سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 242230

افسردگی پس از زایمان مادر سبب جلوگیری از پیشرفت اجتماعی، عاطفی نوزاد و افت توان ذهنی او می‌شود.

افسردگی پس از زایمان عامل افت ضریب هوشی نوزاد

سلامت نیوز:افسردگی پس از زایمان مادر سبب جلوگیری از پیشرفت اجتماعی، عاطفی نوزاد و افت توان ذهنی او می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛   پژوهشگران دریافتند افسردگی پس از زایمان در مادر می‌تواند بر ضریب هوشی نوزاد اثرمنفی بگذارد.
 
افسردگی پس از زایمان به دلایل مختلفی، چون دگرگونی‌های هورمونی، توجه بیش از حد همسر، اعضای خانواده و دوستان به نوزاد، نیاز به مراقبت تمام وقت از کودک، خستگی و ازدست دادن مواد مغذی بدن به دلیل شیردهی، رخ می‌دهد.


این بیماری در برخی از بانوان رخ می‌دهد و حتی می‌تواند حالت مزمن داشته باشد و تا چندین سال، حتی در زمان بارداری و تولد فرزند دیگر نیز ادامه پیدا کند.
کارشناسان اعتقاد دارند مادران افسرده اندکی کمتر از مادران سالم به فرزندان خود توجه و رسیدگی می‌کنند که این سبب افت ضریب هوشی کودک می‌شود.
همچنین بین ۱۰ الی ۲۵ درصد از مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان، فرزندانشان مبتلا به اختلال بیش فعالی (ADHD) می‌شوند.


این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برروی ارتباط ابتلای مادر به بیماری روانی و افت ضریب هوشی کودکان به دست آمده است.

ازهر 10 زن، یک نفر پس از زایمان به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شود که نیازمند درمان‌های مختلف بسته به شدت بیماری به وسیله کارشناسان است.
نوزاد از همان روز‌های اول تولد افزون بر رسیدگی و توجه به خوراک، خواب و تعویض البسه به ارتباط با والدین به ویژه مادر خود نیازمند است.


مادرانی که روحیه شاد  دارند و از سلامت روان کافی برخوردارند سعی دربرقراری ارتباط بیشتر با کودک خود به وسیله صحبت و تماس چشمی دارند.
این کودکان نیز زودتر از همسالان خود موفق به برقراری ارتباط عاطفی، گفتاری، شنیداری و حتی مهارت‌هایی، چون راه رفتن یا گرفتن اشیا می‌شوند.
برای بررسی اثرگذاری منفی افسردگی مادر برضریب هوشی کودک، کارشناسان بر روی حدود ۹۰۰ کودک سالم در رده سنی خردسال تا ۱۶ ساله ومادرانشان درسانتیاگوی شیلی به مدت ۵ سال آزمایش انجام داده اند.


صحبت با نوزاد، بازی با او، سعی درآموزش زمان مادری، برقراری ارتباط با نوزاد همگی به سعی و تلاش والدین به ویژه مادر نیاز دارد و البته سبب می‌شود توان ذهنی نوزاد به سرعت افزایش یابد و در آینده در کار و درس به موفقیت برسد.
 
مادران افسرده کمتر برای کودکان خود کتاب می‌خوانند یا با آن‌ها حرف می‌زنند که سبب کاهش ضریب هوشی نوزاد درمقایسه با همسالانش می‌شود.
محققان به والدین به ویژه مادران توصیه می‌کنند پس از زایمان با پزشک متخصص زنان در ارتباط باشند و درصورت هرگونه علامت‌های افسردگی به پزشک مراجعه کنند.

تنظیم ساعت خواب و نگهداری از کودک درشب و تقسیم وظایف بین پدر ومادر و بستگان، فرصت مناسب به مادربرای استراحت تفریح، خرید هدیه برای مادر از سوی همسر و حمایت عاطفی از او همگی سبب کاهش ابتلا به افسردگی می‌شود.

درمان افسردگی پس از زایمان با روش‌های مختلف ازجمله دارو درمانی، روان درمانی و شرکت در کلاس‌های مشاوره گروهی انجام می‌شود.

درصورت مزمن شدن این عارضه امکان بروز آسیب‌های روانی شدید در مادر وجود دارد.

یافته‌ها دراین باره در مجله Child Development منتشر شده است.
منبع:Dailymail

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha