار و دروغ است.

وی با اشاره به اینکه فرماندار سرپل‌ذهاب با حضور در محل چادر‌ها گفت که تحت هیچ شرایطی به مستأجران کانکس تعلق نمی‌گیرد افزود: این موضوع هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد، زیرا زندگی ما مستأجران نیز همچون بقیه زیر آوار مانده است.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه به ما گفتند تنها به مالکان کانکس تعلق می‌گیرد عنوان کرد: این نگاه خیلی ناراحت کننده است؛ چرا باید به مستأجران کانکس تعلق نگیرد؟ یعنی هرکس خانه ندارد باید در این سرمای استخوان سوز بمیرد و مگر غیر از این است که زندگی ما هم زیرآوار مانده است.

سلیمی با اشاره به اینکه برخلاف گفته‌ها هنوز به مستأجران کانکس تعلق نگرفته است عنوان کرد: اگر مستأجری اکنون دارای کانکس است به‌طور قطع از طرف خیران و مردم بوده است.

احمدی نیز در این رابطه گفت: منزل ما را تخریب نوع یک تعیین کرده‌اند و به این معنی است که تنها اسکلت خانه باقی مانده است، ولی ما اکنون زیر کپر زندگی می‌کنیم، اما با وجود اینکه چندین بار درخواست داده شده هنوز کانکس دریافت نکرده‌ایم درحالی که برخی از خانواده‌ها چند کانکس و بیش از نیاز خود دریافت کرده‌اند.

وی افزود: از مسئولان درخواست می‌شود برای اسکان موقت مستأجران تدبیری کنند که بین صاحب ملک و مستأجر کشمکش ایجاد نشود.

محمودی در سرپل‌ذهاب با بیان اینکه مسئولان در شهرستان سرپل‌ذهاب مقرراتی را وضع نکرده‌اند اظهار کرد: زبان همسر من در زلزله بند آمده و با وجود اینکه به تمام ارگان‌ها مراجعه کرده‌ام به من گفته می‌شود که بابت تحویل کانکس به مستأجر دستوری به ما ابلاغ نشده است و با اینکه جانباز دفاع مقدس هستم بنیاد شهید، فرمانداری و هلال‌احمر جواب قطعی به ما نمی‌دهند و این سئوال مطرح می‌شود که آیا مستأجران زلزله‌زده نیستند.

رحیمی یکی دیگران از مستأجران ساکن در شهر سرپل‌ذهاب در مورد وضعیت خود گفت: برای تسهیلات بلاعوض صاحب ملک من اقدام کرده و عنوان شده که باید کار ساختمان‌های تخریب شده به اتمام برسد، در مرحله بعد منازل تعمیری و سپس تسهیلات مستأجران پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام وسایل من زیر آوار مانده است عنوان کرد: اگر بخواهند تسهیلات بلاعوض را به جای کانکس از ما بگیرند ما به‌طور کامل متضرر می‌شویم، زیرا این کانکس در آینده برای ما هیچ استفاده‌ای ندارد.

حسین نیک‌رزم نیز یکی از اهالی سرپل‌ذهاب با بیان اینکه با پنج میلیون تومان وام بلاعوض هیچ کاری از پیش نمی‌رود اظهار داشت: به ما گفته می‌شود با این پول خانه اجاره کنید و من می‌گویم شما در سرپل‌ذهاب یک خانه به من بدهید که اجاره کنم، زیرا در این شهر خانه سالم باقی نمانده که اجاره کنیم.

وی با بیان این سؤال که با پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوض وسایل منزل را تهیه یا خانه رهن کنیم افزود: تمام وسایل ما از بین رفته و حتی لباس‌های ما با کمک خیران تهیه شده است.

ندا خان‌محمدی با اشاره به اینکه بابت وام بلاعوض نیز به ما می‌گویند فعلا اقدامی انجام نشده و در آینده مراجعه کنید اظهار کرد: با اینکه ما چندین روز را در زیر چادر گذرانده‌ایم فعلاً زمان مشخصی برای دریافت تسهیلات اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده به هیچ وجه پاسخگوی ساخت مسکن نیست عنوان کرد: با این وضعیت اقتصادی ۱۲ میلیون تومان برای تعمیری نوع یک که تنها اسکلت آن باقی مانده است هیچ فایده‌ای ندارد و این در حالی است که اسکلت‌ها و پایه‌ها نیز باید تقویت شود و با این پول تنها می‌توان دیوار‌ها را ساخت.

خان‌محمدی افزود: با این وضعیت به ما گفته‌اند، چون منزل شما با خاک یکسان نشده بنابراین کانکس به شما تعلق نمی‌گیرد و مستأجر شما نیز همین وضعیت را دارند.

۷۹ روز از وقوع زلزله در غرب استان کرمانشاه گذشت. مسئولان در کنار مردم به یاری مردم زلزله‌زده رفتند و بسیاری از مشکلات آن‌ها را برطرف کردند، ولی آوار مشکلات همچنان بر سر مردم و به‌ویژه مستأجران که قشری با درآمد بسیار کم هستند قرار دارد که اقدام جهادی مسئولان در کنار خودداری از تکذیب مشکلات، نه تنها آرامش را به قلب مردم زلزله‌زدهخواهد آورد بلکه مشکلات را برطرف می‌کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha