دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 23985

یك كارشناس جذام سازمان بهداشت جهانی در سالروز جهانی جذام (11 بهمن ماه) گفت: این بیماری در جهان تا سال2020 ریشه كن می‌شود البته امیدواریم در ایران زودتر این اتفاق رخ دهد.

جذام در جهان تا سال 2020 ریشه كن می‌شود
سلامت نیوز :یك كارشناس جذام سازمان بهداشت جهانی در سالروز جهانی جذام (11 بهمن ماه) گفت: این بیماری در جهان تا سال2020 ریشه كن می‌شود البته امیدواریم در ایران زودتر این اتفاق رخ دهد.

دكتر حسین طباطبایی در گفت وگو با  ایسنا، افزود: در 1982 حدود 11 میلیون بیمار جذامی در دنیا زندگی می‌كردند كه 50 درصد از آنان در هندوستان، برزیل، نپال، پاكستان، برمه، سودان و برخی از كشورهای آفریقایی دیگر سكونت داشتند اما تعداد جذامیان با اجرای برنامه مبارزه با جذام و كشف داروهای جدید بشدت كاهش یافته به گونه‌ای كه به 600 هزار بیمار در سراسر جهان رسیده است.

وی درباره وضعیت ابتلا به جذام در ایران گفت: در سال 1357 در ایران 15 هزار و 500 مورد ابتلا به بیماری جذام ثبت شده بود این در حالیست كه پیش‌بینی می‌شد كه تعداد جذامیان 50 هزار نفر باشد.

معاون مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذام افزود: با اجرای برنامه مبارزه با بیماری جذام قرار شد كه تا سال 2000میلادی تعداد مبتلایان به این بیماری در كشورهای مختلف از جمله ایران به یك بیمار در كمتر از 10 هزار نفر برسد البته خوشبختانه تعداد این بیماران در كشورمان در اواخر دهه 90 به یك بیمار در كمتر از 10 هزار رسید.

وی افزود: تعداد این بیماران در ایران در حال حاضر به دوصدم در 10 هزار نفر رسیده است. بدین ترتیب تعداد جذامیان ایران كمتر از 200 نفر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره مناطقی كه جذام در آن‌ها شایع است، گفت: با وجود كاهش زیاد مبتلایان جذام در جهان هنوز در كشورهای نپال، برزیل و هندوستان میزان ابتلا به جذام بیش از یك بیمار درهر 10 هزار نفر است.

وی افزود: جذام درگذشته در استانهای غربی و شمالی كشور و استان خراسان شایع‌تر از نقاط دیگر كشور بود. در حال حاضر با وجود اندك بودن تعداد مبتلایان به جذام در ایران، جمعیت این بیماران در قزوین، زنجان و خراسان یك صدم در10 هزار نفر است.

طباطبایی تاكید كرد: اگر مهاجران غیر قانونی مبتلا به جذام به ایران وارد نمی‌شدند، به احتمال زیاد تاكنون این بیماری در كشورمان ریشه كن شده بود.

وی دو عامل را علت سرایت جذام ذكر و اظهار كرد: استعداد ارثی، یكی از این عوامل است. خوشبختانه 95 درصد مردم جهان به صورت ژنتیك در برابر جذام مقاوم هستند. 5 درصدی هم كه مستعد ابتلا به این بیماری هستند، در صورت تماس مستمر با یك فرد جذامی درمان نشده، به این بیماری مبتلا می‌شوند این در حالیست كه اگر بیمار حتی یك روز داروی «ریفام پیسین» را مصرف كند،احتمال سرایت باكتری جذام از بین می‌رود.

طباطبایی در پایان با اشاره به داروهای بیماران جذامی گفت: درمان این افراد 6 ماه تا یك سال به طول می‌انجامد و در این مدت داروهای ریفامپیسین، كلوفازیمین و داپسون را مصرف می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha