رئیس اداره مبارزه با بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مناطق زلزله زده کرمانشاه بخصوص شهرستان سرپل ذهاب با مشکل جدی فاضلاب و زباله روبرو است که تا قبل از گرم شدن هوا این مشکل باید برطرف شود.

مشکل فاضلاب و زباله در مناطق زلزله زده کرمانشاه جدی است

سلامت نیوز:رئیس اداره مبارزه با بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مناطق زلزله زده کرمانشاه بخصوص شهرستان سرپل ذهاب با مشکل جدی فاضلاب و زباله روبرو است که تا قبل از گرم شدن هوا این مشکل باید برطرف شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر محمدمهدی گویا روز یکشنبه در جلسه کارگروه سلامت استان به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری در سرسرای تدبیر افزود: در جریان بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه به وضوح مشاهده کردیم که در برخی از جاها فاضلاب به درستی جمع آوری نمی شود.
به گفته او، بخشی از فاضلاب شهرستان سرپل ذهاب به شکل نامناسبی به داخل رودخانه الوند می ریزد که با گرم شدن هوا مردم با مشکلات جدی مواجه می شوند.
او بروز بیماری سالک در منطقه را با توجه به وضعیت و شرایط آنجا جدی دانست و گفت: باید از بروز این بیماری جلوگیری شود چرا که در صورت بروز مقابله با آن سخت است.


سالک یک بیماری انگلی است که توسط انگل لیشمانیا ایجاد می‌شود. این انگل معمولاً در بدن پشه‌های خاکی آلوده زندگی می‌کند. نیش این پشه‌های آلوده می‌تواند فرد را به این بیماری مبتلا کند.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه بر جمع آوری نخاله های ساختمانی در مناطق زلزله زده استان نیز تاکید جدی کرد و گفت: حشرات و جوندگان موزی در میان این نخاله ها لانه می کنند و به مرکز و کانون اصلی انتشار بیماری تبدیل می شود.
گویا با بیان اینکه بخشی از نخاله های ساختمانی در مناطق زلزله زده هنوز جمع آوری نشده است، افزود: باید با استفاده از توان دیگر استان ها هرچه سریعتر این نخاله ها جمع آوری شود و از بروز بیماری تا قبل از گرم شدن هوا جلوگیری شود.
او از مار و عقرب گزیدگی نیز به عنوان تهدید دیگر در این مناطق نام برد و گفت: این جانوران در زیر نخاله های ساختمانی لانه می کنند و سلامت مردم را به خطر می اندازند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تدارکات لازم برای تهیه و تامین سرم ضد مار و عقرب دیده است، گفت: جمع آوری نخاله های ساختمانی بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری است.
وی نگرانی های خود را بابت وضعیت آب مناطق زلزله زده استان را نیز در این جلسه علنی کرد و یادآور شد که در بازدید از این مناطق از آب شرب شهر و روستا نمونه برداری کردیم که از لحاظ کلر مشکل داشت.
وی با اشاره به اینکه به تلاش ها و زحمات مسئولان حوزه آب در مناطق زلزله زده واقف هستیم و به دنبال مقصریابی نیستیم بلکه باید با همت جمعی مشکلات را برطرف کنیم.


این مسئول در وزارت بهداشت در ادامه یادآوری کرد که پایین بودن کلر در آب شرب مناطق زلزله زده شاید به دلیل شکستگی لوله ها و هدر رفت آن در مسیر تا رسیدن به منازل باشد که در این صورت مسئولان شرکت آبفا و آبفار باید این موارد را نظارت و کنترل کنند.
وی اظهار کرد که در زمینه غذا هم در این مناطق نگرانی هایی داشتیم که خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته در این حوزه اکنون نگرانی وجود ندارد اما دانشگاه علوم پزشکی همچنان موارد را رصد می کند.


رئیس اداره مبارزه با بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عده ای با نگاه سیاسی مسایل و مشکلات مناطق زلزله زده را رسانه ای می کنند و از این زوایه به این مناطق می نگرند و زحمات و تلاش های مسئولان را نادیده می نگرند.
گویا با بیان اینکه زحمات بسیاری در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه کشیده شده است، افزود: نقایصی که اکنون ما مطرح می کنیم نواقص سیستماتیک است نه مدیریتی و باید با تلاش جمعی زندگی را به این مناطق برگردانیم.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha