وزارت بهداشت و درمان تلاش داشته با شرکت در حوزه تهیه فیلم و سریال بخشی از آموزشهای سلامت را در قالب فیلم و به صورت غیر مستقی به مخاطب ارائه دهد که چندان هم موفق عمل نکرده و معلوم نیست این مشارکت به غیر از آوردن نام چند پزشک مسئولِ این وزارت خانه در تیراژ پایانی چه هدفی را دنبال میکرده است؟!آیا مسئولین وزارت بهداشت به دنبال برندینگ نام خود هستند ؟! وقتی افرادی که پزشک هستند در حوزه تخصصی بهداشت مسئولیت میپذیرند همین میشود که آموزش سلامت در قالب نمایش افراد بیمار و درمان و .... انجام میگیرد.

آیا مسئولین وزارت بهداشت به دنبال برندینگ نام خود هستند؟!

سلامت نیوز:سریال آنام به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه این شبها از شبکه سه سیما در حال پخش است و بنا بر اعلام وزارت بهداشت با مشارک این وزارت خانه قرار بود بخشی از آموزش سلامت در خلال داستان این فیلم انجام پذیرد.

در تیراژ پایانی این سریال هم مشارکت دفتر آموزش و ارتقای سلامت و دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تائید میشود و پیشتر هم بازدید دکتر ایازی و دکتر رفیعی فر از پشت صحنه این سریال نشان دهنده مهر تائیدی بر سرمایه گذاری بر روی این فیلم در ساعت پر مخاطب تلوزیون است.

گلچهره سجادیه، عبدالرضا اکبری، مهرانه مهین ترابی، شبنم قلی خانی، ناصر هاشمی و سیروس گرجستانی  بازیگران این سریال هستند که بحق داستان خوبی دارد و مخاطب را به دنبال خود میکشاند.

البته پس از گذشت تقریبا نیمی از نمایش این سریال هنوز پیام بهداشتی،آموزشی خاصی درحوزه سلامت به مخاطب مخابره نشده و مخاطب فقط در حد چند صحنه بسیار کوچک با دیالوگهایی بسیار کلی در چند صحنه خاص در لوکیشن بیمارستان و یا مثلا نشان دادن زنی که جنین خواهر زاده خود را حمل میکند مواجه میشود بدون آنکه هیچ پیامی درباره نحوه این کار و یا آموزش خاصی در این باره سپری میگردد.

آیا صرف وجود یک زن باردار در سریالی که باید هم حتما پیاده روی کند آموزش سلامت محسوب میشود؟یا نشان دادن زنی که بیمار است ولی مشخص نیست دچار چه بیماری شده و برای طی کردن روند درمان خود پزشکان چه برنامه ای برای او دارند آموزش سلامت است؟

بنظر میرسد وزارت بهداشت که با تهیه کننده این سریال قرار داد بسته تا در بخش هایی از آن آموزش سلامت را بگنجاند بدون داشتن برنامه ای خاصِ این کار، محکوم به شکست در این پروژه خواهد بود چرا که تا اینجای پخش هنوز مخاطب پیام بهداشتی و سلامتی خاصی دریافت نکرده است و معلوم نیست اگر قرار بر آموزش سلامت بوده  چرا تا بحال که نزدیک به نیمی از سریال پخش شده مخاطب پیام خاصی دریافت نکرده و در واقع قرار است کی این پیامها به دست او برسد؟!

شاید به رسم همه سریالهای ایرانی قرار است همه اتفاقات و آموزشها در قسمت پایانی باشد ؟ وزارت بهداشت و درمان تلاش داشته با شرکت در حوزه تهیه فیلم و سریال بخشی از آموزشهای سلامت را در قالب فیلم و به صورت غیر مستقی به مخاطب ارائه دهد که چندان هم موفق عمل نکرده و معلوم نیست این مشارکت به غیر از آوردن نام چند پزشک مسئولِ این وزارت خانه در تیراژ پایانی چه هدفی را دنبال میکرده است؟!آیا مسئولین وزارت بهداشت به دنبال برندینگ نام خود هستند ؟! وقتی افرادی که پزشک هستند در حوزه تخصصی بهداشت مسئولیت میپذیرند همین میشود که آموزش سلامت در قالب نمایش افراد بیمار و درمان و .... انجام میگیرد.


اینکه وزارت بهداشت در مقوله آموزش سلامت برای پیشگیری از بروز بیماری در این مدت خوب عمل نکرده بحثی است که بسیاری از رسانه ها به آن پرداخته اند اما ورود بدون برنامه و پلن ویژه به تهیه فیلم و سریال که مستلزم هزینه کردهای بسیار بالا است خود جای تعجب دارد چرا که با وجود صرف بودجه های کلان  این وزارت خانه باز هم درحوزه آموزش بهداشت محکوم به شکست خواهد بود صرف پخش چند لوکیشن کوتاه مدت نمیتوان گفت اموزشی در حوزه سلامت اتفاق افتاده است.

بنظر میرسد این وزارت خانه باید برای این بخش به دنبال طرح ها،فکرها و ایده های نو باشد و از توانهای جدید استفاده کند یا برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشد و آن را به اطلاع رسانه ها و مردم برسانند که قرار است چه اتفاقی بیفتد نه این که با اتخاذ تصمیمات لحظه ای و بدون بهره گیری از برنامه های مدون برای رسیدن به اهداف طبقه بندی شده همین بودجه هایی هم که برای بخش آموزش سلامت در نظر گرفته شده به هدر بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha