رادیو گرافی تك دندان از جمله دستگاه‌های مولد اشعه است كه استفاده از آن باید با اقدامات حفاظتی صورت گیرد.

سلامت نیوز :رادیو گرافی تك دندان از جمله دستگاه‌های مولد اشعه است كه استفاده از آن باید با اقدامات حفاظتی صورت گیرد.

مهندس علی گورانی، كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: میزان تشعشع رادیوگرافی تك دندان در مقایسه با دیگر دستگاه‌های پرتوتشخیصی كمتر است اما به دلیل استفاده زیاد از این دستگاه، خطرات بهداشتی آن قابل توجه بوده و ضرورت دارد هنگام استفاده از دستگاه‌های مولد اشعه، اقدامات حفاظتی رعایت شود.

وی افزود: به دلیل این كه محل كاربری دستگاه رادیوگراف دندان در فاصله خیلی نزدیك با تیروئید بیماران قرار می‌گیرد و احتمال پرتوگیری تیروئید از این دستگاه زیاد است بنابراین توصیه می‌شود در هنگام استفاده از این دستگاه، تیروئید بیمار با شیلد یا حفاظ مخصوص پوشیده شود.

گورانی ادامه داد: بیماران برای گرفتن عكس حتماً باید از عینك مخصوص حفاظ چشم، روپوش سربی و شیلد تیروئید استفاده كنند تا در برابر تشعشعات این دستگاه قرار نگیرند.

وی با بیان این كه مقدار تشعشع دستگاه رادیوگرافی دندان تقریباً یك پنجم مقدار تشعشع در تصویربرداری رادیولوژی سینه است، افزود: بهتر است استفاده از این دستگاه‌ها بهینه شود و بایستی كلیه مقررات حفاظت درخصوص سایر دستگاه‌های پرتو پزشكی برابر قانون حفاظت از اشعه مصوب سال 68 و دستورالعمل اجرایی آنها رعایت شود.

كارشناس اداره پرتوها خاطر نشان كرد: رعایت نكات ایمنی و حفاظتی دستگاه‌های پرتو پزشكی از نظر قانونی الزامی است و اگر این امر صورت نگیرد تخلف محسوب می‌شود و مردم باید درباره این نكات اطلاع داشته و از مسئولین بخواهند اقدامات حفاظتی را برای استفاده از این دستگاه‌ها برایشان انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha