دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 240301

آسیب‌های وارده در شهر بازی‌های ترکیه در بالاترین رده‌های پرداختی خسارت بیمه مسافر به گردشگران ایرانی‌ست.

سلامت نیوز:به‌دنبال گران شدن ارز به‌نظر می‌رسد ایرانی‌ها مسیرهای ارزان و کشورهای همسایه را جایگزین سفر اروپایی و امریکایی کردند. به‌گزارش روزنامه ایران آمارهای رسمی نشان می‌دهد که 8 هزار ایرانی نوروز امسال به ترکیه می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: این آمار را رئیس هیأت اجرایی اتحادیه آژانس‌های سیاحتی ترکیه در منطقه مارماریس به خبرگزاری آناتولی می‌دهد. وزارت امور خارجه هم طی اطلاعیه‌ای از هموطنانی که قصد سفر به خارج از کشور در ایام نوروز را دارند خواست قبل از انجام سفر علاوه بر ملاحظه هشدارهای مسافرتی مندرج در تارنمای وزارت امور خارجه، توجه خاصی به اعتبار گذرنامه، اخذ روادید معتبر سفر و هشدارهای پزشکی، بهداشتی و امنیتی کشور مقصد داشته باشند.


ترکیه به‌دلیل حضور بی‌شمار ایرانی در صدر پرداخت خسارت‌های بیمه به مسافران ایرانی است. یکی از کارگزاران بیمه در این‌باره به «ایران» می‌گوید: «آسیب‌های وارده در شهر بازی‌های ترکیه در بالاترین رده‌های پرداختی خسارت بیمه مسافر به گردشگران ایرانی‌ست.»
«علی کرلی» می‌گوید:«میزان توجه گردشگران ایرانی به ترکیه در مقایسه با نوروز سال قبل به بالاترین سطح خود رسیده است و امسال میزبان هشت هزار گردشگر خواهیم‌ بود.» از سوی دیگرخبرگزاری آناتولی اعلام کرد یک کاروان ۱۲۰۰ نفری از گردشگران ایرانی که به مناسبت تعطیلات عید نوروز به شهر مارماریس سفر کرده‌اند با گل و شیرینی مورد استقبال قرار گرفتند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران هم از کاهش 30 درصدی سفرهای خارجی خبر می‌دهد. او بیش از هرچیزی گران شدن ارز و افزایش 20تا70 درصدی قیمت تورهای خارجی را باعث این کاهش می‌داند. به‌نظر می‌رسد ایرانی‌هایی که هرسال به سفر به کشورهای مختلف اروپا می‌رفتند، امسال ترکیه را جایگزین مقاصد سال‌های گذشته خود کرده‌اند. یکی از مسافران ترکیه به «ایران» می‌گوید با توجه به گرانی مقاصد سفر اروپا امسال نوروز را در ترکیه خواهند بود. سفر به ترکیه برای هر نفر از خانواده سه نفره او سه میلیون و 500هزارتومان هزینه دارد. آنها 7 روز در استانبول خواهند بود. البته تورهای لحظه آخری استانبول هم همچنان ایرانی‌ها را برای سفر به این کشور (همسایه شمالی)دعوت می‌کنند. قیمت تورهای لحظه آخری به 5/1میلیون تومان برای هر نفر می‌رسد البته کسانی که در سال‌های گذشته از این آفر‌ها استفاده کرده‌اند می‌گویند که سفری با کیفیت پایین داشته‌اند .این در حالی است که سفرهای با کیفیت به ترکیه دو تا سه برابر فصل‌های دیگر افزایش قیمت داشته‌اند.


رفیعی با تأیید بر اینکه دستورالعملی در ارتباط با اعمال ممنوعیت یا محدودیت در مسیر خارجی به تازگی ابلاغ نشده است، درباره مجوز پروازها در مسیرهای خارجی که در نوروز سال پیش با تأخیر صادر شد و برنامه تورها را در برخی مسیرها دچار اختلال و تعداد سفرها را محدود کرد، به ایسنا می‌گوید: «امسال برخلاف گذشته اتفاق خوبی افتاد و مجوز پروازها در مسیرهای خارجی بویژه ترکیه که قبلاً با محدودیت و مشکلاتی مواجه بود، دو سه ماه قبل از نوروز صادر شد و مشکلی وجود ندارد.» به گفته او سازمان هواپیمایی حتی نیاز مسیرهای هوایی که سفرهای بیشتری داشتند را تأمین کرد و مجوزهای بیشتری را به ایرلاین‌ها ایرانی داد، به همین دلیل در تعطیلات نوروزی پروازهای داخلی در مسیرهای خارجی سهم بیشتری به نسبت شرکت‌های هواپیمایی خارجی دارند.

خالی بودن خیلی از تورهای خارجی

گرانی ارز به گفته فعالان گردشگری باعث شده تا تورهای زیادی جای خالی داشته باشند. این مسأله باعث شده تا برخی آژانس‌ها نرخ تورها را کاهش دهند. تورهای گرجستان، آذربایجان، ترکیه و ارمنستان که در هفته آخر زمستان نرخ آن به زیر یک و نیم تا دو میلیون تومان رسیده بود، برای تعطیلات نوروزی دست کم تا دو برابر افزایش نرخ داشته است. در مسیر صربستان که امسال ویزای آن برای ایرانی‌ها حذف شده و به یکی از مقاصد اصلی ایرانی‌ها تبدیل شده، قیمت‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و تور ۵ شبه آن با اقامت در یک هتل ۴ ستاره برای هر نفر از ۴ تا ۷ میلیون تومان قیمت دارد. به گفته «رفیعی» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، دستورهایی برای کنترل نرخ بلیت هواپیما داده شده که احتمالاً در روزهای آینده اثرات آن دیده شود، ولی در بلیت‌های از پیش خریداری شده، اثری نخواهد داشت.


البته او اعتقاد دارد، گرانی بلیت‌های هواپیما در مسیرهای دورتر مثل کوالالامپور یا چین ملموس‌تر است، اما در مسیرهای کوتاه چندان محسوس نیست، هرچند که اثر خود را گذاشته و سفرهای خارجی را امسال دو تا سه برابر به نسبت قیمت زمستان گران‌تر کرده است.

با توتون و تنباکو به مسافرت نروید


وزارت امورخارجه در اطلاعیه‌ای به منظور اجتناب از بروز هرگونه مشکل از مسافران ایرانی به نقاط مختلف دنیا خواست ضمن به‌همراه داشتن نشانی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد، در‌صورت بروز مشکل در اسرع وقت مراتب به اطلاع نمایندگی کشورمان رسانده شود.
رعایت قوانین و مقررات دولت مقصد در مدت اقامت، رعایت قوانین و مقررات گمرکی و نیز مقررات مربوطه به انتقال پول نقد(اعلام ارز همراه و همراه نداشتن بیش از ده هزار دلار یا معادل آن) و همراه نداشتن مواد مخدر، توتون و تنباکو و هرگونه مواد مشابه مشکوک از توصیه‌های اکید دستگاه دیپلماسی به هموطنانی است که می‌خواهند در ایام نوروز به خارج از کشور سفر کنند.
همچنین همراه نداشتن دارو و قرص‌های ممنوعه بنابر اعلام کشور مقصد(از جمله قرص‌های کدئین‌دار استامینوفن، آرام‌بخش و...)، همراه نداشتن سلاح سرد و گرم، رعایت هنجارهای فرهنگی و اجتماعی کشور مقصد که در تعارض با ارزش‌های ایرانی اسلامی نیست، اعتماد ننمودن به افراد ناشناس و نسپردن مدارک هویتی به آنها از دیگر توصیه‌های نوروزی دستگاه دیپلماسی است.


وزارت امور خارجه همچنین از هموطنانی که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند خواسته است در تمام مراحل سفر از قبول کردن بسته‌های افراد غیر خودداری کنند و به اعتبار گذرنامه، مدت ویزا و رعایت مقررات مربوط به ثبت اقامت در کشور مقصد توجه داشته باشند.
در این اطلاعیه به هموطنان توصیه شده است به هشدارهای پزشکی و بهداشتی و واکسینه نمودن خود توجه کنند و از سفر به مناطق ناامن و بدنام و بدون مطالعه وضعیت امنیتی کشورهای مقصد پیش از عزیمت به آنجا اجتناب نمایند. دستگاه دیپلماسی کشورمان از هموطنان خواسته است در صورت بروز هرگونه مشکل موضوع را به بخش کنسولی سفارت یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌رسانی کنند همچنین از هموطنان خواسته شده به محدودیت حمل طلا در سفر به خارج از کشور خصوصاً سفر به هندوستان توجه کنند.
وزارت امور خارجه در نهایت از هموطنانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند خواسته است قبل از سفر به کشور مورد نظر شماره تلفن و نشانی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت را در اختیار داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha