عضوهیات مدیره انجمن اورولوژی ایران گفت: باتوجه به روند افزایشی بیماری های دیابت، فشارخون و عدم کنترل مناسب آنها، این نگرانی جدی است که در سال های آینده تعداد بیماران کلیوی درکشور از میانگین جهانی بیشتر شود.

تعداد بیماران کلیوی درایران ازمیانگین جهانی بیشترمی شود

سلامت نیوز: عضوهیات مدیره انجمن اورولوژی ایران گفت: باتوجه به روند افزایشی بیماری های دیابت، فشارخون و عدم کنترل مناسب آنها، این نگرانی جدی است که در سال های آینده تعداد بیماران کلیوی درکشور از میانگین جهانی بیشتر شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فرزین سلیمان زاده در گفت و گو با ایرنا وضعیت کشور در مورد نارسایی کلیه را نگران کننده دانست و افزود: آمارهای جهانی نارسایی کلیه نشان می دهد که از هر 10 نفر یک نفر مبتلا به بیماری کلیه است.
عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران با اشاره به این که آمار نارسایی کلیه در ایران بالاست، افزود: این خطر بالقوه می تواند سلامت و تندرسی ایرانی ها را به صورت جدی تهدید کند.
وی ادامه داد: هرچند این آمارها به معنی این نیست که یک نفر از هر 10 نفر نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارند، اما نشان می دهد که وضعیت ابتلا به این بیماری نامناسب است و باید اقدامات پیشگیرانه با جدیت انجام شود.

** وضعیت مطلوب ایران در پیوند کلیه
وی با اشاره به اینکه ایران ازنظر پیوند کلیه درجایگاه بسیارمطلوب تری درمقایسه با خیلی از کشورها قرار دارد، گفت:تجربه خوبی در زمینه پیوند کلیه درکشور وجود دارد و یکی از مراکز پیوند چند وقت پیش، 10 هزارمین پیوند کلیه خود را جشن گرفت.
سلیمان زاده تاکید کرد: در سال های اخیر پیوند کلیه از دهندگان مرگ مغزی به وضوح افزایش پیدا کرده و این فرهنگ رواج یافته اما هنور جای کار بسیار زیادی در این زمینه داریم.
عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه پیوند کلید کیفیت زندگی بیمار را افزایش می دهد، افزود: عموما بیماران از این کار سود می برند و پیوند کلیه نسبت به دیالیز به نفع آنان است.
وی در ادامه به نارسایی کلیوی به عنوان یکی از مهمترین عوارض بیماری های دیابت و فشار خون اشاره کرد و گفت: دو بیماری دیابت و فشار خون در جامعه ما به دلیل تغییر الگوی زندگی، کاهش تحرک و فعالیت فیزیکی بسیار شایع و شیوع آنها نگران کننده است.
سلیمان زاده گفت: دیابت در مراحل اولیه ابتلا معمولا بی علامت است و معمولا فرد با آزمایش های دوره ای متوجه بالا بودن قند خون می شود.
عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران ادامه داد: در مورد فشار خون هم آمارها تقریبا برای بالای سنین 45 سالگی یک نفر از سه نفر را نشان می دهد که آمار بالایی است.
وی مناسبت هایی را همچون روز جهانی کلیه، فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی مردم در مورد نارسایی کلیه دانست و ابراز امیدواری کرد: با افزایش آگاهی مردم و رعایت اصول بهداشتی، شاهد کاهش این بیماری باشیم.دومین پنجشنبه ماه مارس مصادف با روز جهانی کلیه است که امسال (17 اسفند) به عنوان کلیه و بهداشت زنان نامگذاری شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha