شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 238395

در حالت كلی لیوان ها و شربت خوری های کریستالی را با مایع ظرفشوئی و آب نیم‌گرم بشوئید.

7 نکته ساده و سریع برای خانه تکانی

سلامت نیوز: در حالت كلی لیوان ها و شربت خوری های کریستالی را با مایع ظرفشوئی و آب نیم‌گرم بشوئید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، این نوع وسایل معمولا روكش آكلریلیك دارند. توصیه می‌شود كه آنها را بعد از استفاده بلافاصله شسته و با حوله‌ی نرم پاك كنید.

در صورتی كه موفق به لكه‌زدائی آنها نشدید، جوش‌شیرین به كار برید، اما هرگز از سیم‌ظرفشوئی در این مورد استفاده نكنید.
همچنین سفارش می‌شود برای پاكیزه كردن و لكه‌گیری آنها، از به كار بردن هر نوع اسید یا استون و نظایر آنها خودداری نمائید.

اگر این نوع وسایل مدت نسبتا زیادی داخل غذا بمانند یا همراه سایر ظروف خیس شوند، لطف خود را از دست می‌دهند.

فنجان و نعلبكی چینی
فنجان و نعلبكی‌های مخصوص چای و قهوه باید بعد از هر بار استفاده فورا با آب و مایع ظرفشوئی شسته شوند. هر دو سه روز یك بار نیز پاكیزه كردن آنها با جوش‌شیرین توصیه می‌شود. اگر در اثر عدم توجه، لكه گرفته‌اند، آن قسمت را با پودرظرفشوئی، به كمك یك دستمال نرم مرطوب پاكیزه كنید.

هرگز برای شستن آنها از سیم ظرفشوئی كمك نگیرید و نیز از رنگبرهای مختلف استفاده نكنید، هر چند كه برخی خانم‌ها مدت چند ساعت قوری چینی و لیوان‌ها و نعلبكی‌ها را در مایعات رنگبر قرار می‌دهند تا از آنها لكه‌زدائی نمایند، ولی ضمن این كار آنها درخشندگی و تازگی خود را نیز از دست می‌دهند و آماده برای پذیرش لكه‌های بعدی می‌شوند.

لیوان‌ها و شربت‌خوری‌های كریستالی
در حالت كلی آنها را با مایع ظرفشوئی و آب نیم‌گرم بشوئید. اما در صورتی كه خیلی كثیف شده‌اند، با مخلوطی از یك سوم سركه و دو سوم آب بشوئید و اگر نتیجه نگرفتید، با محلول آمونیاك نیز شست‌وشو دهید.

در این موارد سفارش می‌شود از روی دستكش معمولی ظرفشوئی یك دستكش بزرگ از پارچه‌ی پنبه‌ای نیز بپوشید و دست‌ها را در محلول فرو برید و قسمت‌های مختلف این وسایل را خوب مالش دهید. هرگز برای شستن ظرف‌های كریستالی از پودر ظرفشوئی استفاده نكنید، زیرا آنها را كدر می‌سازد.

كاردهای آشپزخانه
هرگز آنها را در آب خیس نكنید زیرا سبب خراب شدن دسته‌ی آنها می‌گردد.

همچنین شست‌وشوی یك كارد كثیف را به چند ساعت بعد موكول نكنید زیرا تیغه آن لكه می‌گیرد. پس یك كارد را بلافاصله پس از استفاده با آب نیم‌گرم و پودر ظرفشوئی بشوئید و همان لحظه با حوله‌ی نرم خشك كنید.

در مورد اغلب كاردها می‌توانید با اسكاچ نرم لكه‌زدائی كنید و حتی كاغذ سنباده‌ی نرم جهت این كار مورد استفاده قرار دهید.

هر چند كه امروزه بیشتر خانم‌ها برای تمیزكردن آنها از كارد تیزكنی استفاده می‌كنند، ولی این كار معمولا لبه‌‌ی تیز كارد را می‌تراشد و سبب می‌شود كه كارد خاصیت تیزی خود را از دست بدهد. یك راه‌حل ساده برای تیز كردن كارد آشپزخانه این است كه روی یك میله‌ی چوبی، كاغذ سنباده‌ نرم بپیچید و تیغه‌ی كارد را با زاویه‌ی 15 درجه نسبت به سطح سنباده به آن مالش دهید. كارد آشپزخانه تیز خواهد شد.

تخته‌ی آشپزخانه
این وسیله سابقا از چوب ساخته می‌شد، ولی امروزه انواع مختلف پلاستیكی آن در موارد زیادی به خدمت خانم‌های خانه‌دار درآمده است و در خرد كردن سبزی، سیب‌زمینی و پیاز و قطعه‌قطعه كردن گوشت و خلال كردن پسته و بادام و غیره به درد می‌خورد.

متاسفانه نظافت این وسیله‌ی مفید غالبا مورد غفلت قرار می‌گیرد و رنگ سبزی توام با رنگ گوشت منظره‌ی زننده‌ای به آن می‌دهد.

توصیه می‌شود بلافاصله بعد از استعمال، آن را با پودر پاك‌كننده و سیم ظرفشوئی خوب بشوئید و اگر نتیجه مطلوب نگرفتید، از جوش‌شیرین و نمك آشپزخانه كمك بگیرید و از هر كدام روی تخته بریزید و با آب خیلی كم روی آن اسكاچ بمالید. همچنین خمیردندان معمولی نیز در پاكیزه كردن تخته‌ی آشپزخانه اعجاز می‌كند، به شرطی كه مدت یك ساعت روی لكه‌ی آن باقی بماند و سپس با آب گرم شسته شود.

به هر حال سعی كنید بعد از هر بار استعمال، كوچك‌ترین لكه‌ای روی آن باقی نماند زیرا لكه‌زدائی بعدی مشكل خواهد شد.

ظروف آلومینیومی
رایج‌ترین ظروف در خانه‌هاست، زیرا نسبتا ارزان‌قیمت هستند و پاكیزه نگه‌داشتن آنها نیز ساده است.

كافی خواهد بود كه آنها را با آب گرم و مایع ظرفشوئی بشوئید و با خیال راحت سیم ظرفشوئی به كار برید. حتی اگر غذا در آنها بسوزد، جای نگرانی نیست. فقط باید در همچو موارد در ظرف آب بریزید و روی اجاق به جوش بیاورید و مدتی متناسب با میزان سوختگی روی اجاق در حالت جوش نگه دارید.

سپس با یك قاشق چوبی بقایای آن را بردارید و با سیم ظرفشوئی و پودرهای پاك‌كننده‌ی معمولی ظرف را تمیز كنید.

كارد و چنگال میوه‌خوری
این وسایل معمولا ضدزنگ هستند و بعد از هر بار استفاده، فقط نیاز به شست‌وشو در آب نیم‌گرم و مایع ظرفشوئی دارند و بعد از آبكشی باید به طور كامل خشك شوند.

ولی اگر نمك و اسیدهای موجود در میوه‌ها مدت زیادی با آنها در تماس باشند، می‌توانند لكه‌هائی از خود باقی بگذارند. این لكه‌‌ها را با اسكاچ نرم و مستعمل تمیز كنید و سپس با یك پارچه‌ی نرم جلا دهید.

توصیه می‌كنیم، هرگز آنها را در آب خیس نكنید و همراه با ظرف‌های دیگر، شستن آنها را به بعد موكول نسازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha