سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 238704

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: امسال 78 درصد کودکان زنجانی تحت غربالگری بینایی قرار گرفته‌اند.

غربالگری بینایی‌سنجی 78 درصد کودکان زنجانی

سلامت نیوز:معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: امسال 78 درصد کودکان زنجانی تحت غربالگری بینایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،«گلنساء آقامحمدی»  با بیان این‌که طرح پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدای آبان‌ماه امسال به مدت دو ماه اجرا شد، اظهار کرد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا و نابینا می‌کند اما خوشبختانه با تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان است.

این مسئول ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌ها، 165 مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان، 12 پایگاه دایمی و 360 پایگاه غیر دایمی در استان زنجان از اول آبان تا نیمه اول دی‌ماه امسال سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال را انجام داده‌اند.

وی وجود اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، عیوب انکساری، نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و لوچی یا انحراف چشم را از عوامل مهم ایجادکننده تنبلی چشم برشمرد و افزود: هرساله با اهتمام بهزیستی، برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف ارتقای سطح سلامت بینایی کودکان در پایگاه‌های دایمی و غیر دایمی انجام می‌شود.

آقامحمدی با بیان این‌که برنامه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح به اجرا در می‌آید، تصریح کرد: در سطح اول، غربال توسط افرادی انجام می‌شود که به صورت تئوری و عملی آموزش دیده‌اند و با استفاده از چارت و یا دستگاه برای غربال کودکان اقدام می‌کنند. در سطح دوم نیز کودک مشکوک توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار می‌گیرد و چنان‌چه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می‌گیرد. همچنین اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده شده و توسط چشم پزشک معاینات دقیق‌تری بر روی کودک انجام می‌گیرد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به این‌که تنبلی چشم یکی از عوامل نابینایی بوده و معمولاً در سنین زیر شش سال ایجاد می‌شود، تصریح کرد: امسال 46 هزار و 426 نفر از کودکان 3 تا 6 سال در سطح استان زنجان تحت پوشش این مهم قرار گرفته‌اند. پارسال نیز 42 هزار و 479 نفر در سطح استان تحت غربال قرار گرفتند و از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم، 460 نفر آمبلیوپ، 857 نفر دارای عیوب انکساری، 119 نفر استرابیسم و 20 نفر سایر بیماری‌های چشمی تشخیص داده شدند.

 برنامه غربالگری تنبلی چشم همه ساله و به صورت کشوری از اول آبان‌ماه به اجرا در می‌آید و والدینی که دارای فرزندان 3 تا 6 سال هستند می‌توانند برای غربال تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه‌های غربالگری تنبلی چشم در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کرده و از بروز نابینایی و کم‌بینایی فرزندان خود پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha