سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 241358

محققان دانشگاه بینگهمتون آمریکا دریافتند، نانو ذرات روی که در مواد غذایی کنسرو شده کاربرد دارد، قابلیت سلول های روده را برای جذب مواد غذایی کاهش می دهند.

کاهش قدرت جذب روده با کنسروهای حاوی نانو ذرات روی

سلامت نیوز: محققان دانشگاه بینگهمتون آمریکا دریافتند، نانو ذرات روی که در مواد غذایی کنسرو شده کاربرد دارد، قابلیت سلول های روده را برای جذب مواد غذایی کاهش می دهند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل تاز  ایرنا ، نانو ذرات روی به دلیل خاصیت ضدمیکروبی در بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. این نانو ذرات که معمولا در مواد غذایی کنسرو شده مورد استفاده قرار می گیرند معمولا به عنوان ماده ای بی ضرر شناخته می شوند، اما مدارکی به دست آمده است که نشان می دهد این نانو ذرات می توانند آثار نامطلوبی بر سلامت باقی گذارند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلیدر ،آمریکا ،این تحقیقات ابتدا نمونه هایی از غذای کنسرو شده از جمله ذرت، ماهی تن و جوجه مورد بررسی قرار گرفت تا نحوه انتقال نانو ذرات روی به مواد غذایی مشخص شود. در برخی از این نمونه ها تا 100 برابر مقدار روی مورد نیاز انسان در رژیم غذای روزانه یافت شد.


سپس محققان یک مدل آزمایشگاهی از سلول های روده کوچک ساختند تا اثر نانو ذرات روی به میزان موجود درنمونه های مواد غذایی را بر سلول های روده بررسی کنند. در این بررسی ها مشخص شد نانو ذرات روی موجب تغییر شکل یا از بین رفتن تاخوردگی های کوچک موجود در سطح روده شده و در نتیجه مساحت روده را کاهش می دهند. بدین ترتیب مقادیر کمتری از مواد غذایی در روده جذب می شود.


این تحقیقات در مدل های آزمایشگاهی انجام گرفته است و حاصل آزمایشات انسانی نیست. برخی از محققان معتقدند نانو ذرات روی در اسید معده حل شده و روی یونیزه ایجاد می کنند. به همین علت محققان در تلاشند تا این آزمایشات را روی مدل های حیوانی نیز انجام دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Food & Funvtion منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha