پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

مدیران می‌گویند پاکسازی حیاط مدرسه به تنهایی از عهده سرایدار مدرسه برنمی‌آید و لوله‌های آب برخی مدارس کاملا یخ زده است و به نظر می‌آید آموزش و پرورش باید در این خصوص چاره‌اندیشی کند، اما آموزش و پرورش می‌گوید اختیارات مدارس را برعهده مدیر و اولیای هر مدرسه گذاشته‌ایم و نمی‌توان به مسائل داخلی مدارس تا زمانی که شکایتی نداشته باشند ورود کرد.

مدیران مدارس هم «مدیریت» بلد نیستند

سلامت نیوز:برف سنگین چند روز گذشته سبب شد برخی مدارس در شهرستان‌های استان تهران با حجم انبوهی از برفی مواجه شوند که با نبود مدیریت صحیح و اصولی این برف‌ها تبدیل به یخ شده است، این موضوع از آن جهت مهم است که این یخ‌ها می‌تواند خطرات جدی را برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: با نگاهی به چهره برخی مدارس تهران که بعد از تعطیلات امروز به استقبال دانش‌آموزان می‌رفتند به راحتی درمی‌یابیم که آمادگی حضور دانش‌آموزان را ندارند.

به وضوح می‌توان دید که مدارس نیازمند همکاری دستگاه‌ها و خانواده‌ها برای آماده‌سازی حضور دانش‌آموزان هستند چراکه مدیران بعضی مدارس از دانش‌آموزان‌شان خواسته‌اند کیسه نمک، گونی پارچه‌ای و بطری آب به مدرسه بیاورند.

مدیران می‌گویند پاکسازی حیاط مدرسه به تنهایی از عهده سرایدار مدرسه برنمی‌آید و لوله‌های آب برخی مدارس کاملا یخ زده است و به نظر می‌آید آموزش و پرورش باید در این خصوص چاره‌اندیشی کند، اما آموزش و پرورش می‌گوید اختیارات مدارس را برعهده مدیر و اولیای هر مدرسه گذاشته‌ایم و نمی‌توان به مسائل داخلی مدارس تا زمانی که شکایتی نداشته باشند ورود کرد. 

 در این مواقع از ژاپنی‌ها الهام بگیرید!

علیرضا راه‌پیما، رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اعلام تعطیلات مدارس اظهار کرد: «دو روز پیش ساعت یک بعدازظهر اطلاعیه دایر بودن مدارس را در تمام رسانه‌ها و صداوسیما به‌ویژه شبکه 5 اعلام کردیم و مدارس از دیروز دایر بودند.»

وی افزود: «دستورالعمل بازگشایی مدارس را برای مدیران از چند روز پیش ارسال کردیم و داخل آن دستورالعمل تمام کارهایی را که یک مدیر برای بازگشایی مدرسه بعد از تعطیلات به علت بارش برف باید انجام دهد ذکر کرده‌ایم و اتفاقا روز گذشته که نخستین روز بازگشایی بود هم این ابلاغیه را مجدد برای مدیران ارسال کردیم.»

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه مدیران مجوز داشتند برای آماده‌سازی مدارس با شهرداری هماهنگ کنند، گفت: «مدیران مدارس مجوز داشتند که با شهرداری ارتباط بگیرند و تقاضای کمک برای بازسازی مدارس را داشته باشند و قطعا هم در برخی مناطق که برف بیشتری آمده، مدیران با شهرداری منطقه هماهنگ کرده‌اند.»

راه‌پیما تصریح کرد: «از روز گذشته قسمت‌های بازرسی ما مشغول بازرسی هستند و اگر در منطقه‌ای مدیر کوتاهی کرده باشد حتما با او برخورد می‌شود و بعضا شاید درج در پرونده هم برای وی به دنبال داشته باشد.»

وی با اشاره به نحوه مدیریت برخی مدیران در برخی مدارس گفت: «برخی اوقات مدیران بعضی از مسائل مختلف تربیتی را با همکاری اولیای مدرسه انجام می‌دهند، به‌طور مثال روز خاصی اولیای مدرسه به مدارس می‌آیند و با کمک دانش‌آموزان تعدادی از کلاس‌ها را تمیز می‌کنند.»

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: «اینکه در این روزها برخی مدیران از اولیای دانش‌آموزان خواستند تا با خود نمک و گونی به مدرسه بیاورند هم از این موضوع نشات می‌گیرد.»

راه‌پیما با اشاره به اینکه این رفتار از نحوه رفتار دانش‌آموزان ژاپنی سرچشمه می‌گیرد، گفت: «اینکه مانند دانش‌آموزان ژاپنی، مدیران برخی موارد را که نمی‌توانند تامین کنند با همکاری اولیای مدرسه و خود دانش‌آموزان انجام دهند که ایرادی ندارد و فکر نمی‌کنم کسی هم مخالف این مهم باشد.»

 اطلاع‌رسانی برعهده چه کسی است؟

به‌رغم آنکه برخی مناطق شهرستان‌های استان تهران، این روزها هوای برفی و سرما را تجربه می‌کنند و معابر لغزنده است اما آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، هیچ اطلاع‌رسانی عمومی درخصوص وضعیت مدارس ندارد و تنها می‌گویند این موارد را برعهده مدیران مدارس گذاشته‌ایم.

در روز گذشته تعدادی از مدارس شهرستان‌های استان تهران تعطیل بود؛ امروز هم تعدادی از مدارس تعطیل هستند و این در شرایطی است که مدارسی هم که باز هستند آماده حضور دانش‌آموزان نیستند.

با توجه به حجم بالای برف انباشت شده در مدارس و عدم آمادگی برای استقبال از دانش‌آموزان این سوال مطرح است که وظیفه پاک کردن حیاط مدرسه از انبوه برفی که به یخ تبدیل شده است، برعهده چه کسی است؟ و تا چه زمانی باید منتظر ارائه گزارش تیم بازرسی آموزش و پرورش بمانیم تا معلوم شود چه کسی مقصر است؟

آیا مدیر مدرسه نباید با هزینه مدرسه، کارگری برای این کار بیاورد؟ آیا سرایدار مدرسه در این رابطه وظیفه دارد یا اینکه شهرداری‌ها باید برای پاک کردن حیاط مدرسه از برف با آنها همراهی کنند؟

با در نظر گرفتن چنین شرایطی اگر مدرسه‌ای به فعالیت خود ادامه دهد و در صورت بروز حادثه و سرخوردن دانش‌آموزان در حیاط مدرسه، مسئولیت خطرات و حوادثی که آنها را تهدید می‌کنند برعهده کیست؟ همان مدیرانی که مجوز به آنها داده‌اند یا آموزش و پرورش؟

در چنین شرایطی وظیفه اصلی شهرداری پاکسازی معابر است و برایش هم فرقی ندارد که معبر خیابان و پیاده‌رو باشد یا جلوی در مدرسه! آیا شهرداری باید منتظر بماند تا مدیر مدرسه از او تقاضای کمک کند؟

آیا در شرایط اخیر نباید شهرداری‌ها با هماهنگی آموزش و پرورش برای پاکسازی محیط مدارس اقدام کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha