عضو هیات رئیسه مجلس، با اشاره به تاثیر مخرب دلال ها و واسطه ها در توزیع دارو، گفت:‌ تاخیر در پرداخت مطالبات شرکت های دارویی انگیزه تولید دارو را کاهش داده است.

ردپای دلالان در بازار دارویی کشور

سلامت نیوز:عضو هیات رئیسه مجلس، با اشاره به تاثیر مخرب دلال ها و واسطه ها در توزیع دارو، گفت:‌ تاخیر در پرداخت مطالبات شرکت های دارویی انگیزه تولید دارو را کاهش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، اکبر رنجبرزاده با عنوان این مطلب که طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیازکشور در داخل کشور تولید می شود، افزود: در شرایط فعلی نیازی به واردات دارو نیست، در حوزه ۵ درصد داروهای وارداتی نیز مشکلی وجود نداشته و دارو به میزان کافی وارد می شود؛ اما حضور دلالان، واسطه ها و بازار آزاد و حتی تولیدکنندگان درشرایطی توزیع دارو را دچار اختلال کنند، بنابراین این مسئله نشان ضعف نظارتی دستگاه مربوطه است.

وی ادامه داد:‌ داروهای تولید شده و وارداتی تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد، باید به شکل صد درصد توسط سازمان غذا و دارو مانیتورینگ شده و اجازه انحراف از مسیرمصرف داده نشود، ضمن اینکه باید بتوان رضایت مصرف کنندگان را جلب و نیاز بازار مصرف را تامین کرد؛ بنابراین باید میزان داروهای مورد نیازکشوررا با توجه به افزایش تولید مد نظرقرارداد، دولت باید شرایط فعالیت منطقی را برای شرکت های تولید کننده فراهم کند.

رنجبرزاده با تاکید براینکه اقدامات وزارت بهداشت در ایجاد شرایط مناسب برای افزایش تولید داخلی دارو قابل قبول است، تصریح کرد:‌ کاهش میزان کمبودهای دارویی نیازمند مراقبت مداوم از حوزه سلامت است، زیرا کمبودهای حوزه بهداشت ودرمان تا زمانی ازطریق واردات جبران می شود؛ اما درمقاطعی مانند شرایط فعلی همه جوانب برای خدمات بهداشتی، درمانی و ازمایشگاهی فراهم است، تنها ممکن است اخلال گران مشکلاتی را ایجاد کنند که برای مقابله با آن انضباط نظارتی باید افزایش پیدا کند.

عضو هیات رئیسه مجلس، با بیان اینکه دریافت مطالبات کارخانه های داروسازی ازسوی داروخانه ها طولانی شده است، گفت:‌ همین مسئله نیز سبب کاهش انگیزه تولید شرکت های تولید کننده دارو شده است، البته ۲ هزار میلیارد تومانی که اخیرا دولت به سازمان بیمه سلامت اختصاص داد، امیدواریم مشکلات توزیع و تولید دارو حل شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha