شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 236814

گفته می شود حدود 40 درصد زلزله زدگان سرپل ذهاب و ازگله واقع در استان کرمانشاه در همین اواسط زمستان 96 علی رغم تلاش های درخور توجه و مثبت دولت در چادرها زندگی می کنند جایی که هیچ وسیله گرمایشی نمی تواند در مقابل سوز سرمای طاقت فرسای این فصل سال فائق آید.

بیماری در کمین کودکان زلزله زده

سلامت نیوز: گفته می شود حدود 40 درصد زلزله زدگان سرپل ذهاب و ازگله واقع در استان کرمانشاه در همین اواسط زمستان 96 علی رغم تلاش های درخور توجه و مثبت دولت در چادرها زندگی می کنند جایی که هیچ وسیله گرمایشی نمی تواند در مقابل سوز سرمای طاقت فرسای این فصل سال فائق آید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حالا در حالی که در مناطق غیر از مناطق زلزله زده، گرم کردن آپارتمان ها با وجود شوفاژها به دشواری انجام می شود و خیلی از مردم از وسایل گرمایشی دیگری نیز استفاده می کنند معلوم نیست چگونه زلزله زدگان استان کرمانشاه در این چادرها روزگار می گذرانند.


قطعا در این چادرها کودکان نیز زندگی می کنند، آنان بخاطر اینکه جسم نحیف دارند به قطع در مقابل بیماری ها آسیب پذیرترند و به عبارتی به ابتلا به امراض فصلی و غیر فصلی نزدیکترند.


به طور طبیعی پس از وقوع حوادثی مثل زلزله، داشتن سرپناه برای هر آسیب دیده بیش از هر چیز دیگر ضروری است. این ضرورت نه تنها در فصل زمستان و سرما بلکه در فصول گرم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اگر به جای چادر، کانکس در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد آنان دستکم در مقابل عوارض سرما و گرما در امان خواهند بود.


تبعات زلزله اخیر کرمانشاه در مقابل وقوع احتمالی زلزله در کلانشهرها قطعا کمتر خواهد بود زیرا گستردگی و وسعت آن نسبت به کلانشهرها کمتر است بنابراین در بحث کمک رسانی به شهرهای زلزله زده کوچک، هم نیروهای امدادرسانی بیشتری وجود دارند و هم میزان کمک و تجهیزات ورودی به این مناطق زیاد است.


با این توضیح علی رغم تلاش های درخور توجه دولت، در خصوص امدادرسانی و در اختیار گذاشتن کانکس به زلزله زدگان استان کرمانشاه نتوانستیم موفق و به موقع عمل کنیم حالا پرسش این است که چگونه می توانیم نسبت به تبعات زلزله احتمالی آینده حتی در شهرهای کوچک و متوسط کشور موفق عمل کنیم و این به نگرانی ها می افزاید که ما به قطع در مقابل حوادث یاد شده در شهرهای حتی کوچک با بحران روبرو خواهیم شد.


همانطور که در بالا گفته شد نخستین ضرورت ادامه زندگی زلزله زدگان، تهیه کانکس برای آنان است زیرا در این وضعیت نه تنها پرداخت وجه نقد به آنان منفعت چندانی برای آنان به همراه ندارد بلکه می تواند مشکلات زیادتری برای آنان ایجاد کند زیرا هنوز زلزله زده در شرایط طبیعی خود قرار ندارد و می تواند این وجه را به صورت های دیگر به هدر دهد.


همه می دانیم زلزله زده و حادثه دیده در این قبیل حوادث در شرایط ویژه قرار دارد زیرا در کنار خرابی خانه و کاشانه و محل کسب و کار و خیلی چیزهای دیگر، به احتمال زیاد اعضای خانواده، دوستان و آشنایان خود را نیز در بین خود ندارد بنابر این بار بی خانمانی، مشکلات او را دو چندان می کند و باید هر چه سریعتر که زمان آن باید کمتر از دو هفته باشد مکان های مناسب مثل کانکس برای آنان فراهم کرد.


اگر همه چیز خوب پیش برود احداث خانه در این مناطق حداکثر به یک سال زمان نیاز دارد بنابر این در این مدت زلزله زده نمی تواند در چادر زندگی کند زیرا فاقد خیلی از امکانات و تجهیزات یک زندگی معمولی است.


فراهم نکردن به موقع این امکانات و کانکس ها می تواند مشکلات روحی و جسمی آنان را تشدید کند و تمام زحمات و خدمات را نیز از بین ببرد. در همین چادرها خیلی از کودکان، کهنسالان و حتی افراد میانسال و جوان زندگی می کنند که می توانند در مقابل بیماری ها آسیب پذیر باشند.


در مناطق زلزله زده به خاطر همین مشکل بهداشت، ممکن است خیلی از بیماری ها شیوع پیدا کند. درمان این بیماری ها به قطع به هزینه های سرسام آور نیازمند است که ممکن است خیلی از افراد بویژه کودکان از آن جان سالم بدر نبرند. بنابر این اگر هزینه های جانی و مالی که بخاطر رسیدگی نکردن به وضعیت زلزله زدگان به ما تحمیل می شود را حساب کنیم شاید به چند برابر بهای همین کانکس هایی که می توانستیم زودتر در اختیار آنان قرار دهیم هزینه به جامعه تحمیل کند.


رسیدگی نکردن به آنان به ویژه در بحث پیشگیری و درمان می تواند تبعات شیوع امراض را افزایش دهد و این به نفع جامعه نیست. برای مثال کودکان مستقر در همین چادرها می توانند به آنفلوانزا، سرماخوردگی شدید، ذات الریه و خیلی از بیماری های مرتبط مبتلا شوند و بازگشت آنان به شرایط عادی قطعا به امکانات و رسیدگی بیشتری نیازمند است.


بنابر این کودکان، خیلی زود در مقابل بیماری ها آسیب پذیر خواهند بود و این مشکل می تواند آنان را از پای در آورد درحالی که می توانیم با رساندن به موقع امکانات از خیلی از این ناملایمات جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha