چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

باید دانست که این حضور و حمایت مسئولان از برخی افراد باید با حفظ عزت نفس آنها همراه باشد. در این میان برخی از مسئولان به ظاهر سر زده برای کمک به افراد نیازمند می‌روند، اما به یک باره شاهد دوربین فیلمبرداری، عکاس، خبرنگاران و نصب بنر از لحظه حضور آنها هستیم. مسئولان باید بدانند که قبل از هر اقدام در رسیدگی به نیازمندان باید حرمت این افراد حفظ شود.

سلامت نیوز: باید دانست که این حضور و حمایت مسئولان از برخی افراد باید با حفظ عزت نفس آنها همراه باشد. در این میان برخی از مسئولان به ظاهر سر زده برای کمک به افراد نیازمند می‌روند، اما به یک باره شاهد دوربین فیلمبرداری، عکاس، خبرنگاران و نصب بنر از لحظه حضور آنها هستیم. مسئولان باید بدانند که قبل از هر اقدام در رسیدگی به نیازمندان باید حرمت این افراد حفظ شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان، در روزهای پایانی سال، هر خیابان، محل گذر و بازار رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. افراد هم در آستانه بهار طبیعت در پی نو نوار کردن لباس‌ها و غبار روبی از وسایل‌شان هستند. در این بین برخی افراد جامعه از سفره‌های رنگی و دسترسی به وسایل مورد نیازشان محرومند. این روزها طعم گس فقر بیشتر افراد نیازمند جامعه را می‌آزارد. این در حالی است که در اعتقادات مذهبی و ملی این سرزمین بر توجه و برطرف ‌سازی نیاز افراد بی‌بضاعت در مراحل مختلف زندگی به‌ویژه در روزهایی همچون شب عید نوروز تاکید شده است. در سال‌های اخیر همواره جشن عاطفه‌ها و مراسمی از این دست برای کمک به افراد نیازمند جامعه برگزار می‌شود. در این شرایط نمی‌توان از نقش حمایت‌گری سازمان‌های مردم‌ نهاد و تشکل‌های دولتی و غیردولتی غافل بود. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌و‌گو با سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران درباره چگونگی خدمات رسانی به افراد نیازمند از سوی نهادهای مسئول است.

در آستانه عید با چه سازوکارهایی می‌توان به افراد و خانواده‌های نیازمند کمک کرد تا هم نیاز آنها برطرف شود و هم کرامت آنها حفظ شود؟

باید دانست که این حضور و حمایت مسئولان از برخی افراد باید با حفظ عزت نفس آنها همراه باشد. در این میان برخی از مسئولان به ظاهر سر زده برای کمک به افراد نیازمند می‌روند، اما به یک باره شاهد دوربین فیلمبرداری، عکاس، خبرنگاران و نصب بنر از لحظه حضور آنها هستیم. مسئولان باید بدانند که قبل از هر اقدام در رسیدگی به نیازمندان باید حرمت این افراد حفظ شود. در جامعه ما خانواده‌های نیازمند یا تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند یا تاکنون به دلایل مختلف خود را به این مراکز معرفی نکرده‌اند، اما باید دانست که هر یک از افراد از لحاظ اخلاقی نسبت به دیگر شهروندان مسئول هستند. در گذشته با بررسی وضعیت رسیدگی به نیازمندان باید گفت که مردم به شکل خودجوش، بدون خودنمایی و منت به افراد نیازمند کمک می‌کردند. در گذشته هر یک از افراد توانا در زمینه اقتصادی کمک‌رسانی به افراد نیازمند را جزو وظایف اخلاقی، انسانی و ذاتی خود می‌دانستند. در اصل مردم در گذشته نسبت به وضعیت همسایه و بستگان بی‌تفاوت نبودند. به‌نظر بنده این طرز تفکر را می‌توان امروز هم در جامعه نهادینه کرد. باید دانست که مقوله کمک رسانی به همگان می‌تواند با حفظ حرمت افراد همراه باشد. از سوی دیگر سازمان‌های حمایت‌گر برخی افراد نیازمند را تحت پوشش قرار می‌دهند. این سازمان‌ها هم در آستانه فرا رسیدن سال جدید باید با حمایت‌های ویژه به نیازمندان رسیدگی کنند، چون در ایام نوروز مراودات بستگان و آشنایان با یکدیگر بیش از دیگر ایام سال است، طبیعتا هزینه‌ها نیز در این روزها افزایش می‌یابد. بنابراین در این مقطع زمانی باید حمایت‌های ویژه از افراد نیازمند در اولویت قرار گیرد. درضمن باز تاکید می‌کنم که در حمایت‌های دولتی و غیردولتی نباید با آبروی مردم بازی شود. در این شرایط باید به نهادهای حمایت‌گر این نکته را تاکید کرد که در صورت اهدای برخی اقلام مبادرت به تهیه اجناس با کیفیت کنند. از سوی دیگر می‌توان به افراد نیازمند قدرت انتخاب داد. همین مساله باعث می‌شود تا عزت نفس افراد نیازمند هم در این کمک‌رسانی افزایش یابد. در وضعیت کنونی نیاز است تا نیازسنجی کم و کیف کمک‌ها و آسیب شناسی این مساله از سوی نهادهای حمایت‌گر را مورد بررسی قرار داد. از سوی دیگر حاکمیت از طریق نهادهای حمایت‌گر وظیفه کمک رسانی به افراد نیازمند را از طریق بودجه دولتی دارد. در ضمن این مساله با آمیزه‌های مذهبی هم مطابق است. برای مثال منابع خمس و زکات به گروه‌های نیازمند جامعه اختصاص می‌یابد. با این تفاسیر باید گفت که کمک رسانی به افراد نیازمند جامعه در ابعاد انسانی، مذهبی، اخلاقی و ... مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین نباید از طریق به بازی گرفتن این گونه خدمات رسانی‌ها عزت نفس افراد نیازمند جامعه را به بازی گرفت. همچنان به مسئولان در کمک رسانی به افراد محروم تاکید می‌کنم که هیچ‌فردی حق ندارد، برای ابراز وجود سازمانی آبروی افراد نیازمند جامعه را دستمایه قرار دهد، چون در این شرایط کمک نکردن به افراد بهتر از این گونه حرکات نمایشی آسیب‌زا است.

آقای دکتر با بررسی آمار باید گفت که هر‌ساله قدرت خرید مردم تنزل می‌یابد. از سوی دیگر حوادثی همچون زلزله، سیل و ... باعث از بین رفتن زندگی افراد حادثه دیده می‌شود. با بررسی آمار باید گفت که هنوز جامعه ما تاوان نارسایی‌های ناشی از زلزله منجیل را پرداخت نکرده است. دیگر چه برسد به مشکلات بروز کرده از زلزله آذربایجان، بم، کرمانشاه و ... از سوی دیگر وضعیت اشتغال در جامعه ما با چالش‌ها متعدد همراه است.

برای پاسخگویی به این سوال باید به زوایای متعدد همچون ایمنی راه، ایمنی پرواز، ایمنی خودرو، دسترسی برابر به فرصت‌ها و ... اشاره کرد. در سال‌های اخیر افراد به‌دلیل بروز حوادث مختلف محل درآمد خود را از دست داده و همین مساله باعث هجوم انبوه جمعیت به حاشیه شهرها و افزایش اشتغال کاذب همچون دستفروشی شده است. از سوی دیگر در کشور به نظام تامین اجتماعی فراگیر نیاز است و تا وقتی نیاز فراگیر تامین اجتماعی در کشور وجود نداشته باشد، نمی‌توان افراد نیازمند را در جامعه شناسایی و مورد حمایت مناسب قرار داد. هم اکنون نظام چند لایه تامین اجتماعی در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده و در صورت تامین منابع مناسب این اقدام یک گام مناسب در ارتقای کمک رسانی جامعه است. شاید این اقدام در دو دهه آینده با نظام فراگیر همراه شوند و افراد نیازمند مساعدت اجتماعی در نهایت به سمت بیمه‌های اجتماعی تغییر مسیر دهند. اگرچه امروزه بر اساس اخبار منتشر شده وضعیت بیمه‌ها هم چندان تعریفی ندارد. هم اکنون جمعیت قابل توجهی در بافت‌های فرسوده، مناطق ناکارآمد شهری، روستاهای الحاقی به شهر، سکونتگاه‌‌های غیررسمی و ... زندگی می‌کنند. براساس سند مصوب شده در دولت در سال 93 قرار شده خدمات در سطح متوسط به این مناطق ارائه شود. در حالی که از قدیم الایام در نظام رفاه و تامین اجتماعی کشور شاهد غفلت بودیم. هر چند تاکنون از امکانات موجود به شکل مناسب بهره برداری نشده است. همچنین اغلب مدیران در مسئولیت مورد تخصص خود به فعالیت نمی‌پردازند. از سوی دیگر با کاهش مسئولیت‌های اجتماعی، افزایش بی‌تفاوتی، کاهش اعتماد و مشارکت اجتماعی روبه‌رو هستیم. این وضعیت باعث مرگ مسئولیت اجتماعی و بروز و تشدید بی‌تفاوتی در جامعه شده است. باید به این نکته اذعان داشت که امروزه بی‌تفاوتی به خانواده‌ها نیز رسوخ کرده، دیگر چه برسد به دیگر مسائل اجتماعی.

در یکسال اخیر شاهد بروز اتفاقات ناگوار برای هموطنانمان به دلایل طبیعی و غیرطبیعی متعدد بودیم. در این وضعیت وظیفه مردم و مسئولان برای تسلای بازماندگان این حوادث چیست؟

در یک سال اخیر شاهد دگرگون شدن زندگی برخی افراد به‌دلیل اتفاقاتی همچون زلزله، سقوط هواپیما، حادثه سانچی و ... هستیم. در این شرایط این افراد و خانواده‌هایشان نیازمند توجه ویژه هستند. هر یک از حوادث مذکور در یکسال اخیر افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد. برای مثال بر اساس رسم کهن، اگر خانواده‌ای یکی از عزیزانش را در طول سال از دست می‌داد، هر یک از آشنایان و بستگان به دیدار آنها رفته و با این اقدام سعی در تسکین فشار روانی آنها داشتند. از سوی دیگر حضور مردم و مسئولان در کنار این افراد در روزهای نوروز می‌تواند شدت بحران‌های آنها را کاهش دهد. نکته دیگر اینکه وقوع حوادث مختلف در طول سال شرایط اقتصادی برخی افراد را تحت تاثیر قرار داده است. در این وضعیت توجه دولت و مسئولان امر به این خانواده‌ها می‌تواند مسکنی برای آنها باشد. این در حالی است که شاید اغلب آنها کمک‌های نقدی و غیرنقدی دولت را نپذیرند، اما به‌نظر بنده دولت باید زمینه برطرف ‌سازی نیازهای ضروری خانواده‌هایی که شرایط دریافت کمک دارند، را ایجاد کند. این اقدام در پذیرش مساله از دست دادن عزیزانشان هم تاثیرگذار است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha